Hej

Jag vet att vardagsrummet har för lite effekt från radiatorerna jämfört med andra rum , nu vill jag kartlägga hur många watt/m2 jag har i de olika rummen för att få ett jämförelsetal. Vardagsrummet är alltid kallare än de andra rummen. Nu funderar jag på att byta enkelradiatorerna (2st) till anting 2st enkel med konvektionsplåt eller till två st dubbla.

det är lenhovda panelradiatorer modell MP som sitter i huset, och på deras hemsida skall man välja systemtemperatur för att få fram effekten.

Om jag kör inställning DUT -10 och 60°C (parallell-förskjutning -3) och värmen i huset är 22c är det då ett 60/40-20 system jag har?
 
Vet du att du verkligen har DUT/DVUT på -10° där du bor eller är det bara en inställning som är gjord? Sedan om returen verkligen kommer ner till 40° vid 60° får man undersöka och helst mäta. Kan vara någonstans 40° - 50°.

Det brukar gå att gissa någorlunda bra på Watt per kvadratmeter om man vet när huset är byggt och om det är tilläggs-isolerat och när. Finns en schablon på 70 W/kvm vid -20° om man inte har en aning.
 
J Josth skrev:
Vet du att du verkligen har DUT/DVUT på -10° där du bor eller är det bara en inställning som är gjord? Sedan om returen verkligen kommer ner till 40° vid 60° får man undersöka och helst mäta. Kan vara någonstans 40° - 50°.
DUT -10 är bara efter vad som är för min region, men det kallaste det varit här de senaste åren är -11 så det stämmer bra.
Jag vet inte vad returen kommer ner i vid 60c framledning

Jag är mer ute efter att få en siffra på vad som är installerat på pappret för att kunna jämföra, jag är inte ute efter att ta reda på vad den verkliga effekten är. Jag har bra temperatur i huset nu (förutom vardagsrummet) och då har det rört sig i spannet från -4 till +10 så kurvan verkar rätt.

Frågan är vad jag skall använda för tabell på Lenhovda ? 75/65 eller 60/40 eller det kvittar kanske om jag bara skall jämföra?
 
Ok, t.ex. Malmö har DVUT -10,2° enligt Boverkets tabell. Låter som du får köra på tabellen för 60/40/30 då. Men avrunda uppåt i storlek på radiatorerna. Vad har du för värmesystem? Särskilt med värmepump vinner man på att ha lite överdimensionerade radiatorer men då ska det vara så i hela huset så inte vissa radiatorer tvingar fram hög framledningstemperatur.
 
J Josth skrev:
Vet du att du verkligen har DUT/DVUT på -10° där du bor eller är det bara en inställning som är gjord? Sedan om returen verkligen kommer ner till 40° vid 60° får man undersöka och helst mäta. Kan vara någonstans 40° - 50°.

Det brukar gå att gissa någorlunda bra på Watt per kvadratmeter om man vet när huset är byggt och om det är tilläggs-isolerat och när. Finns en schablon på 70 W/kvm vid -20° om man inte har en aning.
Ja det är 1,5plans villa byggd 1970. Det är uppvärmt med en IVT värmepump AirX 9

Jag får väldigt konstiga watt/m2 värde när jag lägger in radiatorerna (se bild) , vardagsrummet har otroligt lågt värde. Sovrummen och hallen är märkbart värmare, sov 1 är av någon anledning ingen bastu, kanske för det är mer yttervägg och två fönster där.

Se bild - vardagsrummen går som ett L ihop med köket, Det röda är radiatorerna.
 
  • Diagram som visar radiatorers watt/m2 värden i olika rum av en villa byggd 1970.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, det är låga siffror. Särskilt i vardagsrummet. Du behöver ca 40-45 W/m² för att klara värmen vid -10° som jag uppskattar det. Men vissa bryr sig kanske inte om att innetemperaturen faller lite grann när det är som kallast vid DVUT för det blir inga långa perioder.
 
J Josth skrev:
Oj, det är låga siffror. Särskilt i vardagsrummet. Du behöver ca 40-45 W/m² för att klara värmen vid -10° som jag uppskattar det. Men vissa bryr sig kanske inte om att innetemperaturen faller lite grann när det är som kallast vid DVUT för det blir inga långa perioder.
Jag funderar på att byta ut de två enkel radiatorerna mot två stycken dubbla med konvektionsplåt samt den tredje trippel med konvektionsplåt. Då får jag upp det till 37w/m2 i vardagsrummet , då är i alla fall systemet bättre balanserat, fattar inte varför det är såhär, känns som någon måste ha plockat bort en radiator nån gång.

Du har kanske rätt i att jag får ta att det blir lite kallare vid DUT , som du säger det är så sällan. Som det är nu tror jag att jag ligger lite högt i framledning för att få värme i storarummet som känns bra. Är det bättre balanserat borde framledningstempen bli lägre.
 
Planlösningen ser ju ut som någon tidigare har renoverat, rivit ett par innerväggar och byggt ett helt nytt öppet kök. Ofta ryker då radiatorn i köket för att man ska få plats med den nya köksinredningen istället. Värmen kommer i andra eller tredje hand. Lägger man istället golvvärme kan det ju bli bra men det är inte alltid så lämpligt i ett äldre hus utan massor med isolering under betongplattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.