Hej! Jag behöver smakråd, kan man ha samma sten på bänkskivorna i köket som man har på den stenram man har på golvet vid järnspisen i köket ?
Vi tänker ostronbeigt Ballingslövkök med ekskiva på en av köksbänkarna och vill ha sten på den andra köksbänken. Golvet är ek parkett förutom en skyddsram runt där järnspisen står, det är en rödbrun kalksten. Vad ska vi då ha för sten på köksbänken. Vill så gärna få tips !

Vänligen Lena
 
BirgitS
Det bästa är väl om du själv kollar hur ekskivan ser ut bredvid den rödbruna kalkstenen. För mig låter det som att det kanske inte är snyggt bredvid varandra men det beror ju väldigt mycket på exakta kulörer.

Sen är ju kalksten rätt ömtåligt och kan få fläckar och skador av t.ex. sura ämnen. Men uppskattar man patina så är ju det inte något problem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det bästa är väl om du själv kollar hur ekskivan ser ut bredvid den rödbruna kalkstenen. För mig låter det som att det kanske inte är snyggt bredvid varandra men det beror ju väldigt mycket på exakta kulörer.

Sen är ju kalksten rätt ömtåligt och kan få fläckar och skador av t.ex. sura ämnen. Men uppskattar man patina så är ju det inte något problem.


Hej
Tack för svar. Det är egentligen frågan om man kan ha samma sten på golvet som på köksbänken, att det skulle kännas fel eller se konstigt ut. Färgkombinationen är fin ihop, men som sagt:
 
BirgitS
Då tror jag att det blir snyggt. Om det hade varit hela golvet så hade det nog sett konstigt ut men när det bara är en liten del så tror jag att fungerar bra att "återanvända" stenen på ett annat ställe.
 
Kan kan man säkert det är ju en smaksak. Jag har inga erfarenheter men spontant tänker jag att väldigt många har ekparkett på golv och en bänkskiva av ek utan att det känns konstigt så spontant skulle jag svara ja då detta torde vara samma sak fast med sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.