Vi är i planeringsstadiet för en bastustuga. Det ska bli en fristående vedeldad stuga. Vi vill gärna ha glest golv med springor för att kunna tvätta sig och skvätta vatten i bastun. Det känns som en klassisk lösning för många vedeldade bastustugor.

Nu till vår farhåga, hur blir det med möss i bastun med glest golv? Är det bara acceptera och städa innan användning, eller finns det något knep för att motverka det?
 
Redigerat:
wildeside
J jannesspånodamm skrev:
ja. ja, eller sätta metallnät under golv.
Ingen bra lösning, nätet sätter igen och håller kvar fukten.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
wildeside
T thuresonm skrev:
Vi är i planeringsstadiet för en bastustuga. Det ska bli en fristående vedeldad stuga. Vi vill gärna ha glest golv med springor för att kunna tvätta sig och skvätta vatten i bastun. Det känns som en klassisk lösning för många vedeldade bastustugor.

Nu till vår farhåga, hur blir det med möss i bastun med glest golv? Är det bara acceptera och städa innan användning, eller finns det något knep för att motverka det?
Har haft glesa brädor i bastugolvet sen barnsben. Finns det inget att äta och värme så drar eventuella möss vidare. Inte många gånger jag sett spår av möss som varit inne i bastun.
 
  • Gilla
thuresonm och 3 till
  • Laddar…
Vi har inte heller sett några spår av mös inne i bastun. Det enda som mössen skulle kunna vara intresserade av är nog tvålen. Vi har trallgolv med 0-3 mm springor i bastun.
 
  • Gilla
thuresonm
  • Laddar…
Har aldrig haft några problem med möss, men 1 gång på 14 år hade det kommit in en fladdermus, som övervintrade i taket och lämnade lite spår ;).
 
  • Gilla
thuresonm och 2 till
  • Laddar…
T thuresonm skrev:
Nu till vår farhåga, hur blir det med möss i bastun med glest golv?
Min bastu är i ett gammalt uthus där dörren oftast är vidöppen hela sommaren och skulle den vara stängd finns det otaliga andra sätt för möss att ta sig in.

Jag har aldrig sett minsta spår av mus i bastun trots att katternas jaktlycka visar att det finns gott om möss. Finns det inget att käka där är de nog helt enkelt inte intresserade, tror jag.
 
  • Gilla
thuresonm och 3 till
  • Laddar…
Har hört nånstans att ett miskranie är ca 6mm. Är svårt hålla dom utanför.

som andra sagt; så länge det inte finns något av intresse, eller värme, så drar dom nog vidare
 
3 mm springor räcker och det stoppar även den minsta musen.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.