Hej!

I höstas flyttade vi in i ett hus som vi ska renovera. Ska till exempel göra om ett intilliggande garage till sovrum, nytt kök, dra om el, nytt golv, måla/tapetsera väggar, lägga klinker på källargolv, installera FTX-ventilation, etc. Vi ska försöka göra så mycket som möjligt själva, med hjälp av kunnig familjemedlem (förutom FTX som firma ska installera).

Eftersom vi har tre småbarn hade vi först tänkt renovera typ ett delprojekt per år - kanske en större sak per sommarledighet eller två mindre projekt per påsklov och höstlov. Men nu har jag blivit uppsagd och kommer ha 6 månaders betald arbetsbefriad uppsägningstid från september 2022-februari 2023. Det är ett gyllene tillfälle för oss att renovera, så nu tänker vi om, och ska försöka göra så mycket som bara möjligt under den perioden.

Vi är taggade och ser fram emot det, men eftersom vi inte renoverat tidigare så är det också mycket osäkerhet, t.ex. om kostnader, hur lång tid varje moment kan ta, etc. Planering brukar vara A och O för att hantera det, och därför söker jag råd från er.

Vi har en summa pengar som vi ska försöka räcka till så mycket som möjligt. Det kommer dock inte räcka till allt. Det sköna hade varit att renovera ett delprojekt i taget, prioriterat efter hur viktiga de är, och när pengarna är slut så får renoveringen anses klar. Men jag vet inte om vi kan göra så, för det finns en risk att vi då kommer till köksrenoveringen till exempel under hösten, och plötsligt har en lång leveranstid, och då stannar hela projektet av. Så vissa delar kanske behöver planeras och beställas redan i vår.

Är det någon som har rekommendationer eller råd om hur man planerar en renovering?

Den ena frågan är hur man ska tänka kring att planera kostnader för varje del.

Den andra frågan är helt enkelt hur man planerar ett så stort projekt som en omfattande renovering är, t.ex. kring vad som ska göras, när och vad som behövs till varje delprojekt.

Tack på förhand!!
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vill du veta kostnader i detalj innan finns inget annat sätt än att i detalj planera varje moment och lista ut exakt vad du behöver köpa och göra i varje del. Du kanske behöver riva lite för att få förutsättningarna klara. Sen ovanpå lägga en buffert om 10-20% för oförutsedda händelser/ändrade prioriteringar.

Om tiden är knapp är det nog också läge att beställa så mycket som möjligt så tidigt som möjligt eftersom det varit så mycket leveransproblem senaste åren. Samtidigt skulle jag inte våga det, man ändrar sig alltid under projektets gång… tråkigt då att stå med fel mått på något stort och dyrt.
 
Det krävs stor erfarenhet för att planera tidsåtgången och om man inte renoverat tidigare så vill man tro att allt flyter på enligt en optimistisk plan.
Vi räknade med tre månader men det slutade på fyra år då det mesta behövde gås till grunden med. Jag hade möjlighet att renovera på heltid under perioder (telekomkrisen). Vi hyrde bostad under tiden vilket medförde dubbla boendekostnader då ingen del av huset var beboelig. Tänk på barnen också. Byggdamm och olycksrisk.
 
Brukar alltid räkna med 2 dagar per delmoment när jag jobbar själv. Gör alltid ett rum i taget. Och det brukar springa iväg 5-10 tusen Per rum om det räknas med golv, dörr, lister, el, element och så vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.