Hej
Monterade tvättstuga, upptäckte idag en spricka i ytskiktet. Kan inte minnas de va sär vid leverans och snickarna vet ej heller, även varit städare och installatör här så när och hur de uppkom är osäkert.

Men går de laga på något sätt, googlat.men hittar bara vax och de känns ju inte tåligt. Vill främst skyddda så inte vatten kommer inunder. Någon med erfarenhet?

Alternativt bytta men hur blir de med diskho som är nedsänkt, går den lyfta ut?

Är tvättstuga så ingen daglig användning
 
  • Spricka i melerat grått ytskikt nära kanten av rostfri diskho i en tvättstuga, med fot och verktyg synligt i nedre bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
boihus123 boihus123 skrev:
Vill främst skyddda så inte vatten kommer inunder. Någon med erfarenhet?
Ingen erfarenhet men jag skulle nog försöka laga detta med något tunnflytande som exempelvis superlim. Tänker mig att det skulle suga in och skapa en "blockerande propp" som stoppar vatten. Fyll på i flera omgångar tills det är toppfyllt.

Observera att detta mest är killgissningar på vad jag skull testa och absolut inga råd kring hur man brukar göra i dessa lägen. Det vet säkert andra bättre.

boihus123 boihus123 skrev:
Alternativt bytta men hur blir de med diskho som är nedsänkt, går den lyfta ut?
Det klart att den går att få bort på något sätt men hur bra den sitter är omöjligt att veta, för mig i alla fall.
 
S
Den är nog knäckt.
Är det stöd under skivan? Om ja så är den nog knäckt vid hanteringen.

Ligger hon nedfälld uppifrån eller är den planlimmad?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Alternativt bytta men hur blir de med diskho som är nedsänkt, går den lyfta ut?
det ser du på undersidan om där sitter några skruvklammer som den är fäst med
 
S sinuslinus skrev:
Den är nog knäckt.
Är det stöd under skivan? Om ja så är den nog knäckt vid hanteringen.

Ligger hon nedfälld uppifrån eller är den planlimmad?
Den är någon mm under bänkskivan så antar planlimmad. Den har bänkskåp under.

Iden med lim var bra, undra om man kan hitta färgat.
 
Vitlim
 
raveper raveper skrev:
Vitlim
Nu vet jag inte exakt definition på "vitlim" men för mig är detta ett typiskt vitlim:

Flaska med Casco Indoor vitlim, ej vattenfast, för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det limmet är inte vattenfast och därför inget jag skulle använda på en bänkskiva i en tvättstuga bredvid en ho utan här ska nog ett vattenfast lim väljas.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det finns flytande silikon avsett för att stryka på tunnt i skarvar i golv där väta förekommer, det borde funka.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Måste ju vara bättre med superlim som snabbt kan sugas ner kapillärt. Men man får ju vara snabb med trasa så det inte hinner börja gegga på ytan och allt fastnar i det. Inkl trasa.......
 
Klarlack
 
S Stefan1972 skrev:
Men man får ju vara snabb med trasa så det inte hinner börja gegga på ytan och allt fastnar i det. Inkl trasa.......
Ytkladd kan man nog få bort efteråt med en acetontuss eller två. En normal laminatskiva bör tåla det (tror jag).
 
HUr är det med lim man härdar med typ UV eller 2 komponent spray, bör inte dessa ger en mer tid?
Såg de finns vattenfast
"Vattenfast polyuretanlim Cascol Casco"
Blir det genomskinligt vid tornkning?
Kan man blanda i pigment tro för få de grå?
 
boihus123 boihus123 skrev:
"Vattenfast polyuretanlim Cascol Casco"
PU lim är lite speciella och skummar nästan som fogskum när de torkar. Jag skulle inte använda PU lim här. Dels skulle jag inte lita på att det suger in och förseglar tillräckligt bra och dels är skumytan inte så hård som jag skulle önska.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.