P
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Finns några olika val på saker man kan göra, dom flesta effektiva lösningar kostar 100 000 eller blir olagliga.. :) det sista rekomenderas inte , om nån inte kunde förstå det på egen hand..

Hänger det ut grenar till nån annans mark kan det ju finnas vissa möjligheter att påverka den ägaren eller om det går väg utanför där det hänger in grenar. vägar ska hållas farbara för lastbil tex utryckningsfordon tex brandbil så dom flesta vägar ska hålla 4.5m fri höjd ovanför vägen. det går att påtvinga.
 
hsd
Träden har väl inte ploppat upp senaste åren, fanns troligtvis när ts flyttade in i lägenheten
 
  • Gilla
CrazyAnt4 och 4 till
  • Laddar…
G Gajonen skrev:
Det var ett billigt erbjudande om du bara behövde betala 100 000 för att få ta bort 16 -18 uppvuxna lönnar på någon annans mark

Om det var mina lönnar hade jag inte gått med på det
för 1000 000

Nej du kan inte göra något åt en grannes träd som står på dennes mark hur mycket de än stör dig .
Dessutom lär de ha stått där redan när du flyttade dit , så då visste du ju förutsättningen ?
Kanske kostar 100k för att anlita nån att ta ner skiten nu när alla ska ha 1000/h oavsett arbete. Inte orimligt med andra ord.
 
K Kjol skrev:
Hur har du räknat ut det ?

Med 4 hyresgäster o 200 kronor i månaden så hade lånet på 100.000 varit betalt efter ca 42 år och då helt utan ränta (y):rolleyes: Tanken var god men...:crysmile::rofl:
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
F Frederic Boije skrev:
Vem köper något och rättar sig efter alla andras önskemål o tycke? Det är kommunist-tänk som svensken lallats in
Att b ry sig om sin omvärld är alltså kommunistiskt? Det var en ny definition - en korkad sådan.
 
  • Gilla
Stormbringer78 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan få köpa mina lönnar. Nyfällda, jag fick skaffa längre svärd för att komma igenom, så de är rejält grova.

Ärligt talat är det värt att såga upp lönn till virke. Annars blir det ved.
Hej,

Var bor du?
Hur många är det?
Vilken längd har du sågat dem i?
Vad vill du ha för dem?

Hans
 
Tyvärr är det nog bara flytta som du kan göra. Resten måste grannen göra.
 
X
1. Träd behövs. Det är jättebra att det finns träd där. Det finns för få träd i våra bostadsområden. Träd bidrar till biologisk mångfald.
2. Det är grannens träd. Grannen gör vad grannen vill så länge det faller in i gällande regler, såsom att träden inte får utgöra en fara för omgivningen exempelvis.
3. Du visste rimligtvis om träden då du flyttade dit.

Så:
1. Lär dig leva med naturen.
2. Låt grannen vara - det är ju grannens träd och grannen har sagt sitt.
3. Lär dig leva med naturen. Eller flytta. Förslagsvis in till någon central del i en asfaltsöken.
 
  • Gilla
  • Älska
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
Han ger dig ett bra skydd mot hudcancer, var tacksam. Din lägenhet håller säkert också en sval och behaglig temperatur om dagen o du sover gott även efter riktigt varma sommar dagar? Sol är nice men jag skulle aldrig ta ner alla mina träd som ger skugga åt mig under större delen av dagen. Men med det sagt så grenar jag ur dessa för jag vill ha skugga inte kompakt mörker.
 
E
G Gajonen skrev:
Det var ett billigt erbjudande om du bara behövde betala 100 000 för att få ta bort 16 -18 uppvuxna lönnar på någon annans mark

Om det var mina lönnar hade jag inte gått med på det
för 1000 000

Nej du kan inte göra något åt en grannes träd som står på dennes mark hur mycket de än stör dig .
Dessutom lär de ha stått där redan när du flyttade dit , så då visste du ju förutsättningen ?
Plötsligt händer det. Inläggsinteraktionsknappar med gillamarkeringar från Mach77777 och sju andra på ett forum.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Med 4 hyresgäster o 200 kronor i månaden så hade lånet på 100.000 varit betalt efter ca 42 år och då helt utan ränta (y):rolleyes: Tanken var god men...:crysmile::rofl:
Det kanske är värt 200:-/mån då ..?
 
Många som skriver här som om 100 000 kr skulle vara kostnaden för att ta ner träden men läser man TS inlägg verkar det som att grannen vill ha 100 000 kr för att ge bort rätten till träden. Ska man sedan anlita någon att fälla och ta hand om träden blir nog kostnaden den dubbla.
 
  • Gilla
Mona Andersson1 och 1 till
  • Laddar…
Men OM grenarna går in över min tomt får jag väl be grannen att kapa bort dem. Och själv kapa bort om grannen inte vill. Detta har jag lärt mig nångång.
 
  • Gilla
Grindtorp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan få köpa mina lönnar. Nyfällda, jag fick skaffa längre svärd för att komma igenom, så de är rejält grova.

Ärligt talat är det värt att såga upp lönn till virke. Annars blir det ved.
Värt varenda krona
 
Kan ärligt talat inte förstå folk som vill ha direkt solsken direkt in i hemmet. Det är en ugn på sommaren och bländande resten av året. Det är ju tillräckligt ljust i skuggan
 
  • Gilla
Fario och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.