L
Grannen skulle sälja sitt hus och frågade om vi kunde ta ner några träd som skulle ge bättre utsikt. Vi tog ner 8 stora träd för 30.000. Trädfällare krävdes plus stubbröjning som vi skötte själv. Veden gav vi bort. Nästa granne som köpte dåvarande grannes hus erbjöd oss pengar för ytterligare trädfällning. Då vi var mitt uppe i försäljning var vårt intresse inte så högt. Dels för att vi fått rådet att inte ta ner fler träd på grund av tomtens beskaffenhet samt att vi inte ville gräva upp mer stubbar. Vi gav grannen rådet att prata med nästa ägare. Grannen, eller någon "hjälpreda" satte ekoplugg i två träd som hen tyckte skymde utsikten från hens svartbygge, uterum. Polisanmälan skedde som inte ledde till åtal. Vi hade screenshots på bilder på träden och kommentarer om ecoplugg. Nu planterar vi nya träd vid vårt nya hus, skugga är härligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
P perman skrev:
Jag kan tycka att det är provocerande när folk har stora träd som skuggar grannars tomter.
Vi har ju skogar och parker, kanske gör sig stora träd bättre där än på villatomter.
Vem vill ha en tomt utan sol? Ingen gissar jag och inte heller grannen som har de stora träden heller.
Det handlar ju om en själviskhet och egoism, ”jag är så mycket viktigare än mina medmänniskor runt omkring så varför skulle jag tillåta någon att ta ner träd på min tomt”
Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att tomten bara går 10 meter upp i luften och sedan kan man kapa allt som går över;)
Jag tycker det är provocerande när människor inte kan upptäcka träd som oftast stått på samma plats i 50 år. :) Mina träd skulle inte uppskatta din 10 meters regel, men den skulle göra innerstaden trevligare, så där är jag lite kluven. :cool:
 
  • Gilla
Daggew och 5 till
  • Laddar…
Oudai Alsalim Oudai Alsalim skrev:
Du har rätt att anmäla din granna till kommun!
För vadå?
 
  • Gilla
Daggew och 5 till
  • Laddar…
Oudai Alsalim Oudai Alsalim skrev:
Du har rätt att anmäla din granna till kommun!
För vad? För att vederbörande har träd på tomten? Okynnesanmälningar är bara slöseri med dina egna skattepengar.
 
  • Gilla
Daggew och 9 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
För vadå?
ha rättigheter tydligen...
 
  • Gilla
Kristin 60
  • Laddar…
B bilmekaniker skrev:
Köp! Lönnträ är det finaste träslaget för finsnickeri. Möbler, gevärskolvar, träramar till veteranbilar. Bara en vanlig skärbräda i lönn kostar ju flera tusen. En winn winn helt enkelt!
Du kan få köpa mina lönnar. Nyfällda, jag fick skaffa längre svärd för att komma igenom, så de är rejält grova.

Ärligt talat är det värt att såga upp lönn till virke. Annars blir det ved.
 
Flytta!
Förresten 100 000,- skulle vara för billigt.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Host *kopparspik*Host...
 
  • Gilla
Mia_maria och 1 till
  • Laddar…
Bror swisha mig jag fixar :crysmile::crysmile::crysmile:
 
B bilmekaniker skrev:
Köp! Lönnträ är det finaste träslaget för finsnickeri. Möbler, gevärskolvar, träramar till veteranbilar. Bara en vanlig skärbräda i lönn kostar ju flera tusen. En winn winn helt enkelt!
Sågverken gillar inte träd som växt i trädgärdar. Det är nästan alltid spik/ståltråd i dom som förstör sågklingan.

Jag har träd som växer/skymmer lite över grannens tomt, som jag håller på att beskära lite för att jag gillar alla mina grannar.
 
  • Gilla
Mona Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
P perman skrev:
Jag kan tycka att det är provocerande när folk har stora träd som skuggar grannars tomter.
Vi har ju skogar och parker, kanske gör sig stora träd bättre där än på villatomter.
Vem vill ha en tomt utan sol? Ingen gissar jag och inte heller grannen som har de stora träden heller.
Det handlar ju om en själviskhet och egoism, ”jag är så mycket viktigare än mina medmänniskor runt omkring så varför skulle jag tillåta någon att ta ner träd på min tomt”
Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att tomten bara går 10 meter upp i luften och sedan kan man kapa allt som går över;)
Det är därför man köper något, det innebär att man äger det och kan disponera det efter eget tycke. Vem köper något och rättar sig efter alla andras önskemål o tycke? Det är kommunist-tänk som svensken lallats in i. Äga är att äga. Argumentet att man är egoistisk är ett subjektivt argument. Allt ägande och nyttjanderätt efter EGET tycke kan om man hårdrar det uppfattas som egoistiskt. Jag hade behållt träden om jag bodde där och ville ha dem där. Lös uppgiften och flytta ut på landet utan närliggande granne om du/man önskar sol. Träden stod där när ni kom - och kommer förmodligen stå där ett bra tag till.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Agent orange borde kunna fixa träden!?
 
A abbe_ skrev:
Be din hyresvärd betala grannen o ta ner träden. Denna kan slå ut kostnaden för att låna upp 100k på fastigheten på er 4 hyresgäster. Ni borde inte får så många kronor extra i månadshyra, max 50kr/månad extra!
Hur har du räknat ut det ?
 
Mats-S
M Mona Andersson1 skrev:
Finns det något man kan göra?
Flytta till bättre boende med mer sol :)
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
Oudai Alsalim Oudai Alsalim skrev:
Du har rätt att anmäla din granna till kommun!
Klart han har.

Han har även rätt att anmäla dej till stängselnämden och bolibompadraken till knappnålsföreningens utvecklingssutskott.
 
  • Gilla
  • Haha
Ellenkaramellen och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.