Helt ärligt, vart är medmänskligheten?
Folk dör, är på flykt och familjer slås i spillror. Men det kanske är oviktigt i frågan?
Har du fått förtroende för firman så vänta, annars be snällt om att få riva avtalet.
Viten och förseningsavgifter borde inte ens diskuteras i rådande läge. Speciellt inte när ett utdraget krig kommer orsaka en av de största svältkatastroferna på 2000-talet. Vill grabbarna dra hem och försvara sina familjer så ska detta inte ifrågasättas, speciellt inte för ett litet badrum.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 5 till
  • Laddar…
M Mido11 skrev:
Om avtalet är korrekt utformat så behöver du bryta det innan du kan gå in i ett nytt avtal (anlita en ny entreprenör) det är få entreprenörer som håller fast vid ett avtal om dom inte har yrkesarbetare tillgängliga, dom flesta är glada att slippa.
Men.
Om man ska tolka det avtalsmässigt och inte humanistiskt som jag tycker man ska göra när det är krig mindre än 80 mil från Sverige.

Arbetet med ditt badrum ska göras i juli, hur kan entreprenören veta nu att han inte har personal tillgänglig i juli?

Slutsats: prata med kontrakterad entreprenör om att bryta avtalet utan att någon av parterna är skyldig att betala den andre någonting
och sen hoppas jag att Ukraina vinner kriget.
/M
Tack för värdefull input.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Primus70 skrev:
Hej,

jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har anlitat ett företag för att genomföra en badrumsrenovering. Renovering ska dra igång andra veckan i juli. Nu vill bolaget pausa den planerade renoveringen och ta upp den vid ett senare tillfälle. Anledningen till detta är för att flera av hantverkarna är från Ukraina och behöver åka hem och ta hand om sina familjer, dvs bolaget saknar helt plötsligt personal. Vad gäller här? Vi har skrivit papper. Kan bolaget pausa/häva avtalet? Vilka rättigheter har jag som konsument i detta fall? Jag har inte gjort några inköp eller haft några kostnader än så länge.
Behöver de åka hem och har företaget gett dem tjänstledigt eller har de bara dragit? Har han gett dem tjänstledigt så är det faktiskt under företagarens kontroll och således har han orsakt dröjsmål. Du kan således kräva att han fullföljer avtalet, häva avtalet, kräva skadestånd.
 
K Korsfarare skrev:
Behöver de åka hem och har företaget gett dem tjänstledigt eller har de bara dragit? Har han gett dem tjänstledigt så är det faktiskt under företagarens kontroll och således har han orsakt dröjsmål. Du kan således kräva att han fullföljer avtalet, häva avtalet, kräva skadestånd.
Bra fråga! Det vet jag inte. Kan vara värt att kolla upp.
 
sunnis sunnis skrev:
En annan aspekt är ju kvalitén på arbetet om inte ordinarie personal kan vara närvarande om företaget istället löser det med att hyra in okänd personal eller att man helt enkelt löser det med tidspress och med övertid.

Finns mycket i ett badrum som kan gå fel och bli mindre bra som kan ställa till rejäla problem.
Fast om freden dröjer och/eller hantverkarna blir invalidiserade/dödade hemma i Ukraina så kan ju TS få vänta in i evigheten på jobbets färdigställande om det är just dom hantverkarna man ska ömma för.
Och står företaget och rullar tummarna i väntan på fred o med förhoppning om att hans gubbar kommer åter och oskadade så tjänar företaget 0 under tiden fram till freden.
Så laga efter läge fråga om ansvarige har några planer på ersättningsrekrytering och rimlig tidsplan annars bryt avtalet och hitta någon annan.
Är dom Ukrainska krigande hantverkarna duktiga så får dom nog jobb när kriget är över även om det inte blir i företaget dom jobbade i innan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Be hantverkaren skicka en reviderad tidsplan.
Baserat på det svaret kan du kanske häva kontraktet.

Glider tiden någon vecka - liten chans.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Be hantverkaren skicka en reviderad tidsplan.
Baserat på det svaret kan du kanske häva kontraktet.

Glider tiden någon vecka - liten chans.
absolut! Ts bör först kika på upphandlingsform, ab/abt.
Sen bläddra lite i gula/röda bibeln, bör ju finnas där, och rangordningen i kontrakt på denna storlek av jobb brukar ej vara spec. Jobbig.

vi körde ab04 när vi gjorde om badrummet.

Inga bilagor eller annat skrammel som man får ducka för i jobbet normala fall

Ab/abt är inte lag att man följer, men finns det med i ett kontrakt skall det följas!
Som tur för ts är den skriven av beställare, alla entreprenörer jobbade den dagen den skrevs
 
R Robin Lindberg skrev:
absolut! Ts bör först kika på upphandlingsform, ab/abt.
Sen bläddra lite i gula/röda bibeln, bör ju finnas där, och rangordningen i kontrakt på denna storlek av jobb brukar ej vara spec. Jobbig.

vi körde ab04 när vi gjorde om badrummet.

Inga bilagor eller annat skrammel som man får ducka för i jobbet normala fall

Ab/abt är inte lag att man följer, men finns det med i ett kontrakt skall det följas!
Som tur för ts är den skriven av beställare, alla entreprenörer jobbade den dagen den skrevs
Om parterna är konsument (privatperson) och näringsidkare gäller konsumentlagen om inget annat avtalats. I detta fall har TS använt Hantverkarformuläret och då gäller inte AB04 eller ABT06.
 
Aha okej! Bra att du redde ut.

vi körde ab04 när vi gjorde om badrummet själva.
 
R Robin Lindberg skrev:
Aha okej! Bra att du redde ut.

vi körde ab04 när vi gjorde om badrummet själva.
Gjorde du all projektering själv och hantverkaren utförde efter dina ritningar?
 
Enligt ab är det ju så, fanns ej så mycket och projjas mer än placering i ett badrum...
Om det bara är en renovering, samtliga saker på samma plats.
Inga problem alls, eller förstår jag frågan fel?

abt skickar ju en i ett skrymsle, där skall du lev. En funktion enligt handling... ännu värre om du inte beskriver funktionen som önskas.
Totalentreprenad = funktionsentreprenad
 
Gällande AB04 har du rätt, men för ABT06 så beskriver du som beställare en funktion som entreprenören ska lösa. Hur E löser det är upp till E. Det var kanske så du menade?
Nu tror jag att vi rett ut detta, så nu skall jag inte hijacka denna tråd mer.
 
plaggis plaggis skrev:
Gällande AB04 har du rätt, men för ABT06 så beskriver du som beställare en funktion som entreprenören ska lösa. Hur E löser det är upp till E. Det var kanske så du menade?
Nu tror jag att vi rett ut detta, så nu skall jag inte hijacka denna tråd mer.
Stämmer, formulerade mig dumt.
Från entreprenörern vinkel...!
 
P Primus70 skrev:
Hej,

jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har anlitat ett företag för att genomföra en badrumsrenovering. Renovering ska dra igång andra veckan i juli. Nu vill bolaget pausa den planerade renoveringen och ta upp den vid ett senare tillfälle. Anledningen till detta är för att flera av hantverkarna är från Ukraina och behöver åka hem och ta hand om sina familjer, dvs bolaget saknar helt plötsligt personal. Vad gäller här? Vi har skrivit papper. Kan bolaget pausa/häva avtalet? Vilka rättigheter har jag som konsument i detta fall? Jag har inte gjort några inköp eller haft några kostnader än så länge.
En nation förintas och en masslakt utan dess like sen andra världskriget försegår mitt framför våra ögon. Och ditt största problem är att du inte får ditt badrum av de Ukrainska handtverkarna..... Och du vill göra det till vilka rättigheter du har ? Skämms !
 
I ItWasntMe skrev:
En nation förintas och en masslakt utan dess like sen andra världskriget försegår mitt framför våra ögon. Och ditt största problem är att du inte får ditt badrum av de Ukrainska handtverkarna..... Och du vill göra det till vilka rättigheter du har ? Skämms !
Ett avtal är mot ett företag, inte mot enskilda hantverkare.
 
  • Gilla
Minski och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.