Hej,

Hur kan man kontrollera att man har undertryck i ett asbestsaneringsytrymme och att det inplastade utrymmet håller tätt?

jag undrar om luftrenaren/undertrycksfläkten även blåser ut luft ”på andra sidan” plasten så att säga.
 
Undertrycket i sig är framför allt för att hindra att dammet sprider sig i/från rummet. Sen ska luftrenaren/stoftavskiljaren suga upp, filtrera och samla dammet. Det finns säkert mätinstrument för att kontrollera undertryck, men jag vet inte om det finns något enkelt test att göra själv. Företaget som använder eller hyr ut utrustningen borde kunna svara.
 
  • Gilla
sommarpularen
  • Laddar…
Är det en zon så buktar plasten in mot zonen om du har undertryck.
Är det ett helt rum, så tittar du på ingångens "plastläpp". Om den sugs in mot rummet, så är det undertryck i rummet.

Är däremot zon-plasten helt slak, så har du inget undertryck. Och om det är ett helt rum och ingångens "plastläpp" hänger helt slakt, så har du inget undertryck.

Ett undertryck i ett rum suger alltid in luft utifrån för att försöka kompensera.

Dammfällorna som är kopplade till saneringszon fångar upp allt farligt damm i grovfilter och partikelfilter och på baksidan utav dessa blåser endast ren luft ut från zonen.
Så att det blåser luft ur dom utanför zonen är helt ofarligt.
 
  • Gilla
sommarpularen
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Är det en zon så buktar plasten in mot zonen om du har undertryck.
Är det ett helt rum, så tittar du på ingångens "plastläpp". Om den sugs in mot rummet, så är det undertryck i rummet.

Är däremot zon-plasten helt slak, så har du inget undertryck. Och om det är ett helt rum och ingångens "plastläpp" hänger helt slakt, så har du inget undertryck.

Ett undertryck i ett rum suger alltid in luft utifrån för att försöka kompensera.

Dammfällorna som är kopplade till saneringszon fångar upp allt farligt damm i grovfilter och partikelfilter och på baksidan utav dessa blåser endast ren luft ut från zonen.
Så att det blåser luft ur dom utanför zonen är helt ofarligt.
tack för svar! Så om själva maskinen för undertryck blåser ut en mängd luft så är det helt normalt om jag förstår dig rätt?
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
S sommarpularen skrev:
tack för svar! Så om själva maskinen för undertryck blåser ut en mängd luft så är det helt normalt om jag förstår dig rätt?

Det är helt normalt. Den blåser endast ut filtrerad ofarlig luft. Det är detta som skapar undertrycket i zonen. Den blåser ut mer luft än vad rummet hinner att kompensera.

Skulle dammfällan däremot sluta att blåsa ut luft, då ska man reagera illa kvickt (y):)
 
  • Gilla
sommarpularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.