Behöver lite råd, har en carport som jag vill bygga om till ett isolerat förråd. Byggnaden står på betongplintar men behöver råd. Ska jag dubba i järn i plintarna och gjuta samman eller bara gjuta en platta ”fristående”? Tjocklek? Isolera under eller ej? En röd öppen carport på betongplintar med tak, omgiven av grönska och grusväg, under ombyggnadsövervägande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd carport med öppen sidor och plåttak, byggd på betongplintar, intill ett hus omgiven av skog och markväxtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Carportstolpe monterad på betongplint med omgivande grönska och en del av ett släp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Carportstolpe monterad på en betongplint, med vegetationsbakgrund och grus i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt tips och råd mottages tacksamt
 
Jag har gjort detta och stöttade upp (det var ett helt garage) så kunde ta bort den gamla grundläggningen, bygga form, isolera, armera, gjuta platta och släppa ner garaget igen.

Inte lätt som en plätt men görbart.
Protte
 
Förstår men jag vill göra en enklare variant och behålla den på plintarna och isolera, klä in fasaden runt om men det kluriga blir golvet och att få ihop det med övriga byggnaden så att det ser ok ut från både ut och insida.
 
Tomture61
Om du gjuter plattan direkt på backen kommer uppvärmningskostnaden att bli högre .
Marken kyler duktigt .
Ser en plint som lutar betänkligt , svårt att få det både bra isolerat och snyggt .
Att isolera med L-element (cellplast) med färdig utsida ser och passar vell bäst .
Kräver dock att byggnaden lyfts och plintar avlägsnas .
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Vad tror ni om följande:
jämna till gruset och padda ev. höja lite
isolera 100 mm
Gjuta 80-100 mm
Mura upp eller fylla mellanrummet med annat alternativ under befintlig ”syll” ner mot nygjuten platta.
Därefter klä isolera och klä väggarna ut och invändigt med passande material.
Känner att huset står där det står och behöver inte lyftas av från plintarna. Eller finns det någon fördel att göra det som jag inte tänker på?
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
Tomture61
W Wepen skrev:
Vad tror ni om följande:
jämna till gruset och padda ev. höja lite
isolera 100 mm
Gjuta 80-100 mm
Mura upp eller fylla mellanrummet med annat alternativ under befintlig ”syll” ner mot nygjuten platta.
Därefter klä isolera och klä väggarna ut och invändigt med passande material.
Känner att huset står där det står och behöver inte lyftas av från plintarna. Eller finns det någon fördel att göra det som jag inte tänker på?
Mellan ytterpanelen - marken har du ett par stycken plintar , hur är tanken att gömma / isolera dom .
 
Ev. Gjuta in dom i plattan, bara göra en plankform utv på plintarna. Sticker dom upp lite så tänkte jag att man har en liggande spikregel som bygger lite och på så sätt går panelen över, annars får man väl plocka fram betongskivan till vinkelslipen och kapa bort det som sticker ut
 
Tomture61
Varför inte bygga en plintgrund eller måste det vara en betongplatta .
 
Hur menar du? Material?
 
Sant, har nog snöat in på betong bara….hur isolerar man golvet? Cellplast med tanke på att det kommer ligga i stort sett mot marken?
 
Tomture61
Du monterar board för ändamålet , längst ned på reglarna .
Lämpligt att montera en bräda på undersidan av reglarna innan dessa monteras där de ska bo .
Isolerar med allt annat än cellplast :D
Typ Isovers produkter , Paroc , cellulosa isolering .
 
Ok, så det funkar att boardskivan bara kommer att få någon cm luft under….tänkte att det kanske blir för fuktigt? Tips på tåligt golv för förråd, för fyrhjuling, cyklar och allt annat som man samlar på sig
 
Tomture61
W Wepen skrev:
Ok, så det funkar att boardskivan bara kommer att få någon cm luft under….tänkte att det kanske blir för fuktigt? Tips på tåligt golv för förråd, för fyrhjuling, cyklar och allt annat som man samlar på sig
Du får vell omfördela gruset i carporten , om det blir för lite luft mellan mark / virke .
Plastmatta (svetsad) borde funka , finns även golvspån för våtutrymmen , om det skulle gå hål på plastmattan .

V313-P5: "fukttrög" spånskiva
Tål mer fukt än en vanlig spånskiva. Limmet som håller ihop skivan är inte fuktlösligt, vilket gör den lämplig för våtutrymmen. GVK rekommenderar att man väljer kvalitet V313-P5. Skivan tål en högre fuktbelastning, men sväller och blir förstörd precis som en vanlig spånskiva när den utsätts för en för hög fuktbelastning.
 
Ja jag vill ju komma undan så billigt som möjligt då det enbart är ett förråd så jag får summera alla material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.