Hej !

Jag har tänkt mig att montera infällda spottar i köket i min bostadsrätt.
Nuvarande tak är av betong. Sänkningen av taket åstadkommes genom att regla upp och bygga "undertak" med vitbetsad pärlspont. Till min fråga:

Eftersom taket är av betong, borde det väl inte vara några problem med värmeutvecklingen från spotten ? Kan man tänka sig att man vågar rationalisera bort burkarna, och därmed vinna utrymme iom att jag inte behöver sänka lika mycket ? Jag skall använda 12-V halogenpots.

Tacksam för svar, någon annnan kanske har gjort liknande ?

Mvh
Michael
 
Har gjort en sådan lösning utan burk och med 35w 12v spotar. Undertak av gips i stålregelkonstruktion. Ingen isolering. Verkar fungera bra hittills. Jag kan slänga upp en temperaturprob och mäta om du vill.
 
Satte upp en "vanlig" utetermometer mot bjälklaget över den spot som har minst fri höjd över insatsen. Tror att det är ca 7 cm från gips till bjälklaget. Mäter 62-63 grader där efter 90 minuter. Det verkar inte som att temperaturen ökar mer. Snarare att den sjunker något. Temperaturen i rummet är 25 grader.
 
Välj 20W/12V så behöver du aldrig vara orolig för värmen. Har gjort många sådana anläggningar med gott resultat. tänk ändå på att andvända en kabel som är värmetålig, tex RB90.

Var alltid restrektiv med 35W. När det gäller 230V-halogen och 50W kan det nog bli upp mot 80-90 grader i burkar och bjälklag.
 
Att gå ned till 20W har varit min reservplan om temperaturen skulle överstigit 70 grader. Jag ska ta och ordna fram en bättre prob och göra några mer organiserade mätningar.
 
Tack för infon !
Jag tror det blir till att köra med 20W/12V för att vara på den säkra sidan.
Nu skall jag bara hitta rätt spottar att trivas med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.