Hur hade ni gjort? Jag behöver tips och idéer! :)
Jag har en vildvuxen slänt som angränsar till trottoaren. Det ligger en rad med större stenar som jag tror var tänkta att avgränsa trottoar från växtligheten. Men det är övervuxet och även asfalten är skadad.
Ovanför slänten finns ett lågt "staket" som funkar bra som insynsskydd men det behöver bytas ut alternativt någon annan typ av insynsskydd.
Önskar något snyggt och lättskött. Öppen för alla förslag!
Kan tillägga att jag varit i kontakt med kommunen för att höra ang fixa till trottoaren, har inte fått besked ännu om de kommer att ordna det.
 
  • Vildvuxen slänt med överväxt gräs och buskar intill skadad asfaltsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vildvuxen slänt med större stenar och skadad trottoarasfalt intill ett lågt trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vildvuxen slänt med överväxt gräs, stenrad och skadad asfalt vid trottoaren, lågt trästaket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vildvuxen slänt med större stenar som avgränsar mot en trottoar och ett lågt staket ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du inte klippa gräs där så skulle jag riva av hela ytan och plantera någon form av marktäckare växt så det fortfarande är grönt och fint, kanske en kombination av olika låga marktäckare.

Vill ni insynsskydd men slippa staketet så ör en låg vintergrön häck något att satsa på, blir lite mer jobb men väljer man en lite mer långsamtväxande kan man nog hålla ner klippningen till 1 gång per år.
 
  • Gilla
Ladyofthemanor
  • Laddar…
Jag skulle gräva bort buskar och grästurfen, och sedan strö ut ängsblomsterfrön. (Gödsla inte, ängsblommor trivs på mager jord.) Då får du en yta som du inte behöver sköta, mer än att möjligen "slå ner" någon gång per år. Och du gör en viktig insats för bin, fjärilar och andra pollinerare.
Vi har gjort så på en slänt som går ner mot granntomten. Det blev jättefint redan förra året, som var första året. Vi (och grannen ) fick vacker blomning en bra bit in på hösten, olika sorter dök upp efter varandra. Vi hade köpt en fröblandning på Plantagen.
 
  • Gilla
Ladyofthemanor
  • Laddar…
Sista bilden visar att det är/har varit en stenmur så bygg en stenmur. Antingen så du får en terrass och sen en mindre slänt eller upp till något så när plant. Rätt gjort och utan grövre växtlighet i närheten står en mur i 100.

Lågväxande perenner längst ut mot gatan och sen allt högre in mot trädgården så får du insynsskydd, i alla fall under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Ladyofthemanor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.