Lägger upp en tråd om mitt växthus för att inspirera andra som går i tankarna att bygga eget istället för att köpa ett färdigt växthus. Ställ gärna frågor om ni är nyfikna eller inte förstår vad ni tittar på. Bygget har börjat och vi kommer bli mer eller mindre färdiga till sommaren.

Det som började som ett litet växthus växte fort då vi gärna även ville ha en inglasad sittplats som skyddar mot vinden. Eftersom vi bor mitt i ett villakvarter i centrala Halmstad får vi hålla oss till friggebod-reglerna och alltså 15m2.

Tyvärr insåg vi ganska snabbt att det inte fanns pengar till något nytt i den storleken utan vi började leta efter begagnade fönster att använda oss av samtidigt som jag satte mig för att lära mig rita i SketchUp.

Ritning
Digital skiss av ett växthus med sadeltak, pardörrar och stora fönster, ritad i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av ett växthus med inglasad sittplats, sadeltak, pardörrar och fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av ett växthus med sadeltak, glaspartier och en inglasad sittplats, designat i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fastnade för ett 4,8x3 meter hus med sadeltak där framsidan skulle bestå till största del av pardörrar och glaspartier. Vägghöjd blir 210 cm och 300 cm i nock. Invändigt blir byggnaden lite uppdelad med en växtbädd i ena delen och sittplats i andra.

Eftersom mina föräldrar river en gammal sommarstuga så sparade vi alla gamla fönster och det var sedan dessa storlekar som fick avgöra hur huset skulle se ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
salahunreal och 7 till
  • Laddar…
Grunden
Under tidig sommar 2020 börjar vi gräva samtidigt som vi samlar på fler fönster och annat material vi kan behöva från marketplace. Eftersom vi då har en nyfödd bebis samt en tvååring bestämmer vi oss för att vi nöjer oss med grunden för att sedan under 2021 försöka bygga själva huset.

Nygrävd tomt för husgrund med markerade rörstick och byggmaterial som lecablock och stenkross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag grävt 15 m2 kom vi på att det även ska bli fint runt om huset samt att det faktiskt är lika bra att även dra in el och vatten. Så efter att grävt totalt 30 m2 inser vi att det hade så klart varit bäst att bara hyra en liten grävskopa. Men nu är det ändå för sent så vi fortsätter för hand.

Byggplats med grävd yta, grushög, lecablock och röda elrör på en stuga under tidig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggningsarbete i trädgård med stenkross, lecablock, röda flexrör och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fyller upp med cirka 10 cm stenkross 0-16 på marduk och sedan och tar jag och bygger en enkel grund av lecablock (9x19 cm) som jag sätter fast med en ordentlig klägg murbruk i botten så det blir rakt och sitter fast.

Nyanlagd grusgrund och stenplattor med lecablock och röda flexrör för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag putsade sedan grunden och växtbädden och målade med samma färg som vi har på vår egen husgrund. Röda flexrören som sticker upp är till för att dra elen senare. De låg i källaren och ingick i husköpet :) tror de egentligen ska användas som installationsrör för någon larmkabel för brandsystem..
Har även en pemslang där så vi kan installera en vattenutkastare.

Sedan fyller vi upp med stenmjöl 0-4 samt sten som vi fått efter att en vänlig man i Laholm bestämt sig för att riva upp hela sin stenlagda uteplats. Genom att vända stenarna upp och ned så såg de nästan nya ut. Vi hittade några andra sten som matchade i färg som vi kunde lägga runt om och bakom huset så vi får lite uppställningsplats till skottkärra med mera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Aikon21 och 5 till
  • Laddar…
Nu är vi framme i mars 2022 och vi har under vintern gjort färdigt alla ritningar och börjat såga ut alla delar som behövs för att bygga stommen och taket samt fönster som ska sitta sitta.

Stommen och taket

Trästomme för byggnad under konstruktion med utskurna trädelar synliga på en verkstadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolarna sågade jag ut i 12x4,5 de ska vila på en takbjälke 17x4,5.
Det är något underdimensionerat men med tanke på att kanalplasten inte väger någonting och att vi har en ganska bra lutning på taket tror jag inte det kommer bli några problem. Kanalplasten köptes föresten på Jem & Fix och kom i 4meterslängder och sattes med ett ccmått på 100 cm. Det var den billigaste lösningen jag hittade även om jag länge tittade på kanalplast från Halle.

Tack vare sketchups ritningar så gick det på första försöket att få det ganska bra. Ovan är en bild på när jag byggde ihop fönstrerna som ska sitta i gavelnocken. Genom att sätta in 4,5x4,5 mellan hammarband och takstolen och sedan såga ut ett spår i mitten fick jag in en plexiglasskiva 4 mm (köpt från biltema).

Grönmålade träbitar på ett arbetsbord i ett verktygsfyllt garage, förberedda för stomkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V sågade allt utomhus men eftersom det blev minusgrader fick jag bära ner det i källaren igen fär jag kunde måla samtliga delar och låta torka. Eftersom vi vill få ett nätt utseende valde jag att bygga i 9,5x4,5. Tanken är att få synliga reglar och vi ska därför inte ha några knutar eller fönsterlister. Det gör stommens bitar sågas ut exakt efter hur stora fönsterna är. Vi har även lite fasad över från huset som vi ska försöka fälla in mellan fönsterna men alltså inte framför stommen.

Person monterar en trästomme till ett byggprojekt i en trädgård, grönstrukna reglar och takbjälkar syns, med längre material på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis uppbyggd stomme till byggnad i grönt, med virke och verktyg utspridda på marken, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom både jag och min fru nu har lite föräldraledighet så passade vi på att få barnvakt och resa stommen. Tog oss ungefär 6 timmar eftersom det mesta redan var färdigsågat. Ännu verkar vi inte behöva göra om något men vi får väl se när fönstrerna ska in. Var spännande att försöka få ihop cirka 50 stycken lika dana grönmålade träbitar som inte hade några måttangivelser på sig. Tips till nästa gång är att göra en ordentlig ritning med måttangivelser istället bara för att ha en 3D-modell på datorn.

Spädbarn i lektunnel under pågående arbete med kanalplasttak och stålkonstruktion i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite hjälp från svärfar och pappa satte vi även upp takstolarna och kanalplasten.

Nu håller vi på att renovera de öppningsbara fönsterna så det dröjjer några dagar innan vi kan fortsätta!
 
  • Gilla
pros och 26 till
  • Laddar…
Ser ut att bli riktigt fint! Grymt jobb!
 
Jättefint, fin färg också! Ska bli spännande att följa. Ett tips i all välmening, om du skippar kommatecknet när du anger virkesdimensioner så blir det lättare att läsa, du sparar knapptryckningar och det ser lite proffsigare ut. Dvs ”45x45” istället för ”4,5x4,5”
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Vad tror ni hela kalaset kommer kosta?
 
Tack! Vi är än så länge väldigt nöjda med resultatet men eftersom det byggs med lite hast så blir det skönhetsfel som vi får leva med.

Vi trodde det skulle vara enkelt att matcha grönt men när vi ställde ut provbitar blev det mesta grått i jämförelse med gräsmatta/buskar. Efter tips från Instagram valde vi därför till slut Biltema-grön. Får se hur den håller.

Jag räknade på det förra året och fick då en totalsumma på mellan 20 000 - 25 000. Men då var stenläggning och fönster gratis samt den billigaste möjliga lösningen med kanalplats. Min gissning nu är att det hamnar på närmare 30 000:- pga inflation samt att jag inte tänkte på vissa saker.

Jag har en excell-lista som jag uppdaterar löpande så det kommer full innehållsförteckning med priser om någon vecka.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 8 till
  • Laddar…
Kul att läsa om växthusbygge. Något jag ofta saknar i beskrivning av växthus är ventilationen. Ventilationen är så viktig för att undvika heta växthus. Hur löser ni det?
 
Angående ventilation
Eftersom vi det dröjjer innan vi får dörren på plats (den är för tillfället fortfarande insatt i ett annat hus) så väntar jag med ventilationen. Tanken är att såga ut ett hål i kanalplasten på cirka 300x300. Sedan ska jag fästa den delen på en träram som sedan fästs på en ventalationsöppnare. Jag tänkte sedan försöka täta ovansidan med lämplig smal plåt. För att skapa ett drag i huset kommer jag sätta in stora ventiler på norr och öster sida.

Om någon har erfarenheter av ventilation i växthus är jag tacksam för tips.

Sätta in fönster

Totalt består växthuset av 4 trekantfönster i på gavelsidorna. 7 fasta fönster som vi byggt in direkt i ramen samt 6 öppningsbara fönster som varierar i storlek mellan 300x900 till 1300x1500.

Växthusram i trä med infäst kanalplasttak, trästol cleantech i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trekantsfönsterna lyfte vi in på plats innan vi satte taket. De har en 4mm plexiglasskiva och är fästa i ett infräst spår samt en målarfog som jag ska mål grön framöver. Plexiglasen ser väldigt snygga ut och det är svårt att se skillnad mot övriga glasen.

Vy inifrån växthus med installerade glasfönster och utsikt över trädgård och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt genom nymonterade glaskassetter i växthus med trädgård och byggmaterial synligt utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön växthusram med glaskassetter och öppningsbara fönster under konstruktion, verktyg syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se 6 stycken glaskassetter som vi satt in. Jag gjorde hålet i ramen 10 millimeter större än fönstret. Jag köpte planhyvlat virke som var 22 mm tjockt och snickrade sedan ihop passbitar som ska hålla fönstret på plats. För att få det tätt la jag en vanligt tätningslist på insidan. Hoppas detta ska göra att inte fönster tar skada om huset rör på sig.

På nederkant använde vi de gamla fönsterblecken. Tyvärr insåg jag när det var dags att montera dem att två av fönsterblecken var för korta eftersom jag vänt på kassetten 90 grader mot hur de var monterade tidigare. Eftersom samma storlek och bleck inte fanns i vanliga byggbutiker kapade jag och bockade till ett lite större bleck. Det ser inte perfekt ut men eftersom vi även på blecken sätter en gummilist samt målar dem med grön plåtfärg så ser det helt okej ut.

Inbyggda fönster i ett växthus med en vit ram, synliga renoveringsverktyg och material framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De öppningsbara fönsterna har blivit lätt slipade samt målade med fönsterfärg två gånger. Det tar fruktansvärt lång tid att renovera dem eftersom färgen torkar så långsamt. Men väldigt tjusigt blir det i alla fall! Eftersom de är 110 mm tjocka och ramen bara är 95 sticker de ut något på insidan.

De flesta fönsterna passade väldigt bra direkt in i ramen och eventuella glipor kommer tätas med målarfog. Tyvärr blev det sista fönstret 5 mm större än vad hålet i ramen är så imorgon ska jag försöka göra hålet lite större. Hoppas det kommer gå genom att skava kanten försiktigt med en cirkelsåg, men annars går jag gå över till andra verktyg.
 
  • Ett växthus under konstruktion med öppen ram och några borttagna fönsterkassetter på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade glaskassetter i grönmålad trädgårdsväxthusram med reflektioner och utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingen101 och 4 till
  • Laddar…
När jag byggde mitt växthus var jag så noga med att det skulle bli tätt.Höll växthuset stängt på vintern. På våren hade det nymålade börjat att flaga. Jag lärde mig då att ett växthus behöver inte vara så tätt. Det måste ventileras. Jag demonterade alla tätningslister. Efter det har färgen inte flagat under vintern. Jag håller ventilationen öppen hela vintern. Jag får en torr och skön luft i växthuset. Har ventilationsluckor på hela växthuset längd på båda sidor. .
 
  • Gilla
Aikon21
  • Laddar…
Lägger till en bild på ventilationsluckorna som jag har på mitt växthus
För att få in så många ventilationsluckor som möjligt på växthuset har jag valt att lägga luckorna kant i kant. För att hindra regn in mellan luckorna har jag en löst tunn rostfri plåt som täcker spalten. Den fladdrar lite i blåsväder. Växthus med kant-i-kant ventilationsluckor på taket och en rostfri plåt som täcker spalterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Akka66 och 1 till
  • Laddar…
A asaleo skrev:
Lägger till en bild på ventilationsluckorna som jag har på mitt växthus
För att få in så många ventilationsluckor som möjligt på växthuset har jag valt att lägga luckorna kant i kant. För att hindra regn in mellan luckorna har jag en löst tunn rostfri plåt som täcker spalten. Den fladdrar lite i blåsväder.[bild]
Vi pratade om ett konstant öppet takfönster men jag var osäker på om det skulle leda till att det regnar in.

Jag ser att du har en list på ovansidan av kanalplasten, räcker det för att hålla vatten ute om regnet blåser upp för taket?
 
Det håller vattnet ute från växthuset. En av plåtarna har lite fel placering så att den fastnar lätt i uppfläkt lägen. Den slår jag ner då och då. Regnet hålls också borta genom att jag har ett lite "tak" över mittnocken. Det blev 2 panelbrädor med lätt lutning som fick bilda tak. De heter något som västkustpanel eller något annat. Finns ju i trähandeln. Avståndet mellan luckorna är bara några mm. Plåtarna sitter i två skruvar med mycket spel för att ge rörelse. Ytterluckor måste öppnas före mittluckan.
 
Tyvärr har vi inte hunnit färdigt något växthus i sommar utan vi valde att göra roligare saker under ledigheten :) Som tur var fungerar det att använda ändå. Det är ju intressant att veta vad det kostar. Vissa saker köpte vi redan under 2021 och andra under 2022 så priserna har säkert ändrats. Länkar till en google-kalkyl som jag använt som inköpslista.

Kostnader

Totalt fönster och dörr 698
Totalt tak 5 960
Totalt grund 4 401
Totalt stomme 6 860
Totalt övrigt 4 803
Total Kostnader 22 722

Det saknas säkert något men jag tror inte vi har kommit över 25 000 kronor totalt. Ni kan kolla länken nedan för komplett lista. Vissa saker är nollade eftersom vi fått dem gratis, exempelvis fönster, marksten och fasad.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eZSdKz6XfV0Jni06745r54q6aptElpxcYVwde1mJOzQ/edit?usp=sharing

Jag lägger också in sista bilderna som togs under våren samt senast nu i juli.

Ej färdigbyggt grönt växthus i trädgård, med omonterade delar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i rött arbetar inne i växthus med plantbord och redskap, grönt gräsmatta och buskar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oavslutat växthus med grön stomme och glaspartier i en solig trädgård, byggmaterial syns inuti och bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oanvänt växthus med gröna växter, krukor på stegar och grön skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person avkopplande i en ofärdig men funktionell växthuskonstruktion med genomskinligt tak, gröna väggar och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
pros och 46 till
  • Laddar…
Så fint ni har gjort det! Jag gillar verkligen att ni målat stommen grön
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.