Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är mot att man överinstallerar. Då riskerar de andra boende att få betala för sådant de inte vill ha. Normalt sett funkar det bra att bygga ut i etapper och låta folk byta plats med varandra när någon vill ha en laddplats
Läs på sidan 4 i denna PDF, under rubriken skalbart.
https://easee.com/no/wp-content/uploads/2021/02/SV_Easee_Charge_Produktblad.pdf
 
Mikael_L
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Absolut - men det går inte att värma bort fukt från insidan med kupévärmare. Visst kan man få bort isen men fukten blir kvar och när du stannar så fryser den igen.
Att sätta in en torrboll kanske hjälper - när bilen är varm.
Det går visst.
Men det kräver en del värme och tar tid.
När man värmt upp kupén så är ångtrycket i bilen högre än utsidan (och ju kallare ute desto större skillnad), så då torkar bilen upp, genom otätheter i karossen (ventilationsöppningar bl.a.)
Men visst, det är inget som fixas på en timmes motorvärmare ifall det är lite mer mängd fukt som ska drivas ut.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Läs på sidan 4 i denna PDF, under rubriken skalbart.
[länk]
Nu har du slösat bort två minuter av mitt liv. Där stod ju egentligen ingenting mer än att deras lösning är skalbar.
 
Mikael_L
Ledsen för det. :sweat:

Jag tror att man lämpligen förbereder på ett eller annat sätt för fler laddare när man väl bygger ut i en BRF eller bygger nytt, åtminstone med kabeldragningar och kabeldimensioner som är mer framtidssäkra, ev även med en sådan lösning som Easee visade i sin PDF. Finessen där var ju att när man behöver ytterligare en laddplats så köper man en laddstation som man själv kan installera på bottenplattan, ingen elektriker behövs.
Det kan vara BR-ägaren själv, eller ordföranden eller någon vaktmästare etc.

Problemet här är dock, hur vet man säkert att denna produkt kommer finnas att köpa om några år framåt, så man inte plötsligt står med en massa ej kompatibla basplattor.

Men i vilket fall, man förbereder lämpligen för en lite större infrastruktur redan i början, på något sätt.
Man bygger vidare från detta allt eftersom behov uppstår.
Förr eller senare kan det bli tvunget att involvera nätägaren och be om en kraftigare elmatning, men det tar man då.

Det som Slottsbäcksväktarn har framhållit, om att föreningarna kanske inte är helt sugna på administration och hantera ekonomin ska ju också beaktas.
Kanske även risken att man behöver/ska skaffa nya anläggningsbeslut från Lantmäteriet, med allt vad kostnader. tid och besvär det kan innebära.

Så visst, det är ju inte bara att ....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det finns ju en enorm affärspotential att bygga appar kring att ta betalt för detta, både parkeringsavgift och eldebitering. Konstigt att inte fler jobbar med det...
 
J JohanLun skrev:
Det finns ju en enorm affärspotential att bygga appar kring att ta betalt för detta, både parkeringsavgift och eldebitering. Konstigt att inte fler jobbar med det...
Men är det inte bland annat det elbilsägare klagar på, alltså att det finns för många olika laddappar?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men är det inte bland annat det elbilsägare klagar på, alltså att det finns för många olika laddappar?
Jo, det lär väl behövas en app som samlar andra tjänster. Jag har inte riktigt förstått hur tex Easypark har lyckats övertyga andra p-bolag att få äta en bit av kakan utan att egentligen bidra med nåt annat än en känd app...

Finns ju fler liknande tjänster, och nån av dem gick väl i likvidation för att de "snott" uppgifter från nån av de andra?

Det finns ju dock flera bensinbolag, elbolag mm, så på ett sätt är vi väl vana...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att man lämpligen förbereder på ett eller annat sätt för fler laddare när man väl bygger ut i en BRF eller bygger nytt, åtminstone med kabeldragningar och kabeldimensioner som är mer framtidssäkra, ev även med en sådan lösning som Easee visade i sin PDF. Finessen där var ju att när man behöver ytterligare en laddplats så köper man en laddstation som man själv kan installera på bottenplattan, ingen elektriker behövs.
Absolut ska man tänka lite längre än bara på dagens behov, jag tror bara att man riskerar att skrämma bort folk om man vill göra för mycket för fort.

Är tio procent intresserade kan man kanske förbereda för 20 eller 30, men jag tror att det är resursslöseri att ens dra kabel till alla. Kanske är det 20 år bort innan de sista platserna ska elektrifieras och då tycker jag inte att det är motiverat att ens dra kabel till dessa nu.

För övrigt skämtade jag förstås om tidsspillan. Hade kunnat bjuda på en smiley där vid närmare eftertanke. Men det förstod du säkert ändå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det finns ju dock flera bensinbolag, elbolag mm, så på ett sätt är vi väl vana...
Fast personligen har jag gått från kanske fyra/fem olika bensinkort till noll, då jag numera betalar all soppa med ett generellt kreditkort, oftast kopplat till någon fin 15-öres rabatt eller så...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men är det inte bland annat det elbilsägare klagar på, alltså att det finns för många olika laddappar?
Ytterligare en affärsidé då. En app som i bakgrunden interagerar med alla andra appar.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är tio procent intresserade kan man kanske förbereda för 20 eller 30, men jag tror att det är resursslöseri att ens dra kabel till alla. Kanske är det 20 år bort innan de sista platserna ska elektrifieras och då tycker jag inte att det är motiverat att ens dra kabel till dessa nu.
Exakt.
Man vet ju inte ens hur resande kommer ske om 10-20 år. Det kanske blir färre bilar, det kanske blir fler.
En del tror ju att bilar kommer bli nästan som de där elskotrarna, man kallar på en självkörande med telefonen, som befinner sig någonstans i närheten.
Omöjligt är det ju inte, och just därför är det dumt att sätta laddare på varenda bilplats direkt.

Å andra sidan, just nu byggs det ett gigantiskt parkeringshus i Vasastan, där man tydligen tänker sätta en laddare på varenda plats, man menar på att en elbilsägare ska aldrig behöva åka in där och vara osäker på om alla laddplatser är upptagna. Det kommer bli över 1000st laddboxar. Jag skulle ha att göra nästan två år heltid om jag så bara skulle installera endast laddarna. :D


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För övrigt skämtade jag förstås om tidsspillan. Hade kunnat bjuda på en smiley där vid närmare eftertanke. Men det förstod du säkert ändå.
Jodå, och även om du skulle menat allvar skulle jag knappt kunnat bry mig mindre, med tanke på hur mycket tid du ändå lägger här. ;)

Men annars tycker jag att de (Easee) har tänkt till lite på ett intressant koncept. Nu vet jag inte vad den där bottenplattan kostar, och elektrikerns arbete kostar ju också, för laddar-installationer som sen inte finns.
Och sen ska ju den produkten som passar på det förberedda finnas kvar många år, helst.
Så det är inte helt lätt att navigera.
Men kul att de funderar på det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men annars tycker jag att de (Easee) har tänkt till lite på ett intressant koncept. Nu vet jag inte vad den där bottenplattan kostar, och elektrikerns arbete kostar ju också, för laddar-installationer som sen inte finns.
Och sen ska ju den produkten som passar på det förberedda finnas kvar många år, helst.
Så det är inte helt lätt att navigera.
Men kul att de funderar på det.
det verkar smart tänkt, och att den också lastbalanserar mellan anslutna laddare automagiskt.

det som är mindre smart tänkt är att många vill bestämma när laddning ska ske, i mitt fall bilen, VW servrar, Easee, Tibber och som lök på laxen mitt jobbs laddstolpar. Det finns ingen röd tråd eller bra integration, så rätt ofta ballar skiten ur. Man borde definierat någon som "master"... och skapat ett bra gränssnitt...
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men annars tycker jag att de (Easee) har tänkt till lite på ett intressant koncept. Nu vet jag inte vad den där bottenplattan kostar, och elektrikerns arbete kostar ju också, för laddar-installationer som sen inte finns.
Och sen ska ju den produkten som passar på det förberedda finnas kvar många år, helst.
Så det är inte helt lätt att navigera.
Men kul att de funderar på det.
Ehh.
Jag vet inte om det riktigt framgick i PDF'n hur det funkar, ser jag nu.
Man kan installera någon slags dum bottenplatta överallt där det sen kan sättas upp en laddare.
Och sen när behovet kommer så köper man en laddbox och bara trycker dit, utan behov att kalla ut någon elektriker en gång till.

Men kostnaden blir ändå som för all kabel och allt elektrikerjobb för en fullsmetad installation, det är bara laddoxarnas elektronikdel som inte behöver köpas in från början.
Och den ligger väl på runt en 7-8' per box, och installationen går väl på något runt 3-4' per bottenplatta som installeras, med kablar och allt, om man installerar ett gäng.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ehh.
Jag vet inte om det riktigt framgick i PDF'n hur det funkar, ser jag nu.
Man kan installera någon slags dum bottenplatta överallt där det sen kan sättas upp en laddare.
Och sen när behovet kommer så köper man en laddbox och bara trycker dit, utan behov att kalla ut någon elektriker en gång till.

Men kostnaden blir ändå som för all kabel och allt elektrikerjobb för en fullsmetad installation, det är bara laddoxarnas elektronikdel som inte behöver köpas in från början.
Och den ligger väl på runt en 7-8' per box, och installationen går väl på något runt 3-4' per bottenplatta som installeras, med kablar och allt, om man installerar ett gäng.
Jag har nåt vagt minne att jag hade nåt problem med öaddboxen, och en fördel är även att man inte behöver kalla ut en elektriker utan kan skicka boxen på lagning själv... Eller byta den.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Tagga ner... Jag citerade för att jag (delvis) höll med. Tillhör du gruppen som aldrig försöker förstå utan bara inväntar nästa tillfälle att säga emot?
Om du håller med är det väldigt märkligt att skriva ”Många konstiga resonemang och en del helt felaktiga beräkningar.” direkt under min citerade text. Tillhör du gruppen som varken kan få dina texter i rätt ordning eller skilja en fråga från ”att säga emot”?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.