Har två badrum som är i mer eller mindre originalskick från 1971 när mitt hus byggdes. Dom är med andra ord ljusår ifrån moderna branschregler vad gäller fuktspärrar etc. Vad kommer hända om jag får en fuktskada ? Kommer mitt försäkringsbolag att ta hand om ärendet ? Kan försäkringsbolagen kräva att jag renoverar enligt alla konstens regler varje gång det kommer nya branschregler ?
Om inte, är det bättre att inte renovera och riskera att det blir något fel ?
Om jag renoverar nu enligt dom allra senaste reglerna och det kommer nya om ett par år, är jag då i samma situation som om jag inte renoverar alls ?
Har renoverat i stort sett hela huset, men har hittills inte vågat ge mig på badrummen.
 
Det är bättre att renovera innan skada uppstår. Försäkringsbolaget kommer sannolikt bara ersätta för själva skadan på stomme och liknande, själva renoveringen kommer du få stå för själv på ett så gammalt badrum. Och ja, de kommer kräva att du ska göra det enligt gällande branschregler, om du ska renovera. Men de kommer naturligtvis inte begära att du ska riva upp och göra om när det kommer nya branschregler, om det nu var det du menade.

Om det blir en skada senare så räcker det att du gjort enligt de regler som gällde vid tiden för renoveringen. Sedan kan det ske åldersnedskrivningar av värdet, men det är ju en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.