Hej,
Jag har kvar momentet att fästa trösklar på nylagt parkettgolv mellan ett antal rum. Både där parkett möts, men också parkett/klinker. Trösklarna redan färdigsågade. Mellan varje rum går det att se i springan mellan golven vart värmeslingan ligger, men jag drar mig för att skruva fast trösklarna av princip för att helt utesluta att man borrar hål i golvvärmen. Vore dumt.
Så till min fråga; hur brukar/borde man fästa trösklar när det finns vattenburen golvvärme undertill? Är limma ett bra alternativ?
Tar gärna emot tips på både ivägagångssätt, men också på specifika produkter som skulle kunna användas.

Tack på förhand!
 
Hyr/låna en värmekamera så ser du snabbt exakt vart värmerören går.
 
Limma är starkt!

 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
Är limma ett bra alternativ?
Limma är jättebra tills det är dags för nästa renovering. :mad:

Fast trots detta skulle jag nog limma med exempelvis två/tre små duttar smältlim. Hellre för litet än för mycket för jag vill kunna bända loss dem vid behov och skulle en tröskel lossna är det lätt åtgärdat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Limma är jättebra tills det är dags för nästa renovering. :mad:

Fast trots detta skulle jag nog limma med exempelvis två/tre små duttar smältlim. Hellre för litet än för mycket för jag vill kunna bända loss dem vid behov och skulle en tröskel lossna är det lätt åtgärdat.
Tack för tipset. Har du några produkttips på limmet också?
 
useless useless skrev:
Hyr/låna en värmekamera så ser du snabbt exakt vart värmerören går.
Som jag skrev så kan jag i princip se vart värmeslingorna går eftersom de är synliga på 1-2 cm mellan varje rum just nu. Jag ville egentligen bara få input på vad ni tycker är rimligast i mitt fall. Skruva, efter noggrann kontroll vart rören går, eller limma?
 
Y Yllert skrev:
Tack för tipset. Har du några produkttips på limmet också?
Inte när det gäller smältlim utan här tar jag vilket no-name som helst från Classe/Lidl/Biltema/whatever. Problemet, som jag ser det, är inte att få tröskeln att sitta fast utan att få loss den den dag man önskar.

Annars är väl ett sättlim som exempelvis PL400 det klassiska valet men använd det sparsamt med några få duttar. Men till detta duger nog mer eller mindre vilket sättlim/montagelim som helst.

Fördelen med smältlim är att det går fort. Dutta dit tre små klickar, lägg dit tröskeln och ställ dig på den en minut eller så, så är allt klart.
 
det är snyggare med trösklar utan skruvhål
 
Jag skulle limma, det syns minst.
 
Om man ser var rören går är det ju riskfritt att skruva där de inte går. Vill man dölja skruvar kan man sätta pluggar över försänkta skruvskallar.
Limma går ju med något bra sättlim men jobbigt att få loss.
 
Y Yllert skrev:
Hej,
Jag har kvar momentet att fästa trösklar på nylagt parkettgolv mellan ett antal rum. Både där parkett möts, men också parkett/klinker. Trösklarna redan färdigsågade. Mellan varje rum går det att se i springan mellan golven vart värmeslingan ligger, men jag drar mig för att skruva fast trösklarna av princip för att helt utesluta att man borrar hål i golvvärmen. Vore dumt.
Så till min fråga; hur brukar/borde man fästa trösklar när det finns vattenburen golvvärme undertill? Är limma ett bra alternativ?
Tar gärna emot tips på både ivägagångssätt, men också på specifika produkter som skulle kunna användas.

Tack på förhand!
Limma med casco super eller extrem lim torkar snabbt.
 
Skruva i parketten bara
 
Körde med bygglim (limfog tror jag det var). Använde stenplattor jag nyligen tagit bort från trädgården som tyngder, blev super.
Smältlim var däremot värdelöst. Kanske inte limmet i sig, men torktiden är så enormt snabb att man inte hinner limma över hela området tröskeln ska ligga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.