Då har jag varit å inhandlat en Klippo handjagare med tillhörande uppsamlare samt gödningen ovan.1149kr +295kr på Granngården

Ska klippa ikväll. Spännande då det e vårt första hus och min första gräsmatta :)
 
Robban44, menar du att det skulle finnas ogräsfrön i gräsklippet när du klippt gräset? Då får man nog klippa bra sällan, så att ogräset hinner gå i frö. För finfördelade ogräsblad räcker inte för att det ska kunna sprida sig, om det nu var det du trodde.
 
jon_h skrev:
Robban44, menar du att det skulle finnas ogräsfrön i gräsklippet när du klippt gräset? Då får man nog klippa bra sällan, så att ogräset hinner gå i frö. För finfördelade ogräsblad räcker inte för att det ska kunna sprida sig, om det nu var det du trodde.
Du som har flera tusen kvm mark borde väl veta att växtfloran är oändlig med massor av arter som vissa kallar ogräs och andra kallar något annat, allt blommar inte samtidigt, vissa små markkrypande som knappt syns till vitgröe som definitivt sprids om man klipper utan uppsamlare, vi har klöver med tillhörande blomma som trivs i gräsmattan som då jag tycker är hemsk då den lätt tar över, grobladen som är ett gissel i många gräsmattor och den frökapseln som innehåller massor av frön osv osv så kom inte och påstå att inte ogräset sprids om man klipper utan uppsamlare för det stämmer inte. Jag är fullt medveten om att finfördelade blad inte sprider ogräs.

Många av dom här arterna sprids blixtsnabbt och växer lika fort så även om man klipper gräset 2 ggr i veckan så är det inget som säger att man inte sprider ogräset.
 
Men fortfarande, vad är det i gräsklippet som sprider ogräset om inte just frön, och vilka växter hinner sätta frö på så kort tid som det normalt är mellan klippningarna? Eller missförstår jag vad du menar?
 
Vad jag främst menar och som jag också skrivit är dom som nyanlägger en gräsmatta och där ogräset får fritt spelrum kanske upp till 3-4 veckor, då har många arter säkert hunnit sätta frö som man då sprider ut över ibland kala jordytor när man klipper utan uppsamlare.
Om man är bortrest någon vecka eller på semester och kommer hem och slänger sig på gräsklipparen t.ex. så sprids ogräset också naturligtvis.
 
Då är jag helt med. Det har du naturligtvis helt rätt i.
 
Jag spred ut gödsel när det spöregnade för en vecka sedan. Idag när jag tittade ut reagerade jag på att gräset var lite grövre och grönare förutom på några få ställen. Kom då på att jag hade gödslat och kanske inte slängt ut gödslet så jämnt. Där jag missat var det fortfarande "babygrönt" och tunnt gräs. Helt enorm skillnad på gräset. Var dock försiktig så att ni inte har på förmycket gödsel för då bränner du gräset.

För övrigt har jag mycket tät gräsmatta. Enda ställen där det är lite tunnare är där det har torkat ut emellanåt. Det är mycket viktigt att inte bränna gräset genom att inte hålla marken fuktig.

Jag ändände ett NPK-gödsel från Yara.

Kolla på Granngården de har oftast lite bättre grejor än ställen som Bauhaus etc
 
Mercafreak skrev:
Då har jag varit å inhandlat en Klippo handjagare med tillhörande uppsamlare samt gödningen ovan.1149kr +295kr på Granngården

Ska klippa ikväll. Spännande då det e vårt första hus och min första gräsmatta :)

Jag ska köra förbi och spana in din nya fina gräsmatta så snart jag har tillfälle... Jag såg förresten att dina grannar fick "sjötomter" ;)

Jag har ett annat mycket billigare tips - som jag själv kör med:

Jag köper NPK på Granngården (det finns även ett i Fleninge). NPK säljs i vita 50 kilos säckar för 300 kr (det används av bönderna).
Det strollar eller slänger du ut när regn har "utlovats". Du ska ha den varianten som börjar på 11 (22-varianten använder bönderna för vallodling - den är alltför starkväxande).

Jag har gödslat gräsmattan vid två tillfällen i år. Jag använder sedan en multiklippmaskin och klipper ca var 4 - 5 dag.

Gräsklippet göder gräsmattan mycket bra! Jag får inga fula tjocka torkade grässträngar eftersom jag klipper så pass ofta.
Sprider jag ogräs? Knappast eftersom inget ogräs hinner gå i frö samt att gräset snabbt har konkurrerar ut det mesta av det...

Det är i vart fall MITT tips och så är ser min gräsmatta numera ut:

Gräsmattan på den högra bilden anlade jag förra hösten. Den bortre gräsmatta på samma bild reparerade jag i våras. Den var full i mossa (p.g.a. bristen på gödsling) och den hade stora kala fläckar (björkarna är en tuff konkurrent för en gräsmatta).
Efter att jag behandlade den med mossborttagning (sulfat - Lantbruksmedel från Granngården), NPK och lite nytt gräsfrö så har den tagit sig så här bra. :)
 
  • 4167-golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4171-skadan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor nackdel med att använda multiklipp och låta gräset naturligt gödsla sig själv är att om du fått eller får in Vitgröe i din gräsmatta så kan du räkna med att det sprider sig som en löpeld. Då är uppsamlare ända lösningen till att försöka bli av med det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.