Vår fastighet ligger i ett villaområde med detaljplan. I detaljplanen är strandskyddet upphävt och som en följd av detta har en bestämmelse om häck eller staket i tomtgräns satts. När kommer kravet i spel? Mot vilken paragraf i PBL/PBF kan kommunen göra tillsyn och ev förelägga oss om uppförandet?
Kan kommunen ställa krav på hur häck eller staket är utformat, till exempel vad gäller höjd?
 
  • Gilla
ninne45
  • Laddar…
Kräver detaljplanen att ni uppför staket/häck? Vad har det med upphävt strandskydd att göra?
 
Länsstyrelsen skulle aldrig släppt genom detaljplanen om inte bestämmelse på staket/häck funnits med.
Så ja, detaljplanen har krav på häck eller staket i tomtgräns (och anledningen till bestämmelsen är alltså för att kommunen skulle få upphäva strandskyddet och vi möjlighet att bygga våra hus).
 
E EMP85 skrev:
Vår fastighet ligger i ett villaområde med detaljplan. I detaljplanen är strandskyddet upphävt och som en följd av detta har en bestämmelse om häck eller staket i tomtgräns satts. När kommer kravet i spel? Mot vilken paragraf i PBL/PBF kan kommunen göra tillsyn och ev förelägga oss om uppförandet?
Kan kommunen ställa krav på hur häck eller staket är utformat, till exempel vad gäller höjd?
Samma regler som för andra brott mot ett gällande detaljplan...
11:8 PBL vad gäller tillträde för tillsynen, 11:19 vad gället rättelseföreläggandet.

Vad gäller staketet och häckens utformning så ska den överensstämma med vad som stipuleras i detaljplanen. Framgår det inte av detaljplanen är det en tolkningsfråga. Mitt förslag då är att göra som kommunen föreslår, så slipper du eventuella framtida tvister. Observera även 11:20 PBL, ifall det går mer än 10 år från att du uppför en häck eller ett staket som skulle strida mot planen så kan du inte föreläggas att riva det. Däremot kan du nekas framtida bygglov tills staketet åtgärdas.
 
Redigerat:
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
E EMP85 skrev:
Vår fastighet ligger i ett villaområde med detaljplan. I detaljplanen är strandskyddet upphävt och som en följd av detta har en bestämmelse om häck eller staket i tomtgräns satts. När kommer kravet i spel? Mot vilken paragraf i PBL/PBF kan kommunen göra tillsyn och ev förelägga oss om uppförandet?
Kan kommunen ställa krav på hur häck eller staket är utformat, till exempel vad gäller höjd?
På A) svarar jag PBL 11 kap 19-20 paragrafen:
Textutdrag från Plan- och bygglagen med paragrafer 19 och 20 om åtgärdsföreläggande och rättelseföreläggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På B) skulle jag säga att det borde framgå av planens bestämmelser hur hög en häck eller ett staket ska vara i det aktuella fallet. Grundtanken med bestämmelsen måste nog vara att fastigheterna inte ska kunna ta strandremsan i anspråk från det allmänna friluftslivet, så då bör väl häcken eller staketet utgöra ett ”tillräckligt hinder” så man inte bara kliver rakt över och införlivar stranden som en del av sin tomt.
 
B b8q skrev:
På A) svarar jag PBL 11 kap 19 paragrafen:
11:19 PBL gäller för allmän plats, jag skulle nog snarare säga att det är 11:20 som är tillämplig i TS fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Falckman skrev:
11:19 PBL gäller för allmän plats, jag skulle nog snarare säga att det är 11:20 som är tillämplig i TS fall.
Nej, ”huvudman för allmän plats” är EN kategori av berörda. Du ska inte tolka det som att det gäller t.ex. ”byggherre för allmän plats” eller ”ägare för allmän plats”.
 
B b8q skrev:
Nej, ”huvudman för allmän plats” är EN kategori av berörda. Du ska inte tolka det som att det gäller t.ex. ”byggherre för allmän plats” eller ”ägare för allmän plats”.
Jo nu när du säger det så låter det rimligare.
 
Vare sig i plankarta eller beskrivning finns någon kommentar om hur staket eller häck ska se ut i t.ex. höjd. Borde gå till "ortens sed" eller liknande praxis i så fall gissar jag.

Frågan kom sig ur att vid tidigare samtal med bygglovhandläggare har det sagts att man inte har något att sätta emot i frågan liksom. Okunniga bygglovhandläggare där, eller brist på möjligheter att göra tillsyn.
 
E EMP85 skrev:
Vår fastighet ligger i ett villaområde med detaljplan. I detaljplanen är strandskyddet upphävt och som en följd av detta har en bestämmelse om häck eller staket i tomtgräns satts. När kommer kravet i spel? Mot vilken paragraf i PBL/PBF kan kommunen göra tillsyn och ev förelägga oss om uppförandet?
Kan kommunen ställa krav på hur häck eller staket är utformat, till exempel vad gäller höjd?
De kan väl ha alla möjliga önskemål, men det viktiga är att det blir en tydlig avgränsning av det privata mot stranden.

Syftet med häck/staket är ju att när "allmänheten" passerar på stranden ska de veta att de inte är i er trädgård. Ni får därmed inte heller ställa upp tex utemöbler och sådant utanför staket/häck.

På Rörtången där mormor hade sommarstuga när jag var barn var det ett antal stugor som bara hade en linje med vitmålade ganska små stenar utlagda på klippan, för att slippa förstöra den. Funkade jättebra, man såg tydligt var tomtgränsen gick.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
På B) skulle jag säga att det borde framgå av planens bestämmelser hur hög en häck eller ett staket ska vara i det aktuella fallet. Grundtanken med bestämmelsen måste nog vara att fastigheterna inte ska kunna ta strandremsan i anspråk från det allmänna friluftslivet, så då bör väl häcken eller staketet utgöra ett ”tillräckligt hinder” så man inte bara kliver rakt över och införlivar stranden som en del av sin tomt.
Strandskyddet här är 300 meter så våra fastigheter är inte i "närheten" av någon strand. Allmänheten ska ju ändå ha fri tillgång till den allmänna platsen som omgärdar fastigheterna och de ändamål som strandskyddet är till förmån för.
 
E EMP85 skrev:
Strandskyddet här är 300 meter så våra fastigheter är inte i "närheten" av någon strand. Allmänheten ska ju ändå ha fri tillgång till den allmänna platsen som omgärdar fastigheterna och de ändamål som strandskyddet är till förmån för.
Om din fastighet är längre från vatten än 300 meter är inte strandskyddet upphävt, det har aldrig funnits.
Själv bor jag 134 meter från vattnet (vid Vänern, så 300 meter strandskydd) men strandskydd är utsläckt (inte upphävt) pga bebyggelse framför.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om din fastighet är längre från vatten än 300 meter är inte strandskyddet upphävt, det har aldrig funnits.
Själv bor jag 134 meter från vattnet (vid Vänern, så 300 meter strandskydd) men strandskydd är utsläckt (inte upphävt) pga bebyggelse framför.
Det är strandskyddet som är 300 meter, vår fastighet ligger inte 300 meter från men inte så nära att någon skulle se oss som strandnära. Även här finns till viss del bebyggelse framför men det är inte anledning för att strandskyddet automatiskt försvinner. Det är ett skäl till att kunna få dispens alt. upphäva strandskyddet. Länsstyrelserna har också i vissa fall själva upphävt strandskyddet inom vissa områden, men ovan gäller överlag. Värmland och Västra Götaland behandlar tyvärr frågan något olika.

Men oavsett så finns ingen beskrivning av hur staketet/häcken ska vara så jag landar ändå i "ortens sed" och nånting som upplevs som avhållande mellan tomt och inte tomt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har nog motsatt åsikt vad gäller läsningen av PBL jämfört med många av skribenterna.

Det finns ingen möjlighet att via detaljplan tvinga ägare av kvartersmark (= tomter) att utföra åtgärder. Detaljplanen fungerar som ett regelverk för vad ägaren av kvartersmark får göra och den kan också utöka lovplikten. T ex kan ägaren av en tomt inte tvingas riva sitt hus som har blivit planstridigt när en ny detaljplan anläggs. Eller ändra markens nivå för att planen stipulerar en ny marknivå. Inte heller staket eller häckar kan tvingas fram på kvartersmarken via PBL.

Som syns i den citerade lagtexten gäller lite annat vad gäller allmän plats. Där har vid huvudregeln kommunalt huvudmannaskap kommunen vissa skyldigheter enligt PBL att ordna den allmänna platsen enligt detaljplanen. Skulle planen föreskriva staket eller häck på allmän plats utanför tomternas gräns så är kommunen således tvungen att sätta upp dessa. Inte tomtägaren.

Är det enskilt huvudmannaskap för allmän plats, undantaget enligt PBL för t ex fritidsområden, så blir situationen mer komplicerad. Då ordnas den allmänna platsen via gemensamhetsanläggningar som inrättas via beslut av Lantmäteriet anläggningslagen och anläggningssamfälligheten får en skyldighet att utföra och driva anläggningen.

Läs Boverket om detta här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-planbestammelser/planbestammelsernas-verkan/
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har nog motsatt åsikt vad gäller läsningen av PBL jämfört med många av skribenterna.

Det finns ingen möjlighet att via detaljplan tvinga ägare av kvartersmark (= tomter) att utföra åtgärder. Detaljplanen fungerar som ett regelverk för vad ägaren av kvartersmark får göra och den kan också utöka lovplikten. T ex kan ägaren av en tomt inte tvingas riva sitt hus som har blivit planstridigt när en ny detaljplan anläggs. Eller ändra markens nivå för att planen stipulerar en ny marknivå. Inte heller staket eller häckar kan tvingas fram på kvartersmarken via PBL.

Som syns i den citerade lagtexten gäller lite annat vad gäller allmän plats. Där har vid huvudregeln kommunalt huvudmannaskap kommunen vissa skyldigheter enligt PBL att ordna den allmänna platsen enligt detaljplanen. Skulle planen föreskriva staket eller häck på allmän plats utanför tomternas gräns så är kommunen således tvungen att sätta upp dessa. Inte tomtägaren.

Är det enskilt huvudmannaskap för allmän plats, undantaget enligt PBL för t ex fritidsområden, så blir situationen mer komplicerad. Då ordnas den allmänna platsen via gemensamhetsanläggningar som inrättas via beslut av Lantmäteriet anläggningslagen och anläggningssamfälligheten får en skyldighet att utföra och driva anläggningen.
Att som tidigare sagt tvinga fram ett staket/häck genom att inte bevilja framtida bygglov med hänvisning till att planen inte följs skulle det vara möjligt för byggnadsnämnden? Och vad ska vi hänvisa till för att inte behöva sätta upp staket? Som regel vet jag också att en detaljplan inte fungerar tillstyrande utan enbart bortstyrande men hur ska man argumentera för det i detta fall? Det är en ska-formulering i planen. Skulle det varit möjligt att ställa kravet i bygglovet (vilket det inte gjorde i vårat fall) och på så sätt tvinga fram det?

Det här kan ju låta som en futtig fråga för nån som inte vet hur området ser, men här skulle det stjälpa mer för de flesta än det skulle ge tillgång till naturen för allmänhet och djurliv, delvis pga hur kommunen har utformat den allmänna platsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.