Eventuellt lägenhetsköp på gång och jag skulle uppskatta hjälp med att få en uppfattning om förväntade kostnader för renovering. Det gäller en trea på drygt 70 kvm i Storgöteborg där vi kommer att behöva hjälp av hantverkare för att:
  • Byta från plastmatta till standard ekparkett i två rum
Har du koll på aktuella kostnaderna för detta så får du gärna dela med dig.

Tack på förhand
 
Davidbagare
Hur är skicket på plastmattorna? Jämna och fina? Luktar inte unket? Isåfall är en variant att lägga parketten direkt på plastmattan, och då spara in arbetskostnaden för att riva ut de gamla mattorna först.
70 kvadrat parkett löser en ensam snickare på högst ett par dagar.
 
Har inte varit i lägenheten men den är byggd i slutet av 90-talet och ligger i markplanet, ingen källare under.
Jag vill bara ha ett hum om kostnaden och i detta fall så är det aktuellt att byta i två rum, 25-30 kvm.
Om de gamla mattorna behöver rivas ut hur mycket jobb är det?
 
Davidbagare
E Enskog skrev:
Har inte varit i lägenheten men den är byggd i slutet av 90-talet och ligger i markplanet, ingen källare under.
Jag vill bara ha ett hum om kostnaden och i detta fall så är det aktuellt att byta i två rum, 25-30 kvm.
Om de gamla mattorna behöver rivas ut hur mycket jobb är det?
Hur mycket jobb det blir att riva ut gamla mattor beror på hur de sitter mot golvet under. Vissa kan vara limmade på betong, och då kan det bli mer jobb, medans andra kan sitta på en masonitskiva som är nubbad i golvet, och då blir det betydligt enklare.
Kostnaden beror sen också på vad ni väljer för golv. Standard 3-stav ekparkett ligger nog på 3-400kr/kvm, sen tillkommer underlagsfoam m.m. Sen får du kanske räkna med en arbetsdag för snickarn, som nog tar 5-600/h. Eventuellt nya lister med om de gamla inte går att återanvända.
En gissning; 16.800kr för båda rummen. Men det är om det inte ska rivas ut plastgolv, samt återanvändning av de gamla listerna.
 
Davidbagare
Mitt bästa tips, om du inte är helt obevandrad med verktyg, är att du lägger golvet själv.
Om det är två enkla sovrum utan konstiga vinklar så är det lättare än att lägga barnens bamsepussel. Det tar lite längre tid än en snickare, men det är absolut inte ett svårt jobb. Du klarar det!! …alternativt klarar du och en halvhändig vän/släkting av det ihop.
 
Tack för bra svar. Då har jag tillräcklig koll på kostnaden i detta läge.
Jag hade klarat jobbet själv men det är inte aktuellt i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.