det kostar att värma växthus
 
S SueCia skrev:
Förstår att det kan vara svårt att ta in ny fakta om hur saker fungerar när du varit övertygad om det du trott i många år. Men jag föreslår att du läser på hur KPI fungerar.
Jag vet hur KPI beräknas. Och informerade dig.
Kunde du ta in informationen, eller var tron för stark i dig?
 
S
D daVinci skrev:
Jag vet hur KPI beräknas. Och informerade dig.
Kunde du ta in informationen, eller var tron för stark i dig?
Nej du visade inte hur kpi räknas ut. Om du har en lågprisvara och en premiumvara där premiumvaran står för 80% av försäljningen. Premiumvaran går upp 100% i pris men lågprisvaran bara 5%. Vilken av varorna används vid uträkning av KPI?
 
Hikkadu Hikkadu skrev:
Svar NEJ!! All skitfärg som dessa säljer är alla ett riktigt dåligt ekonomiskt alternativ
Har målat alla rummen i mina 3 senaste lägenheter med rustas färg. Den enda skillnaden jämfört med dyrare färg är att rusta färgen är lite mjukare och har lätt för att få märken i sig i några månader efter att den har applicerats.

Annars är det en extremt prisvärd färg!
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det går runt en prislista på diverse grupper med aviserade prishöjningar nu i april. Enligt vad jag fått veta härstammar den från Beijer Byggmaterial. Någon som vet om det ligger någon som helst substans bakom?
Prisökning på t.ex. silikon med 30-50% känns ju befängt.

[bild]
Jag frågade förra året om transport på 10ton jord, fick reda på att det kommer en ny prislista 1april...
 
G Gråabilen skrev:
Jag hade nog köpt nu. Utan ren spekulation bara.
Som sagt, 1 april kommer allt i bygghandeln att öka mellan 10 och 30%
 
Jag tror också priserna går upp under året.

Jag har väntat med att köpa in pärlspont (180kvm) samt en hel del listverk i över 1 års tid nu pga de ökade virkespriserna. Förhoppningen var att priset skulle gå ned under året men förra veckan slog jag till och beställde allt material.
 
bluff? tror? Allt blir ju dyrare och dyrare om ingen missat det.
 
S Stefan1972 skrev:
bluff? tror? Allt blir ju dyrare och dyrare om ingen missat det.
Du kanske förutsåg dagens ökande priser långt innan mig men jag trodde i varje fall att virkespriserna skulle stabilisera sig något under toppnoteringarna under pandemin.
 
N nochl skrev:
Du kanske förutsåg dagens ökande priser långt innan mig men jag trodde i varje fall att virkespriserna skulle stabilisera sig något under toppnoteringarna under pandemin.
nej jag har inte förutspått någonting men det vi har nu är bara början på allt............Pandemin är nog bara en fis i rymden på allt som kommer. Kriget och priserna på bränsle skapar nog nåt mer än vad man kan föreställa sig. Valet tror jag inte gör så stor skillnad heller..........Sverige är så upptagna med att rädda världen som sådan att man inte hinner med det som sker på hemmaplan. Alla har ju ett par årslöner på banken och de flesta har kollektivtrafik runt knuten och då klarar vi oss. Väl?
 
  • Gilla
Hikkadu
  • Laddar…
D daVinci skrev:
De som är arga på Riksbanken och SCB ser nog att Nordsjöfärgen kostar 1200 och Rustafärgen 323. Och menar då att färgpriserna stigit med 271% denna månad. Och så repeat nästa månad.

Jag har ibland försökt förklara att man inte får byta ut förra månadens mätdata. Men då blir det för mycket logik.
Det är dessvärre en av svårigheterna med inflationsmätning. Utbudet på marknaden ändras och även om en produkt skulle finnas kvar är den kanske inte längre så relevant om dess marknadsandel gått ned kraftigt. Många företag smyghöjer dessutom priserna genom att göra smärre modelländringar och sedan ta ett högre pris för den nya modellen, eller sänker kvaliten och behåller priset (mindre mängd nötter på wienerpekaner), eller minska förpackningsstorleken ("chokladkakeinflation"). Att sedelpressarna ger mycket inflation är säkert en betydande orsak men lite konstigt med fördröjningen i inflationsbrasan.

Inflation innebär en smygbeskattning, staten tar in pengar genom att trycka pengar och medborgarna får betala genom att de förlorar i värde. Statsanställda får fortsatt usla lönelyft (jag vet myndigheter där de allmänna höjningarna legat klart under även 2%-målet). Skatten ökar genom progressiviteten. Evig reavinstskatt utan indexuppräkning på fastigheter och värdepapper innebär en dold förmögenhetsskatt.

När Hjalmar Branting blev statsminister hade vi enkronor och tom tioöringar av silver och det fanns femkronor av guld. Efter decennier av s-märkt inflationspolitik fick vi under Magdalena Anderssons tid som finnansminister femkronor av mässing och en enkrona mindre och oädlare än en tvåöring och örena finns nu bara i sifferform.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
F
MrJay MrJay skrev:
Det går runt en prislista på diverse grupper med aviserade prishöjningar nu i april. Enligt vad jag fått veta härstammar den från Beijer Byggmaterial. Någon som vet om det ligger någon som helst substans bakom?
Prisökning på t.ex. silikon med 30-50% känns ju befängt.

[bild]
Tips: Strunta i silikon och kör Tec7 istället. Gulnar inte och är övermålningsbart.
Har slutat med silikon överhuvudtaget.
 
MrJay
F FC_Bygg skrev:
Tips: Strunta i silikon och kör Tec7 istället. Gulnar inte och är övermålningsbart.
Har slutat med silikon överhuvudtaget.
Låter som du citerar mig från annan tråd
 
F
MrJay MrJay skrev:
Låter som du citerar mig från annan tråd
Haha, fick förmodligen tipset av dig från första början.
Tackar ödmjukt för det :)
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Jag har jobbat som målare och kanske målat mer än de flesta då jag har flera lägenheter.
Min erfarenhet av färg är att Beckers Nordsjö och de andra stora håller en genomgående hög kvalitet medans ÖoB Rusta osv har en ojämn kvalitet.
En kompis köpte på ÖoB och målade väggar, färgen täckte kanon, jättebra resultat och räckte med en strykning, nästa kompis fick måla 3ggr innan han gav upp...
Jag skulle -tro- att lågpris butikerna kanske köper upp batcher som inte klarar kvalitetskraven från de stora, tappar på egna hinkar och säljer. Därav den ojämna kvaliteten
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.