Östbergs EC-fläktar har en utgång med 10V för varvtalsstyrning. Är det någon som vet hur mycket den utgången kan mata?

Jag vill styra fläkten med Arduino Nano eller Raspberry Pi Zero, och det vore smidigt att behöva ha separat matning.
 
Det brukar vara i storleken någon enstaka mA
 
DjAlbert DjAlbert skrev:
Det brukar vara i storleken någon enstaka mA
Oj, det var inte mycket. Och konstigt. Om man matar en likströmsmotor finns det ju resurser. Känner du till någon spec, eller annan källa man kan titta närmare på?
 
Det är alltså en 0-10V utgång? Den är då avsedd att styra något som har en 0-10V ingång. Samma utgång ska kunna driva upp till 100 ingångar. Det borde vara allt du behöver veta. Annars står det lite om detta i SS-EN 60929.
 
  • Gilla
svahnf
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är alltså en 0-10V utgång? Den är då avsedd att styra något som har en 0-10V ingång. Samma utgång ska kunna driva upp till 100 ingångar. Det borde vara allt du behöver veta. Annars står det lite om detta i SS-EN 60929.
Stämmer, fläkten skeppas med en justerbar spänningsdelare som matar en ingång för varvtalsstyrning.
 
Det måste vara en vanlig 0-10 volt styrning. Normalt ligger det ut 10 volt och med en potentiometer kan man då strypa ner spänningen och minska varvtalet.
Ska du joxa dit en mikrocontroler så måste du fixa till något som höjer spänningen från 3,3 eller 5 volt till 10 volt.
Tex en operationsförstärkare matad med 15 volt.

Kan kanske gå att strypa ner 10 volten med en transistor och med µC mäta vad 10 volten blev och justera drivningen på transistorn. Blir en intressant reglerloop. Ger dig många kvällars trevlig sysselsättning.

Protte
 
20 mA brukar lämnas på 0-10V. Hade själv tänkt driva en ESP32 som i sin tur lämnar PWM tillbaka. Gick dock inte p.g.a. den låga strömmen
 
Tack för inspel och reflektioner. Jag tror jag tänker mig en optokopplare med CE-sidan matad från 10 V på fläkten, och så PWM från Arduino på andra sidan. Matning till Arduinon får jag helt enkelt ta på annat håll.
 
Titta på denna också. Jag valde den som lösning. Lämnar ren, analog 0-10V DC från PWM. 12-30V matning.

https://banggood.onelink.me/zMT7/7nwe25u6

PWM till 0-10V konverteringsmodul för ren analog signal, med terminalblock och elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svahnf
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Titta på denna också. Jag valde den som lösning. Lämnar ren, analog 0-10V DC från PWM. 12-30V matning.

[länk]

[bild]
Tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.