Hej!

Jag ska i sommar påbörja ett större eget projekt som berör renovering och isolering av vind. Jag har ingen direkt erfarenhet men kommer få hjälp under vägen.

Jag undrar hur det är när det kommer till försäkringar och liknande ting som kan uppkomma vid framtida problem, när man har utfört arbetet själv.. T.ex. om det blir fel vid isoleringen och vi får skador på huset av kondens i framtiden, eller vid fel val av isoleringstyp för säkerhålla förminskad risk vid brand och spridning, som ett ytterligare exempel.

Kommer då hem/villa -försäkring att täcka detta?

Jag har läst en del om det, jag har förstått det att man behöver dokumentera hur man har gjort med bilder och liknande under stegvis under projektets gång. Stämmer det? Eller behöver man skaffa ytterligare skydd vid försäkringsval?

Tips?
 
Om du får en skada så tittar de på hur konstruktionen är gjord. För att generalisera - Är det korrekt utfört så får du ersättning. Är det inte korrekt utfört så ska den som gjorde det fel ersätta. Sedan har vi åldersavdrag. Ju äldre konstruktionen är, desto mindre får du ut i ersättning vid en skada.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om du får en skada så tittar de på hur konstruktionen är gjord. För att generaltisera - Är det korrekt utfört så får du ersättning. Är det inte korrekt utfört så ska den som gjorde det fel ersätta. Sedan har vi åldersavdrag. Ju äldre konstruktionen är, desto mindre får du ut i ersättning vid en skada.
Ok, men jag tycker det är svårt att hitta information om vad som 'anses vara korrekt utfört'. Finns det olika stadgar man kan följa? Eller strikta direktiv? Finns denna informationen tillgänglig för allmänhet elller är det endast något som hantverkar-företag besitter?

Edited, skrev till:
Eller kan man höra av sig till försäkringsbolaget och få deras direktiv på att uppnå korrekt byggnation?

Tack för svar:):)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om du får en skada så tittar de på hur konstruktionen är gjord. För att generaltisera - Är det korrekt utfört så får du ersättning. Är det inte korrekt utfört så ska den som gjorde det fel ersätta. Sedan har vi åldersavdrag. Ju äldre konstruktionen är, desto mindre får du ut i ersättning vid en skada.
Hur kan du få en skada om det är korrekt utfört? Det verkar lite motsägelsefullt. Och självklart menar jag inte yttre åverkan som att t.ex. ett träd välter över huset.
 
H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Ok, men jag tycker det är svårt att hitta information om vad som 'anses vara korrekt utfört'. Finns det olika stadgar man kan följa? Eller strikta direktiv? Finns denna informationen tillgänglig för allmänhet elller är det endast något som hantverkar-företag besitter?

Edited, skrev till:
Eller kan man höra av sig till försäkringsbolaget och få deras direktiv på att uppnå korrekt byggnation?

Tack för svar:):)
Det är väl möjligen husama som skulle kunna vara "lagbok"
 
  • Gilla
Falken 75 och 1 till
  • Laddar…
De arbetsmoment du nämner omfattas nog inte av försäkring.
 
E erre skrev:
Hur kan du få en skada om det är korrekt utfört? Det verkar lite motsägelsefullt. Och självklart menar jag inte yttre åverkan som att t.ex. ett träd välter över huset.
Ja, det har jag också frågat när jag har pratat med försäkringsbolag. Är arbetet korrekt utfört så ska det ju inte uppstå en skada just pga konstruktionen. I tak tänker man ju på läckage och fuktskador och det beror nog oftast på brister i konstruktionen eller bristande underhåll. Försärkingsbolagen påminner då och då om just att kolla så att takpannor inte har blåst av och så vidare.

TS är orlig för att det ska bli problem med ersättning vid skada om man bygger själv. Men gör man det rätt så blir det inte fel pga konstruktionen. Så ska man göra det själv, ta reda på hur arbetet ska utföras korrekt och utför arbetet felfritt så har man inget att oroa sig för vad gäller ersättning från försäkringsbolagen.
 
H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Ok, men jag tycker det är svårt att hitta information om vad som 'anses vara korrekt utfört'. Finns det olika stadgar man kan följa? Eller strikta direktiv? Finns denna informationen tillgänglig för allmänhet elller är det endast något som hantverkar-företag besitter?

Edited, skrev till:
Eller kan man höra av sig till försäkringsbolaget och få deras direktiv på att uppnå korrekt byggnation?

Tack för svar:):)

Dels finns branschorganisationer som svenskt trä, bkr, bvk, säker vatten, etc som har olika konstruktionsexempel och dels har alla tillverkare av produkter monteringsanvisningar som ska följas.

Bryter man ned bygget i olika detaljer så är det inte så svårt att hitta exempel. t ex för vindsbjälklag:
https://www.isover.se/applications/vindsbjalklag
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/takisolering/vind/
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.