V Vante skrev:
Koppelskruv [bild]
Tack, det var en liknande som jag avsåg men där mina skruvar var av lättmetall, före 1960.
Man fick vara försiktig och använda en skruvmejsel i spårets bredd och rensa bort all färg, var källarfönster.
Ett tips om bågar/karmar är bra är att byta till isolerkassett, jag valde 2-glas med argon och ett energiglas.
Gjorde trärent och limmade ihop bågarna, koppelskruvarna fick vara kvar och fräste ur för glaskassetten.
 
Jo gamla fönster har jag många av....

För mig har det räckt med att man tar sig tid att hitta rätt skruvmejsel, sen en distinkt liten knackning så att man greppar riktigt i spåret och sen brukar iaf mina skruvar lossna. Men dåliga skruvmejslar vimlar det av!
 
Rapport: Jag tog bladet från en metallsåg och sågade upp nytt spår i skruven, och då fick jag grepp med mejseln. Men... skruven är en sådan där koppelskruv och när jag skruvade ur skruven (skitjobbigt) följde "pluggen" i det andra fönsterparet med. Så nu vill jag helst få loss skruven och ersätta den - pga uttjänta spår, men det sitter benhårt. Rostat eller ergat fast på ngt vis. Inser att jag inte öppnat det här sedan jag flyttade hit för 19 år sedan. Så tillbaka på ruta 1. Någon som har tips?
 
Ta 5 56 o en polygriptång att vrida med så går det
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Slutrapport:

I brist på kapsåg och tid beslöt jag - enligt mönstret - man tager vad man haver - att ta mitt metall-sågs-blad (det gick inte om den var fastskruvad i sågen) och såga fram en ny skåra i skruven. Där fick jag grepp med bredaste mejseln och kunde skruva fast de två fönstren i varann igen. Och så hoppas jag att det dröjer innan den nyinflyttade ska tvätta insidan på fönstren...
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.