För drygt en vecka sedan flyttade vi in i vårt nya hus och upptäckte nyss att pusten längs en bit av källarväggen har lossnat från väggen( huset är från 50 talet och dränerades för 18 år sedan)Kunde inte låta bli att börja riva lite i det och uppskattar att det kanske handlar om en halv kvm som är dålig. Väggen där den lösa putsen sitter vetter mot ett annat rum och själva hörnet är mot yttervägg.
Besiktningsmannen noterade inte detta på besiktningen men upplyste om för höga fuktvärden i duschutrymmet som finns i rummet. Har kört med avfuktare i rummet eftersom även vi duschar där. Luftfuktigheten i rummet ligger på omkring 40% plus minus 3% enligt avfuktaren. Tidigare ägare har även målat vissa väggar med tät färg vilket skapat en del bubblor på vissa av ytterväggarna. Behöver jag vara orolig över att fukt kommer utifrån eller kan putsen som släpper ner på att tidigare familj duschade där och inte vädrat ur efter sig? Och bubblorna som uppståt sker det även i friska husgrunder som målas med färg som inte andas? Ingår dessa fel i ” dolda fel” tro? Tacksam för svar.
 
  • Puts som lossnat från källarväggs hörn med synliga tegelstenar och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålad källarvägg med synliga skador och lossnad puts, tecken på fukt och bubblor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om huset är omdränerat så står säkert väggarna direkt på marken och suger upp fukt. Är de då målade med tät färg är det inte konstigt om putsen släpper.

luftfuktighet på 40% är ok, så i ert ställe hade jag bara knackat bort all lös puts, slipat bort för tät färg, och sedan putsat om och målat med silikat- eller kalkfärg - alternativt kaklat väggen.

Dolt fel är det knappast - både synligt och att förvänta i ett hus från 50-talet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Det mest troliga är väl att fukten kommer underifrån och utifrån genom väggarna och sen ligger det tät färg på dessa varpå det släpper. Att duschen i samma rum(?) skulle orsaka sett är väl osannolikt?

Jag har samma sak i min källare från (hus fr -38, dränerades senast för ca 25 år sen) . Jag kommer knacka bort det och måla med en öppen färg, ska bara göra klar 1000 andra saker först :). Min källare kommer dessutom att förbli en källare …
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Det mest troliga är väl att fukten kommer underifrån och utifrån genom väggarna och sen ligger det tät färg på dessa varpå det släpper. Att duschen i samma rum(?) skulle orsaka sett är väl osannolikt?
Okej tack. Det var om den puts som släppt från väggen kunde bero på att man duschat under många år utan vidare ventilering och som jag undrade över inte den målade ytterväggen. Eller förstår jag dig fel?
B b8q skrev:
Även om huset är omdränerat så står säkert väggarna direkt på marken och suger upp fukt. Är de då målade med tät färg är det inte konstigt om putsen släpper.

luftfuktighet på 40% är ok, så i ert ställe hade jag bara knackat bort all lös puts, slipat bort för tät färg, och sedan putsat om och målat med silikat- eller kalkfärg - alternativt kaklat väggen.

Dolt fel är det knappast - både synligt och att förvänta i ett hus från 50-talet.
 
Nja jag tror inte släpper av puts bero på duschen. Jag antar att på väggen ligger puts och på detta ligger en tät färg och likt vad @bq8 skrev så tror jag fukten vandrat från marken väggen står på. Alternativt vandrat utifrån och in genom väggen
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Har ni inte någon fläkt i väggen ? Finns det tvättstuga i källarn ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni inte någon fläkt i väggen ? Finns det tvättstuga i källarn ?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni inte någon fläkt i väggen ? Finns det tvättstuga i källarn ?
Nej ingen fläkt, men det skall ordnas inom kort. Tvättstuga finns i annat rum i källaren.
 
Både badrum och tvättstuga behöver fläkt eller avfuktare(tvättstuga). Ni behöver även väggventiler så frisk luft letar sig in i andra delar av källaren så ni kan få ett bra flöde och utbyte av fuktig luft i källaren.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Både badrum och tvättstuga behöver fläkt eller avfuktare(tvättstuga). Ni behöver även väggventiler så frisk luft letar sig in i andra delar av källaren så ni kan få ett bra flöde och utbyte av fuktig luft i källaren.
Har koll på
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Både badrum och tvättstuga behöver fläkt eller avfuktare(tvättstuga). Ni behöver även väggventiler så frisk luft letar sig in i andra delar av källaren så ni kan få ett bra flöde och utbyte av fuktig luft i källaren.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Både badrum och tvättstuga behöver fläkt eller avfuktare(tvättstuga). Ni behöver även väggventiler så frisk luft letar sig in i andra delar av källaren så ni kan få ett bra flöde och utbyte av fuktig luft i källaren.
Yes har koll på detta, men tyvärr har tidigare ägare inte satt några fläktar i dessa utrymmen. Men de skall upp i nästa vecka!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni inte någon fläkt i väggen ? Finns det tvättstuga i källarn ?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.