Hej!

Har ett scenario som jag inte riktigt får ordning på, mest för att mina kunskaper inom el är bristfälliga. Behöver lite hjälp med att tänka.
Jag håller på och bygger en långsiktig campinglösning, dock med vindkraft istället för el men i sammanhanget tror jag det spelar mindre roll. Den utrustning jag har idag är kanske inte den jag kommer ha senare, men om jag kan använda den nu blir jag glad.

Vad jag ämnar skaffa är ett vindkraftverk som producerar på 48V och som mest 600W (vid 7.5 m/s). Snurran låter som mest ett extern system dra 16A.
Jag är förälskad i just detta vindkraftverk så det är fixpunkten i scenariot :)

Vad jag har idag som strömlagring är en Ecoflow River Max. Denna kan via XT60-porten ta emot 12-25V, 200W max 12A (genom inbyggd MPPT). Denna kommer nog bli uppgraderad senare, men har inte råd idag.

Om jag förstått saken rätt så kan jag använda ytterligare en MPPT för att ta ned generatorns 48V till 12 eller 24V vilket skulle fungera med Ecoflow, men ligger fortfarande för högt med potentiell 600W (och A?). Finns det någon lösning på detta? Något som sänker effekten - jag inser ju att detta är det man normalt inte vill men nu har jag en flaskhals i systemet.

Den framtida tanken är kunna ladda en husbil med Lipobatterier eller något liknande (long game), men i det kortsiktiga kanske kunna ladda min Ecoflow med vind när solen inte lyser - är det möjligt?
 
Vindkraft kan vara lite komplicerat. Om det kan producera 600W, så behöver du ta hand om 600W också. Jag tror att det finns risk att rotorn varvar upp till farligt höga varvtal om det inte belastas. En del vindkraftverk har ett skydd som då stänger av kraftverket och bromsar/låser rotorn, detta måste ju även ske om det blåser för mycket. Om kraftverket får in mer än max effekt som mekaniskt arbete, men generatorn inte kan leverera mer, så kan generatorn "släppa" och rotorn börjar varva upp helt okontrollerbart. FInns exempel där vingarna då slits loss av centrifugalkraften, kan bli farligt. Men det bör som sagt finnas skydd som stänger av och låser rotorn i ett sådant läge.
 
H hempularen skrev:
Om kraftverket får in mer än max effekt som mekaniskt arbete, men generatorn inte kan leverera mer, så kan generatorn "släppa" och rotorn börjar varva upp helt okontrollerbart. FInns exempel där vingarna då slits loss av centrifugalkraften, kan bli farligt. Men det bör som sagt finnas skydd som stänger av och låser rotorn i ett sådant läge.
Tillverkaren skriver så här,

"The turbine can regulate its power output to match the required load. short term excess power will either be dumped in an onboard resistor or soaked up in the inertia of the rotor disk."

också

"The power of the wind can quickly change and the built-in battery can also absorb some of this variation. Finally, this type of control allows us to optimize the rotational speed of the turbine for any given wind speed increasing power output significantly. It also allows us to shut down/slow down in case that the external batteries are already charged saving wear and tear."

Kan tilläggas att vindkraftverket kan ändra pitch på bladen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.