Få saker irriterar mig så mycket som svenska banker.
Jag ska hjälpa en bekant i anfallna Ukraina, genom att sända över pengar. Jag har en del frågor till Nordea då jag vill veta vilken valuta och metod som är bäst för att så lite avgifter som möjligt läggs under hela överföringen.

Jag rinder banken totalt 3 gånger vid olika tillfällen. Jag får i samtal 1 veta att banken bjuder på överföringsavgiften, pga kriget. (i samtalet pratade vi om att skicka över Euro). I samtal 2 ringer jag för att prata dollar, om detta möjligen är bättre alternativ, då jag fick veta att mottagaren hade en kort med valutan dollar. Jag frågar om det blir avgiftsfritt även vid dollaröverföring: Ja.

När jag dagen efter ska göra överföringen, dyker avgiften upp i bankens kalkyl under processen. Jag ringer då direkt till banken, som svarar mig att de inte kan ta bort avgiften på webben, utan den kredtiteras per automatik när jag gjort klart betalningen. Men icke.

Jag mejlar banken via mejlfunktionen på Nordesa webb. De beklagar sig att jag fått fel information och att pengarna som är dragna är dragna. Jag blir galen.

Är de så mentalt handikappade på Nordea?
 
P
Dracula Dracula skrev:
Få saker irriterar mig så mycket som svenska banker.
Jag ska hjälpa en bekant i anfallna Ukraina, genom att sända över pengar. Jag har en del frågor till Nordea då jag vill veta vilken valuta och metod som är bäst för att så lite avgifter som möjligt läggs under hela överföringen.

Jag rinder banken totalt 3 gånger vid olika tillfällen. Jag får i samtal 1 veta att banken bjuder på överföringsavgiften, pga kriget. (i samtalet pratade vi om att skicka över Euro). I samtal 2 ringer jag för att prata dollar, om detta möjligen är bättre alternativ, då jag fick veta att mottagaren hade en kort med valutan dollar. Jag frågar om det blir avgiftsfritt även vid dollaröverföring: Ja.

När jag dagen efter ska göra överföringen, dyker avgiften upp i bankens kalkyl under processen. Jag ringer då direkt till banken, som svarar mig att de inte kan ta bort avgiften på webben, utan den kredtiteras per automatik när jag gjort klart betalningen. Men icke.

Jag mejlar banken via mejlfunktionen på Nordesa webb. De beklagar sig att jag fått fel information och att pengarna som är dragna är dragna. Jag blir galen.

Är de så mentalt handikappade på Nordea?
Ja, så rubbade är de.
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Få saker irriterar mig så mycket som svenska banker.
Jag ska hjälpa en bekant i anfallna Ukraina, genom att sända över pengar. Jag har en del frågor till Nordea då jag vill veta vilken valuta och metod som är bäst för att så lite avgifter som möjligt läggs under hela överföringen.

Jag rinder banken totalt 3 gånger vid olika tillfällen. Jag får i samtal 1 veta att banken bjuder på överföringsavgiften, pga kriget. (i samtalet pratade vi om att skicka över Euro). I samtal 2 ringer jag för att prata dollar, om detta möjligen är bättre alternativ, då jag fick veta att mottagaren hade en kort med valutan dollar. Jag frågar om det blir avgiftsfritt även vid dollaröverföring: Ja.

När jag dagen efter ska göra överföringen, dyker avgiften upp i bankens kalkyl under processen. Jag ringer då direkt till banken, som svarar mig att de inte kan ta bort avgiften på webben, utan den kredtiteras per automatik när jag gjort klart betalningen. Men icke.

Jag mejlar banken via mejlfunktionen på Nordesa webb. De beklagar sig att jag fått fel information och att pengarna som är dragna är dragna. Jag blir galen.

Är de så mentalt handikappade på Nordea?
En filmbild med en karaktär med spetsiga öron som blickar ned på en ung pojke och en person med skägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där med överföringsavgifter vid utlandsbetalningar är en djungel, som bankerna inte heller har någon bra koll på. Det dyker upp avgifter i flera led.
 
C
Dracula Dracula skrev:
Är de så mentalt handikappade på Nordea?
Du har nog råkat ut för en klassiker med internationella överföringar och det är "avgifter i mottagande bank".
Om man kryssar i att du skall betala dessa drar banken en schablonavgift (då de "inte vet" vad mottagande bank har för avgifter).

Skicka alltid SEPA-betalning i Euro om det är ett alternativ så är de förhindrade att ta ut dylika hutlösa hittepå-avgifter. Bestrid för all del avgiften också, jag har fått tillbaka sådana avgifter efter att ha visat att avgiften i mottagande bank är 0.
 
Maria T
Dracula Dracula skrev:
Är de så mentalt handikappade på Nordea?
Tyvärr är det precis så dåligt som du beskriver, jag har varit "god man" i snart åtta år och får vansinnesutbrott på Nordea ett par ggr om året, senast när jag behövde en ny bankdosa då de skickade ut pinkod till huvudmannens boende, ett särskilt boende för dementa, trots att de haft uppgifter (i åtta år) att huvudman varken kan gå själv eller skriva sin namnteckning.
Deras s k kundtjänst är också godtycklig då det känns som olika personer tolkar informationstext olika, något som verkar vara det som hänt dig angående överföringsavgift på valuta till Ukraina.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du har nog råkat ut för en klassiker med internationella överföringar och det är "avgifter i mottagande bank".
Om man kryssar i att du skall betala dessa drar banken en schablonavgift (då de "inte vet" vad mottagande bank har för avgifter).

Skicka alltid SEPA-betalning i Euro om det är ett alternativ så är de förhindrade att ta ut dylika hutlösa hittepå-avgifter. Bestrid för all del avgiften också, jag har fått tillbaka sådana avgifter efter att ha visat att avgiften i mottagande bank är 0.
Nix. Jag hade bra koll på läget efter mina undersökningar. Jag gjorde även 3 testtrasnaktioner för att se hur mkt som kom fram (1 test från Nordea och två från en betal-app). Norde hat ut en avgift som är specad, och kan också välja att också betala/inte betala mottagarens kostnader. I detta fall valde jag att mottagaren skulle betala, därför finns inte "dolda" kostnader i mitt fall.
 
Tillägg :

Vid utlandsbetalning kan man även välja att betala/inte betala mottagarens avgifter. Nordea tar 250kr(!!) i avgift för att stå för mottagarens avgifter, samtidigt skriver de i texten att att detta belopp kan bli dyrare. Alltså, i teorin kan avgiften vara flera tusen kronor.

Jag valde skicka det större beloppet pengar via en betal-app, där jag bara behövde betala för valutan, inte avgifter! varken på min eller mottagarens sida. Dessutom hade Nordea inte Ukrainsk valuta utan rekommenderade mig att istället föra över Euro. = Dubbeldåligt från Nordea.
 
C
Dracula Dracula skrev:
Nordea tar 250kr(!!) i avgift för att stå för mottagarens avgifter
Ja, det var precis det jag försökte beskriva. Tror inte det är så vanligt att banker tar betalt för en insättning, så dessa 250 kr går nog i praktiken rakt ner i Nordeas ficka. Den där "tjänsten" är nog en riktig kassako. Funkar exakt likadant i andra banker.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.