Tja,

Har ftx här hemma och tycker det är dyrt att hyra anemometer med tillhörande kåpa varje gång man ska justera in luften.

Har googlat och de flesta anemometrar kommer utan tratt/kåpa. Hur pålitliga är dessa anemometrar som kostar omkring tusenlappen och hur viktig är tratten för ett pålitligt resultat? Om nån har tips på anemometer inklusive tratt för en billig peng, länka gärna.
 
Varje gång du justerat in luften? Hur ofta gör du det? Det räcker väl om man gör det en gång, och kanske en kontrollmätning var 10:e år eller så, om man vill vara noga.
 
L lordi skrev:
Varje gång du justerat in luften? Hur ofta gör du det? Det räcker väl om man gör det en gång, och kanske en kontrollmätning var 10:e år eller så, om man vill vara noga.
Gjort det vartannat år typ efter rensning av kanalerna. Nu ska jag även byta aggregat. Jag ska även dra 2x nya tilluftskanaler.
 
Z zeveta skrev:
Jag har kört med denna, [länk], fungerar alldeles ypperligt med en modifierad bensintratt från Biltema, den stämmer väl överens om jag jämför med betydligt dyrare proffsprylar.
Tack för tipset, har du någon bild på din modifiering av bensintratten?
 
Jag har ett helt mekaniskt sovietsk anemometer i fodral till salu. Mekanisk sovjetisk anemometer med vindflöjlar och urtavla i ett fodral.
Troligen mycket bättre än dagens elektroniska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.