S Seden skrev:
Så länge man vill ha högre temperatur inne än ute går det åt energi (det är en naturlag). Tex 21 gr inne så går det åt energi så länge utetemperaturen är lägre än 21 gr! Däremot gäller det att tillföra denna så smart och billigt som möjligt. Personvärme och sol kan anses vara gratis. El till belysning och apparater är inte gratis men behövs av andra anledningar och då denna energi omvandlas till värme (100 % av elenergin blir värme i andra steget) är det bra att värme huset med denna energi! Energi från värmesystemet skall bara levereras när det behövd ( styrning av framledningstemperturer och termostater får fixa detta) Vid vilken utetemperatur detta sker varierar. Förr sa man ofta vid ute 17 gr men det är inget som stämmer idag i välisolerade hus. I riktiga superhus kanske det är 0 gr 5 gr eller 10 gr. Sedan täcker hushållsel personer och soltillskott huset. Upprätta energibalans för huset är nödvändigt för att få rätta svar på detta.
S Seden skrev:
Så länge man vill ha högre temperatur inne än ute går det åt energi (det är en naturlag). Tex 21 gr inne så går det åt energi så länge utetemperaturen är lägre än 21 gr! Däremot gäller det att tillföra denna så smart och billigt som möjligt. Personvärme och sol kan anses vara gratis. El till belysning och apparater är inte gratis men behövs av andra anledningar och då denna energi omvandlas till värme (100 % av elenergin blir värme i andra steget) är det bra att värme huset med denna energi! Energi från värmesystemet skall bara levereras när det behövd ( styrning av framledningstemperturer och termostater får fixa detta) Vid vilken utetemperatur detta sker varierar. Förr sa man ofta vid ute 17 gr men det är inget som stämmer idag i välisolerade hus. I riktiga superhus
Medeltemp på 2-3 grader räcker i mitt hus för att stänga av värmen .
 
P Peternow skrev:
Medeltemp på 2-3 grader räcker i mitt hus för att stänga av värmen .
Märkligt svar.
TS ursprungsfråga är om det är rätt att stänga luftvatten värmepumpen när utetemperaturen stiger, för att spara på el.
Luftvatten-värmepumpen producerar den värme huset behöver på ett energieffektivt sätt.
Att stänga av värmepumpen vid stigande utetemperatur och överlåta värmeproduktion till annan metod, tex el, är inte energieffektivt.
Om huset behöver värmetillskott, oavsett utetemperatur, är värmepumpen ett bra val.
Givetvis fins det andra hus som inte behöver värmetillskott vid samma yttre betingelser men det är inta vad TS fråga gäller.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det är absolut ett märkligt resonemang att stänga av värmepumpen, den går som bäst vid lite högre utetemperatur. Behöver veta hur den är inkopplad, låter som att den går på fastkondensering.
Värmepump är oftast billigare än pellets, betänk följande:

Pellets kostar ca 70 öre/kWh borträknat pannans verkningsgrad, så säg 80 öre i verkligheten för nyttig värme. Det är vad iallafall jag har i fasta avgifter på elen. Din värmepump ser ut att vara en gammal pjäs, men en verkningsgrad på 300% är inte uteslutet om systemet är hyggligt konstruerat i övrigt. Det innebär att elen kan kosta inalles 240 öre/kWh innan det blir billigare att elda pellets.
Nu eftersom det är luft/vatten varierar ju verkningsgraden med utetemperatur, vilket man också får räkna in.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Funker skrev:
Det är absolut ett märkligt resonemang att stänga av värmepumpen, den går som bäst vid lite högre utetemperatur. Behöver veta hur den är inkopplad, låter som att den går på fastkondensering.
Värmepump är oftast billigare än pellets, betänk följande:

Pellets kostar ca 70 öre/kWh borträknat pannans verkningsgrad, så säg 80 öre i verkligheten för nyttig värme. Det är vad iallafall jag har i fasta avgifter på elen. Din värmepump ser ut att vara en gammal pjäs, men en verkningsgrad på 300% är inte uteslutet om systemet är hyggligt konstruerat i övrigt. Det innebär att elen kan kosta inalles 240 öre/kWh innan det blir billigare att elda pellets.
Nu eftersom det är luft/vatten varierar ju verkningsgraden med utetemperatur, vilket man också får räkna in.
F Funker skrev:
Det är absolut ett märkligt resonemang att stänga av värmepumpen, den går som bäst vid lite högre utetemperatur. Behöver veta hur den är inkopplad, låter som att den går på fastkondensering.
Värmepump är oftast billigare än pellets, betänk följande:

Pellets kostar ca 70 öre/kWh borträknat pannans verkningsgrad, så säg 80 öre i verkligheten för nyttig värme. Det är vad iallafall jag har i fasta avgifter på elen. Din värmepump ser ut att vara en gammal pjäs, men en verkningsgrad på 300% är inte uteslutet om systemet är hyggligt konstruerat i övrigt. Det innebär att elen kan kosta inalles 240 öre/kWh innan det blir billigare att elda pellets.
Nu eftersom det är luft/vatten varierar ju verkningsgraden med utetemperatur, vilket man också får räkna in.
F Funker skrev:
Det är absolut ett märkligt resonemang att stänga av värmepumpen, den går som bäst vid lite högre utetemperatur. Behöver veta hur den är inkopplad, låter som att den går på fastkondensering.
Värmepump är oftast billigare än pellets, betänk följande:

Pellets kostar ca 70 öre/kWh borträknat pannans verkningsgrad, så säg 80 öre i verkligheten för nyttig värme. Det är vad iallafall jag har i fasta avgifter på elen. Din värmepump ser ut att vara en gammal pjäs, men en verkningsgrad på 300% är inte uteslutet om systemet är hyggligt konstruerat i övrigt. Det innebär att elen kan kosta inalles 240 öre/kWh innan det blir billigare att elda pellets.
Nu eftersom det är luft/vatten varierar ju verkningsgraden med utetemperatur, vilket man också får räkna in.
Tack för alla svar!
Vi skriver på kontraktet imorgon så kan uppdatera lite mera framöver!
Tänker att första grejen skulle kunna vara att fixa en klok styrning, så man slipper springa ner och ändra shunten eller vrida ner termostaten varje morgon innan man åker till jobbet nu när det börjar bli vår.

Nästa grej är som sagt att fundera lite på varmvattnet frågan, då det dessutom finns en uthyrnings
Lägenhet i huset så är 200l varmvattenberedaren undermålig emellanåt, lätta lösningen är att sätta in en till varmvattenberedar till den lägenheten, större alternativet skulle vara att kasta ut den gamla acktanken och ersätta den med en ny modern
 
Värmepumpen som syns på bild är väl inte ens inkopplad, trasig? Men det kanske finns en annan.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Värmepumpen som syns på bild är väl inte ens inkopplad, trasig? Men det kanske finns en annan.
Ja rören är monterade på baksidan och går ner i källaren.

Hålen på bilden är där kondensen rinner ut
 
A
A Alexander Nyman skrev:
Tack för alla svar!
Vi skriver på kontraktet imorgon så kan uppdatera lite mera framöver!
Tänker att första grejen skulle kunna vara att fixa en klok styrning, så man slipper springa ner och ändra shunten eller vrida ner termostaten varje morgon innan man åker till jobbet nu när det börjar bli vår.

Nästa grej är som sagt att fundera lite på varmvattnet frågan, då det dessutom finns en uthyrnings
Lägenhet i huset så är 200l varmvattenberedaren undermålig emellanåt, lätta lösningen är att sätta in en till varmvattenberedar till den lägenheten, större alternativet skulle vara att kasta ut den gamla acktanken och ersätta den med en ny modern
Din shuntstyrning verkar inte ha någon yttre givare inkopplad?
Din 200l tappvarmvatten beredare borde räcka med råge om inkommande vatten förvärms med flis och värmepump, vad står termodtsnten på?
Men en skiss hur allt hör ihop skulle underlätta avsevärt, det blir för mycket gissningar annars.
 
electroluxaren skrev:
Din shuntstyrning verkar inte ha någon yttre givare inkopplad?
Din 200l tappvarmvatten beredare borde räcka med råge om inkommande vatten förvärms med flis och värmepump, vad står termodtsnten på?
Men en skiss hur allt hör ihop skulle underlätta avsevärt, det blir för mycket gissningar annars.
Nej precis, uppe i köket sitter en gammal "vägg termostat" eller vad man ska kalla det, alltså att du kunde ställa shunten uppifrån, men den kabeln är av på minst tre ställen så den är inte använd på länge, funderar på att sätta i kontanten som syns på bilden så man åtminstone kör shunten på timer, om den funkar.

Ja alltså, jag var nere nu och kollade, varmvattenberedaren får ljummet vatten ifrån pannan, inte alls samma temp som de är på utgående rör till elementen tex, vet inte om man kan ställa upp de på den svarta ratten som syns på bilen?
Värmepumpen ger 55 grader in i pannan, enligt förra ägaren är det inget problem med varmvatten om man kör pannan på pellets, som dom inte gjort på länge. Men som det är nu med endast värmepump så verkar varmvattenberedaren vara underdimensionerad ifall de råkar bli ett par duchar på raken.

Jag tänker på tre alternativ.
1. Byta ut och Sätta in en större varmvattenberedaren.
2. sätta in en separat varmvattenberedare i uthyrningslägenheten
3. Byta ut den gamla acktanken till en större och med slinga i. Eller tänker jag fel där, ersätter slingan tex en varmvattenberedare?

Installation med varmvattenberedare, rör, och en tryckmätare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på rörkopplingar och en svart ratt mot en röd ackumulatortank med arbetshandskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation i pannrum med rör, shunt, värmepump och termostat på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Seden skrev:
Så länge man vill ha högre temperatur inne än ute går det åt energi (det är en naturlag). Tex 21 gr inne så går det åt energi så länge utetemperaturen är lägre än 21 gr! Däremot gäller det att tillföra denna så smart och billigt som möjligt. Personvärme och sol kan anses vara gratis. El till belysning och apparater är inte gratis men behövs av andra anledningar och då denna energi omvandlas till värme (100 % av elenergin blir värme i andra steget) är det bra att värme huset med denna energi! Energi från värmesystemet skall bara levereras när det behövd ( styrning av framledningstemperturer och termostater får fixa detta) Vid vilken utetemperatur detta sker varierar. Förr sa man ofta vid ute 17 gr men det är inget som stämmer idag i välisolerade hus. I riktiga superhus kanske det är 0 gr 5 gr eller 10 gr. Sedan täcker hushållsel personer och soltillskott huset. Upprätta energibalans för huset är nödvändigt för att få rätta svar på detta.
Detta sa nästan lika mycket som energibesiktningen man är tvungen att göra. :rofl:
 
En vecka med kåken nu, jag ställer ner shunten varje morgon, i helgen var det 12 plus ute, då är det i princip så att det enda värmepumpen gör är att mata varmvattenberedaren med varmt vatten. Så förstår resonemanget lite, men såhär års blir det kallt på kvällen och de lär ju kosta om värmepumpen varit av under dagen och sedan ska dra upp tanken från 30 till 60 grader.
Men på sommaren lär den inte behöva va igång så länge vi har varmvattenberedare?
 
A Alexander Nyman skrev:
En vecka med kåken nu, jag ställer ner shunten varje morgon, i helgen var det 12 plus ute, då är det i princip så att det enda värmepumpen gör är att mata varmvattenberedaren med varmt vatten. Så förstår resonemanget lite, men såhär års blir det kallt på kvällen och de lär ju kosta om värmepumpen varit av under dagen och sedan ska dra upp tanken från 30 till 60 grader.
Men på sommaren lär den inte behöva va igång så länge vi har varmvattenberedare?
(y):)
Rätt tänkt, men är din varmvattenberedare (tank) någorlunda välisollerad är energiförlusten minimal under dagtid när du inte behöver värmetillskott för uppvärmning (sommartid).
Kör värmepumpen hela dygnet, optimera rumsvärmen med rumstermostater och eventuell utetermostat för att "mjukstyra" värmepumpen.
Tappvarmvatten produceras då bara efter behov av tappvarmvatten/uppvärmning. Du kanske bara behöver justera rumstermostater något mellan sommar och vinter.
Nu när du går in i sommarhalvåret är värmepumpen energieffektiv för att producera tappvarmvatten och ett litet värmetillskott kalla dagar.
Du planerade att kontakta rörmokare för rådgivning, då får du bästa råden för just din anläggning.
Lycka till.
 
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
Ny uppdatering, då förra veckan var varm stängde jag av elpatronen helt som sitter i acktanken, det skulle jag gjort tidigare då VPn nästan aldrig gick men pannan höll temp, trodde de var för den höll värmen så bra för att jag hade ställt ner värmen in till noll, men det visade sig vara att den körde hårt på elpatronen istället..
Nu blev det nästan höst kyla igen, 9 grader nu, jag har inte startat elpatronen, men VPn har gått konstant hela natten trotts att jag inte har mycket värme in alls pga jag ställt ner shunten.

Summa summarum, när är det värt att ha elpatronen igång?
Är ju konstigt att vp ska behöva gå hela tiden trotts lågt ställda shunt, samtidigt ska ju vp i alla fall vara mer energi effektiv än elpatronen.
 
A
Den kan ha tappat orken prova med att sänka pumpens måltemperatur.
 
electroluxaren skrev:
Den kan ha tappat orken prova med att sänka pumpens måltemperatur.
Kanske, den är satt på 50 grader, tycker att den borde fixa de utan att gå hela tiden. Elpatronen lär ha gått mycket mer än jag trodde, eftersom att även då när de var 0-5 grader ute och bra värme ut i systemet så gick inte pumpen konstant som nu
 
A
A Alexander Nyman skrev:
Kanske, den är satt på 50 grader, tycker att den borde fixa de utan att gå hela tiden. Elpatronen lär ha gått mycket mer än jag trodde, eftersom att även då när de var 0-5 grader ute och bra värme ut i systemet så gick inte pumpen konstant som nu
jaha ja 50 borde vilken pump som helst fixa om den inte är tokslut eller rejält underdimensionerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.