Jag ska bygga nytt fritidshus (ska även fungera för vinterboende) i Skåne och tror att jag ska kombinera Vattenmantlad kamin med Frånluftsvärmepump & Ackumulatortank + vattenb.-Golvvärme, för uppvärmning.
Hoppas även hitta lösning för att kunna driva cirkulationspumpar med inverter & batteri för att kunna elda även vid strömavbrott - och att då elpatronen i FLVP kopplas bort.

(Hade jag haft väldigt mycket pengar hade värmesystemet nog varit Luft/vatten (alt. Jordvärme) + FTX + Vattenm.kamin + Ack.tank + Golvvärme + Solceller & laddstolpe - men det har jag nog tyvärr inte råd med...)

Någon som har erfarenhet eller goda råd gällande ovanstående lösning? När jag pratade med NIBE hade de inget bra förslag, men jag tror jag skulle spara +100k kr på att välja detta system om jag bara får det att fungera. FLVP gör ju att jag får bra ventilation med åtminstone lite värmeväxling i systemet - och min idé att dessutom sen skicka ut frånluften i sammanbyggt växthus kanske är fantastiskt... ..eller inte fantastiskt..? Tankar mottages tacksamt :)

Ytterligare info om huset: Två plan tot. 155m2, gjuten platta & murade väggar (suterräng) NP - - - trä-mellanbjälklag och trästomme ÖP. Kulvert till golvvärme i komplementbyggnad 25m2 (men sep. vv-beredare där).
Kamin är viktigt så det blir en vattenmantlad NP + en liten traditionell på ÖP.
Solceller & laddstolpe installeras om jag har råd - annars förbereds för framtiden.
(Jag har inte hittat VVS-entreprenör ännu - vill ha tydligare idé om vad jag själv vill först.)

Solsken, Peter
 
Frånluftsvärmepump passar inte bra i ett fritidshus om det kommer att stå obebott längre perioder. Man tvingas i princip ha det fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att frånluftsvärmepumpen ska ha något att återvinna värmen ur. Det passar heller inte om man planerar att värma en sidobyggnad via kulvert eftersom sidobyggnadens ventilation inte är ansluten till frånluftsvärmepumpen och kan återvinnas. Blir mer körning av el-patronen då istället. I så fall bättre att ha en luftluftvärmepump i sidobyggnaden. Tycker du ska satsa på luftvattenvärmepump som fungerar utmärkt i Skåne. Jordvärme kan ev. vara ett alternativ. Då har t.ex. NIBE färdiga tillbehör för att docka med ackumulatortank och vedpanna eller motsvarande. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30542/M11345SV-8.html?8=1&41=1&42=1

För ventilationen räcker mekanisk frånluftsventilation och det kan man lösa med en billig kanalfläkt som enkelt kan styras och man kan ha ett minimum av ventilation när ingen bor i huset. Det sparar en hel del energi relativt sett i ett välisolerat hus. FTX är framförallt bra uppe i Norrland med riktigt kalla vintrar då värmeväxlingen kommer till nytta.
 
Hej Josth

TACK för bra och utförligt svar! Jag är helt enig med dig i att luft-vatten skulle vara bra på många sätt - har själv en Mitsubishi/Ecodan- (+ ej vattenmantlad kamin) lösning som fungerar bra i mitt nuvarande hus. Det jag saknar med den lösningen är det jag upplevde med den tidigare FLVP'en i samma hus. När jag jobbade på annan ort och ofta veckopendlade (hemma var/varannan helg) lät jag frånluftsväxlingen sakta sänka temperaturen i huset medan jag var borta, och sen tog det 3-4-5 timmar att få upp värmen när jag kom hem (mest med hjälp av kaminen - tog ca 12h för golvvärmen). Samtidigt är jag starkt troende gällande välfungerande ventilation, vilket ju ingick.

Kanske jag har fel, men jag tänker att en FLVP skulle kunna garantera frostfritt i båda byggnaderna även när huset står tomt (med frånkopplad elpatron) - och att kaminerna ger möjligheten att "få upp värmen" ganska snabbt när man kommer dit. Separat liten vv-beredare i komplementbyggnaden ger möjlighet till varmvatten även vid ankomst - och om den byggnaden ska användas mer kontinuerligt är luft-luft säkert bästa lösning precis som du skriver.:)

Samtidigt är jag verkligen ingen expert på ämnet så fortsatt feedback mottages tacksamt! Speciellt om någon har egen erfarenhet av just den lösningen.

Vh Peter
 
Hej! Att köra en frånluftsvärmepump med blockerad el-patron på vintern är ytterst riskabelt. Blir det några köldgrader räcker förmodligen inte kompressorn till för att klara värmen och el-patronen måste kunna gå in. Ju kallare det är i huset desto mindre effekt klarar kompressorn att ge eftersom det nästan inte blir något kvar att återvinna värmen ur. En luftvattenvärmepump passar betydligt bättre i ett fritidshus. Kaminerna kommer du säkert att få bra användning när du väljer golvvärme som är så värmetrögt. Annars får man fjärrstyra golvvärmen och höja innetemperaturen i god tid innan man kommer dit.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack Josth.

Kanske jag får tänka om - men måste i så fall hitta "billig men bra" lösning på luft-vatten och resten.

Någon som har erfarenhet av / förslag på ett sådant system - luft-vattenVP, ackumulatortank (ca 500l), vattenmantlad kamin & vattenburen golvvärme - med manuella styrmöjligheter?

Har tidigare byggt med LK-golvvärme och det har fungerat bra - men det kanske finns billigare?

Peter
 
Jag blir mest intresserad av vad du tänker dig för kamin? Jag tycker att jag lagt en ansenlig mängd energi på att hitta en vattenmantlad historia, men jag har liksom inte hittat något som känns riktigt intressant. I alla fall om vi inte hamnar upp mot 100' på prislappen.
 
Hej Guzzi
Ja, det är inte lätt att hitta just "den rätta".

En jag funderar över är Werfen: https://www.haassohn.com/en/products/wasserfuehrende-oefen/WERFEN_f-18494 / http://www.nordicvarmesystem.se/sidor/produkter/vattenmantlade-kaminer/fristaaende-kaminer/d.aspx

Tidigare var jag förtjust i Nero Lux BO: https://v05.bg/en/product/i147/p1/Неро-Лукс-BO.html
men har nu fått veta att den utgått ur sortimentet... (Karles hade den tidigare.)

Sen har jag tittat lite på Caron aqua: http://www.nordicvarmesystem.se/sidor/produkter/vattenmantlade-kaminer/fristaaende-kaminer/c.aspx & på Polar neo aqua: http://www.nordicvarmesystem.se/sidor/produkter/vattenmantlade-kaminer/fristaaende-kaminer/t.aspx
men ska erkänna att jag är tveksam... vill helst hitta en som klarar lite längre vedträn.

Billig är Jämsä: https://outl1.se/vattenmantlad-braskamin?query=vattenmantlad - men har inte tittat närmare på vad den kan. Tror inte den blir aktuell i mitt bygge.

Letandet fortsätter - återkom gärna om du har något spännande förslag.
:) Peter
 
P PetKim skrev:
Tack Josth.

Kanske jag får tänka om - men måste i så fall hitta "billig men bra" lösning på luft-vatten och resten.

Någon som har erfarenhet av / förslag på ett sådant system - luft-vattenVP, ackumulatortank (ca 500l), vattenmantlad kamin & vattenburen golvvärme - med manuella styrmöjligheter?

Har tidigare byggt med LK-golvvärme och det har fungerat bra - men det kanske finns billigare?

Peter
Tänkte något liknande för ca 6-7 år sedan, men kunde inte hitta någon som kunde/ville kombinera ett liknande system för vettiga pengar.

Fanns en 8KW 1-fas luft-vatten Fujitsu på eBay för runt 800-1000 euro då som behövde en kontrollenhet för lika mycket till som jag trodde att jag kunde koppla till min befintliga Nibe 360p. Insåg att jag behövde köpa hela systemet med systemtank (3-fas elpatron) som fanns till salu i Sverige då för runt 40.000.

Tänkte bygga ihop allt med en vattenmantlad kamin men insåg att 1. dels skulle komplexiteten bli enorm och 2. dels behövdes en extra acktank och 3. kunde inte hitta någon som kunde hjälpa mig med hopkopplandet av allt.

(3-fas pumparna (Mitsubishi) kostade då runt 60-70’ hos större billigare nätfirmor. Med installation så skulle det gå på närmare 95-100’. Hade inte de pengarna då så jag lät Nibens pump slita ut sig helt i ett par år till. Sen fick jag tag på ett prisvärt Bvp-system för 140’ - då gick billigaste offerten för LVVP på 115’.

Insåg att det ”bästa” nog blir att satsa så småningom på en tyngre pjäs utan vattenmantling men med nån slags bakugn/spisplatta och som kan hålla värmen uppemot nåt dygn, men har inte letat så mycket än. Tänker att om/när vattenmantlingen börjar läcka så blir det rätt kostsamt och vill kunna ha möjlighet till att laga/värma mat utan gas eller el. Men Putin verkar ju hållas i schack för tillfället så ingen fara (än?)…

Mvh Robert
 
Hej Robert
Tack för bra input!
Jag har kommit en bit på väg och fått tänka om gällande FLVP - lutar åt mekanisk frånluft som förhoppningsvis kan pumpas ut i ett vidbyggt växthus.. om det inte ställer till det med fukt/kondens vilket jag undersöker nu.

Men vattenmantlad kamin (även för trivseleldning) kopplad direkt till ack-tank (ca 750l) som även har en luft-vatten-utedel tillkopplad, verkar vara fullt möjligt för både vattenburen golvvärme och varmvatten. Jag har precis kontaktat första VVS-firman och inväntar deras svar. Solceller kommer ingå så småningom - måste bara reda ut om ekonomin tillåter att det installeras samtidigt. (Kan hur som helst inte monteras på taket så fristående borde kunna anslutas senare också.)

Ser fram emot fler funderingar i ämnet!
:) Peter
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av / förslag på ett sådant system - luft-vattenVP, ackumulatortank (ca 500l), vattenmantlad kamin & vattenburen golvvärme - med manuella styrmöjligheter?
Jag har detta. Vårt befintliga boningshus byggde jag så för 10 år sen. Vattenmantlad Kamin och Luft/vatten VP kopplad till Acktank om 1000l och sen vattenburen golvvärme. VP'n kör 38gr till tanken som står extrahuset. Sen en liten catch-tank (15l) i boningshuset som värmer upp till 65gr så vi får legionella-fritt. Mycket bra att kunna jobba mot 38gr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag blir mest intresserad av vad du tänker dig för kamin? Jag tycker att jag lagt en ansenlig mängd energi på att hitta en vattenmantlad historia, men jag har liksom inte hittat något som känns riktigt intressant. I alla fall om vi inte hamnar upp mot 100' på prislappen.
Jag har liksom du kikat på en hel del vattemantlade kökspannor.... Valet föll till slut på en kökspanna från Senco! De säljs av ett mycket trevligt företag i norrland med mycket bra service! Jag valde CU25 . Lagar mat och värmer upp hela vårt hus med denna mot två accumulatortankar om 2x500 liter, fungerar utmärkt!
 
Köpte min kamin från Polen. Tappat namnet men den har fönster på båda sidor och rätt hyfsat värde till vattnet (för att vara kamin). Kostade 15tkr om jag inte minns fel.
 
P PetKim skrev:
Hej Guzzi
Ja, det är inte lätt att hitta just "den rätta".

En jag funderar över är Werfen: [länk] / [länk]

Tidigare var jag förtjust i Nero Lux BO: [länk]
men har nu fått veta att den utgått ur sortimentet... (Karles hade den tidigare.)

Sen har jag tittat lite på Caron aqua: [länk] & på Polar neo aqua: [länk]
men ska erkänna att jag är tveksam... vill helst hitta en som klarar lite längre vedträn.

Billig är Jämsä: [länk] - men har inte tittat närmare på vad den kan. Tror inte den blir aktuell i mitt bygge.

Letandet fortsätter - återkom gärna om du har något spännande förslag.
:) Peter
Kolla gärna med Combiheat i norrland, utmärkt service, bra priser och utmärkta produkter. Har en Senco CU25 kökspanna som jag är mycket nöjd med!
 
... "Sen en liten catch-tank (15l) i boningshuset som värmer upp till 65gr så vi får legionella-fritt. Mycket bra att kunna jobba mot 38gr"

Tack David W! Ska kolla upp denna lösning.
Peter
 
Tack igen - kommer du på fabrikat skriv igen.
:) Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.