Vi köpte vårat hus förra året och alla badrum hade blivit besiktade och fått kvalitetsdokument då de båda var nyrenoverade. Vid inflytt fick vi i samband med vår nya villaförsäkring en besiktning gjord av anticimex. Anticimex gjorde anmärkningar på det ena badrummet, ett fel var att de fogat/tätat med silikon runtom duschtröskeln samt gjort likadant med en inkaklad hylla som finns i duschen, anticimex anmärkte även på fuktvärden bakom denna hylla.
Jag har hört av mig till byggföretaget som besiktat dessa och de ska komma hit och kolla. Nu undrar jag lite hur jag går vidare? Är det dolda fel försäkring? Våran försäkring eller är det företagets uppgift att åtgärda problemet?
 
Hur kan det vara fel att använda silikon där? Vad säger rapporten? Fukt kan vara problem men det behöver inte vara det. AC är inte kända för att vara de vassaste på marknaden tyvärr.
 
Har ni en försäkring via besiktningen som gjordes när ni köpte huset är det ju i första hand den ni får kontakta.

Byggföretaget har ju bara haft avtal med den tidigare ägaren så de har egentligen inte något ansvar gentemot er men ställer ni krav på säljaren kan de i sin tur ställa krav på byggföretaget.

Anticimex besiktning för försäkringsbolaget är rätt kass, de vill alltid hitta något att racka ner på, eller så skriver de att besiktning inte kunde utföras för någon orsak (i vårt fall att tvättmaskinen delvis stod över golvsilen trots att jag flyttade tvättmaskinen).

Dock ser jag det som märkligt att det skulle vara fel med silikon vid tröskel eller hylla. Fukt i väggen förekommer ju så fort man har duschat så det är inte något märkligt...

Lägger du upp bilder så kanske de som är duktigare än jag på reglerna att kunna svara!
 
V
cariosus89 cariosus89 skrev:
Vi köpte vårat hus förra året och alla badrum hade blivit besiktade och fått kvalitetsdokument då de båda var nyrenoverade. Vid inflytt fick vi i samband med vår nya villaförsäkring en besiktning gjord av anticimex. Anticimex gjorde anmärkningar på det ena badrummet, ett fel var att de fogat/tätat med silikon runtom duschtröskeln samt gjort likadant med en inkaklad hylla som finns i duschen, anticimex anmärkte även på fuktvärden bakom denna hylla.
Jag har hört av mig till byggföretaget som besiktat dessa och de ska komma hit och kolla. Nu undrar jag lite hur jag går vidare? Är det dolda fel försäkring? Våran försäkring eller är det företagets uppgift att åtgärda problemet?
Inga ett dugg märkligt med förhöjda värden i dusch zonen. Vad förväntar man sig.
 
Det är deras jobb att hitta på alla möjliga fel.
Dom är där på uppdrag av försäkringsbolaget, inte åt er.
Hos mig gnällde dom för många år sen på att jag tex inte hade nog med vatten i golvbrunnen i garaget.
Fyll på vatten och häll i matolja omedelbart så dom.
:thinking:
 
Som jag har förstått det så är det inte optimalt att täta sådana konstruktioner med silikon i våtutrymmen då de inte håller tätt, men jag är definitivt ingen expert på det området. Tröskeln och hyllan är av kakel/klinker material. Ska ladda upp bilder snarast så ni får en bild av "problemet". Om jag minns rätt så rekommenderade gubben kakelfog istället.
 
Redigerat:
Första två bilderna är av hyllplanet, som verkar vara ihopsnickrat endast med silikon. Den tredje bilden är av duschtröskeln som verkar vara av samma stuk.
 
  • Hyllplan ihopsnickrat med silikon vid hörnfogar i ett vitt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hyllplan i hörn fastsatt med silikon, synliga fogar och ojämnheter mot vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kaklad duschtröskel med kladdigt silikonfogning mot en grå textilmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När renoverades badrummen ? Lägg gärna ut fler bilder från de olika badrummen , ju fler desto bättre. Ser ju gammalt ut
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När renoverades badrummen ? Lägg gärna ut fler bilder från de olika badrummen , ju fler desto bättre. Ser ju gammalt ut
Det är det som är grejen, det här badrummet renoverades 2019. Sen får ni förbise skiten, städade inte inför dessa bilder :-D
 
Oavsett är det inga dold fel om det ens är fel. Ser fram emot fler bilder.
 

Bästa svaret

H
Förhöjda värden under kakel är att förvänta sig i en dusch. Ska kunna ta upp till 6 månader för att vattnet ska torka. Är ju ingen skada om fukten ligger ovanför tätskiktet.
 
  • Gilla
cariosus89
  • Laddar…
H
Nu är jag ingen plattsättare så rätta mig gärna.. Sätter man inte mjukfog istället för hårdfog i hörn för att det är stor risk att fogen spricker? Är väl mer estetiskt än att det faktiskt ska täta? Tätskiktet ligger under plattorna.
 
cariosus89 cariosus89 skrev:
Det är det som är grejen, det här badrummet renoverades 2019. Sen får ni förbise skiten, städade inte inför dessa bilder :-D
Det ser ju verkligen inte bra ut det där, men fel skulle jag inte säga att det är.
Det är tätskiktet under kakel/klinker som är vattentätt, inte kaklet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.