A
jag har en åker rakt i anslutning till mitt befintliga avlopp..
Om jag gjuter egen 3 kammarbrunn,
Kan jag då lägga ut slangarna från brunnen i åkermarken?
 
Claes Sörmland
Typiskt sett är det svårt att få kommunen att få med på en trekammarbrunn som är hemmabyggd. Tillsynen brukar vilja se en CE-märkning som garanterar slamavskiljande funktion och täthet. Möjligen kan det vara lite liberalare om du bygger exakt enligt svensk standard.

Den andra delen beror på. Om åkern brukas så är det inte lämpligt att infiltrera där. Detta eftersom att spridarledningarna ska ligga så ytligt som möjligt för bästa reningseffekt och det fungerar ju inte med åkerbruket.

Om "åkern" är någon som inte längre fungerar som en åker så kan det fungera. Men det beror på jordarten och högsta grundvattennivå. Är det den typiska leran så går det inte att infiltrera. är det sand eller nån lättare morän så går det. Högsta grundvattenstånd (under senvintern) måste ligga minst 1 m från spridarlagrets botten. Är det problem med grundvattnets nivå så kan man tänka sig en förstärkt (=en upphöjd) infiltration så att man får rätt avstånd till högsta grundvattennivå.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett är det svårt att få kommunen att få med på en trekammarbrunn som är hemmabyggd. Tillsynen brukar vilja se en CE-märkning som garanterar slamavskiljande funktion och täthet. Möjligen kan det vara lite liberalare om du bygger exakt enligt svensk standard.

Den andra delen beror på. Om åkern brukas så är det inte lämpligt att infiltrera där. Detta eftersom att spridarledningarna ska ligga så ytligt som möjligt för bästa reningseffekt och det fungerar ju inte med åkerbruket.

Om "åkern" är någon som inte längre fungerar som en åker så kan det fungera. Men det beror på jordarten och högsta grundvattennivå. Är det den typiska leran så går det inte att infiltrera. är det sand eller nån lättare morän så går det. Högsta grundvattenstånd (under senvintern) måste ligga minst 1 m från spridarlagrets botten. Är det problem med grundvattnets nivå så kan man tänka sig en förstärkt (=en upphöjd) infiltration så att man får rätt avstånd till högsta grundvattennivå.
åkern brukas.
Men mellan åkern och avloppet så är där en gammal riksväg..
Och sträckan ner till åkern är ca 100m..
 
Du startade en egen tråd om utmaningen. ;)

Jag blev nyfiken själv och frågade Google som vet allt.

https://www.google.com/search?sa=X&...EDHYIvAwIQjJkEegQICBAC&biw=1734&bih=907&dpr=1

Jag tror inte en trekammarbrunn utan ett typgodkännande blir godkänd men det vet bara din kommun.
Sen verkar en gjuten betongbrunn vara billigast, man ser även uponors i plast.

Sen har jag en bekant som fick ett föreläggande förra sommaren och för honom gick det bra att förlägga infiltrationen på åkern nedanför brunnen, ett riktigt skitjobb....:rofl: (kom på det) men samma sak det är bara din kommun som kan svara på om det är bu eller bä.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
Hur gör man med avluftningen då?
Inte så praktiskt om den sticker upp i åkern.
 
A
C cpalm skrev:
Hur gör man med avluftningen då?
Inte så praktiskt om den sticker upp i åkern.
behöver jag ens ut i åkern?
räcker inte 50-100 m avstånd från brunn till åkern?
 
A
P paralun skrev:
Du startade en egen tråd om utmaningen. ;)

Jag blev nyfiken själv och frågade Google som vet allt.
[länk]

Jag tror inte en trekammarbrunn utan ett typgodkännande blir godkänd men det vet bara din kommun.
Sen verkar en gjuten betongbrunn vara billigast, man ser även uponors i plast.

Sen har jag en bekant som fick ett föreläggande förra sommaren och för honom gick det bra att förlägga infiltrationen på åkern nedanför brunnen, ett riktigt skitjobb....:rofl: (kom på det) men samma sak det är bara din kommun som kan svara på om det är bu eller bä.
Ja det är egentligen bara för att slippa betala för en brunn som jag tänkte ha gjutit en..
För 25.000 kr har jag ingen lust att betala för en färdig historia..
 
C
Maskintok skrev:
behöver jag ens ut i åkern?
räcker inte 50-100 m avstånd från brunn till åkern?
Om du inte behöver ut i åkern är det nog inget problem. Skulle väl vara om det är ett körstråk då, vilket torde vara olämpligt. Vår infiltration ligger < 50 m från åkerkanten, men det var förvisso några år sedan den anlades. Tolkade det som att du skulle behöva lägga infiltrationen i själva åkern.
 
A
C cpalm skrev:
Om du inte behöver ut i åkern är det nog inget problem. Skulle väl vara om det är ett körstråk då, vilket torde vara olämpligt. Vår infiltration ligger < 50 m från åkerkanten, men det var förvisso några år sedan den anlades. Tolkade det som att du skulle behöva lägga infiltrationen i själva åkern.
Det var det jag inte riktigt visste..
Jag kan tänka mig att isåfall gräva ner rören på runda 1m...
 
Maskintok skrev:
Ja det är egentligen bara för att slippa betala för en brunn som jag tänkte ha gjutit en..
För 25.000 kr har jag ingen lust att betala för en färdig historia..
Ok, det är ju bara bra att ha tid att fundera.
 
A
P paralun skrev:
Ok, det är ju bara bra att ha tid att fundera.
Ja och även vid ett åläggande så har du tid på dig att planera och agera...
 
Maskintok skrev:
Ja och även vid ett åläggande så har du tid på dig att planera och agera...
Jo, kollade Rinkaby rör vad de har och där kan man hitta en komplett med infiltration för 16700:-.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/mark-va/enskilt-avlopp/trekammarbrunn-pipelife/

Men viktigt att kolla i lugn och ro!

EDIT rena kapet
https://www.vvsobygg.se/infiltrationsbadd-septic.html?gclid=Cj0KCQjw5-WRBhCKARIsAAId9FmZwq8jkoNbKYmQ4WKUiIol6j7JCTkgq__jN3DordRHZqthqkuVAg0aAv8GEALw_wcB

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/dos_74_5618123_gruppfil.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo, kollade Rinkaby rör vad de har och där kan man hitta en komplett med infiltration för 16700:-.
[länk]

Men viktigt att kolla i lugn och ro!

EDIT rena kapet
[länk]

[länk]
Ja och med frakten hit så blir det nog ca 25.000 kr.. ;)
 
Maskintok skrev:
Ja och med frakten hit så blir det nog ca 25.000 kr.. ;)
Jo men jag hittade ju på rea plus beskrivningen i editen jag gjorde i förra inlägget.

Sen är det då det här med kommunen och anmälningsplikt......
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo men jag hittade ju på rea plus beskrivningen i editen jag gjorde i förra inlägget.

Sen är det då det här med kommunen och anmälningsplikt......
därför jag väntar tills jag blir ålagd.
grannen behövde inte göra något sådant när han blev ålagd.. (y);)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.