A
E eleson skrev:
Hur då?
Luften som rör sig i luftspalten kommer utifrån, och är alltså redan nedkyld, så varför skulle den kondensera?

nattstrålning kallas det, vilket gör att råsponten är kallare än omgivande luft och när fuktig luft utifrån kommer in i luftspalten så kondenserar den mot den kalla undersidan på råsponten.

finns mycket att läsa om det fenomenet är även därför man nu ofta lägger en tunn isolering även på råsponten för att få bort detta fenomenet vid tak där man har råspont.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
För övrigt så har inte jag heller varit på ett nybygge utan luftspalt..
Undantaget verandatak.. :cool:
Men jag jobbar mest med gamla hus
gamla hus ska ha luftspalt men det beror inte på uttorkning av fukt utan på något helt annat men det borde du veta som arbetar med gamla hus
 
A Aunty skrev:
gamla hus ska ha luftspalt men det beror inte på uttorkning av fukt utan på något helt annat men det borde du veta som arbetar med gamla hus
Skriv ut det istället för att vara så hemlig.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
U
A Aunty skrev:
gamla hus ska ha luftspalt men det beror inte på uttorkning av fukt utan på något helt annat men det borde du veta som arbetar med gamla hus
med tanke på att TS frågar om ett befintligt hus borde du kanske lämna tips utifrån det, om nu äldre hus ska ha luftspalt?
TS nämner att hen vill öppna upp i nock och beskriver befintlig taktäckning.
 
A Aunty skrev:
gamla hus ska ha luftspalt men det beror inte på uttorkning av fukt utan på något helt annat men det borde du veta som arbetar med gamla hus
Nej det borde jag inte veta då jag jobbar på utsidan. Plåtslagare. Men är ändå intresserad av vad för isolering man använder på "utsidan" av taket.
 
Men för att gå till originalfrågan, så hade jag valt luftad nock vid bandtäckning och full takhöjd
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Skriv ut det istället för att vara så hemlig.
i äldre dåligt isolerade hus hade man ofta problem med att snö smälte på grund av inomhus värmen och när det vattnet rann ner mot takfoten så frös det till igen och skapade stora isflak mer eller mindre som var dåligt för huset.

då uppfann man luftspalten där kall utomhus luft kunde komma in och kyla ner taket innefrån och på så sätt få bort detta fenomenet.

nu har vi så mycket isolering samt så bra lambda-värde på isolering att detta problemet knappt finns längre.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nej det borde jag inte veta då jag jobbar på utsidan. Plåtslagare. Men är ändå intresserad av vad för isolering man använder på "utsidan" av taket.
man lägger en hård isoleringsboard ofta mellan 20 och 50 mm.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Tack alla, speciellt Aunty för all information! Men jag vet fortfarande inte åt vilket håll jag ska gå.
Huset är ju gammalt, men kommer bli hyfsat välisolerat. Den 30cm tänkta isoleringen i taket blir en ökning med 300%
Sen för att göra det ännu krångligare, så kan jag nämna att vi redan gjort om en del av huset där vi har behållt luftspalten, tagit bort kattvinden, bytt ut den gamla 10cm isoleringen mot 30cm, & gjort snedtak.
Min fråga gäller om vi kan göra samma sak hela vägen upp till nock, & sen ner på andra sidan ner till takfoten. Med eller utan luftad nock.
Vi ska dessutom förlänga huset (längs med nock & takfot) nu i vår. Så den delen blir helt ny, & där skulle man ju kunna om man vill göra en oventilerad konstruktion :thinking:
Jag ska lyfta frågan med vår virkesleverantör
 
Vi åker nog på att byta all råspont i samband med takbytet för den var riktigt svart på ett ställe. Så det går ju att ta bort luftspalten i det skedet.
Men ska man då ha ångbroms istället för ångspärr ?
 
Hej !

Då det är ett äldre hus anser jag att du skall utföra detta med luftad takfot från bägge sidor samt luftad nock.
Använd ångbroms. En ångspärrskonstruktion bygger på en "plastpåseffekt" och då skall alla väggar och tak vara lufttäta vilket i ditt fall inte kommer uppnås då den gamla delen utav huset fortfarande kommer vara väldigt otät.

nästan all nyproduktion använder sig utav väl ventilerade vindar/takkonstruktioner. det är väl beprövat.

Aunty har däremot många bra poänger och jag tror att fler hustillverkare kommer att börja använda sig av dessa lösningar. Däremot tycker jag du skall vara öppen för att din sanning inte är den enda.
För mycket av det du beskriver har jag att aldrig stött på ute i verkligheten.
 
A AnderssonH skrev:
Då det är ett äldre hus anser jag att du skall utföra detta med luftad takfot från bägge sidor samt luftad nock.
Använd ångbroms. En ångspärrskonstruktion bygger på en "plastpåseffekt" och då skall alla väggar och tak vara lufttäta vilket i ditt fall inte kommer uppnås då den gamla delen utav huset fortfarande kommer vara väldigt otät.
Tack för din åsikt.
Till slut så kommer vi ha gjort om hela huset & då kommer ångspärren att vara tät. Men det kan dröja flera år före vi tar itu med vindsvåningen, & tills dess hinner väl mycket fukt ligga å götta sig i konstruktionen
 
Personligen skulle jag valt att titta på diffusionsöppet undertak. Det kan läggas utan luftspalt och säkrar att taket ventileras och att fukt inifrån har någonstans att ta vägen.
 
Vad innebär undertak ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.