Har läst att man kan använda sig av "eget arbete som kontantinsats" på lånet till husköpet? Hur fungerar det?
Räknar nämligen med att kunna göra en hel del på huset själv.

Någon som vet mer om detta som vill dela med sig av värdefull information...

Mvh,
GreenTurtle
 
Det är banken där du lånar pengarna till huset som bedömmer hur mycket Ditt egna arbete kan värderas till.

Anta att Du bygger ett hus där totala kostnaden, om Du inte gör något arbete själv, är kalkylerad till 2 000 000 kr.
Det belopp som banken vill låna ut med huset som säkerhet antar vi vara 1 700 000 kr. Detta beror ju bl.a. på var huset är beläget m.m.
De återstående 300 000 kr måste Du finansiera med sparade pengar, ta ett separat topplån, kanske med någon borgensman, låna privat eller dylikt.

I stället för att finansiera dessa 300 000 kr på något av nämnda sätt kan Du med eget arbet för motsvarande belopp få ner totalkostnaden. Detta arbete motsvarar således en kontantinsats med exempelvis sparade pengar.

Var dock mycket försiktig när Du värderar Ditt egna arbete. Är Du inte yrkesman på något av de områden (ex. bygg,el, va) som är aktuella så är det mycket svårt att kompensera större kostnader.
När du presenterar kalkylen för banken gör de en bedömning av Din uppfattning om vad du själv kan göra och hur detta påverkar totalkostnaden är realistisk.
 
  • Gilla
Selma09
  • Laddar…
Ett objektivt värde som banken borde kunna godkänna som kontantinsats är ju skillnaden mellan priset på NNF och NF.

 
ByggaiLKPG, vad avser Du med NNF och NF?
Det är mig veterligen inga allmänt vedertagna förkortningar.
 
Vet inte vilkahusleverantörer som erbjuder NNF, men det betyder:

Nyckelfärdigt (en utvändig målning brukar återstå)

Nästan nyckelfärdigt (då får man monterar lister, dörrstycken, måla, tapetsera, lägga golv mm)
 
ByggaiLKPG skrev:
Vet inte vilkahusleverantörer som erbjuder NNF, men det betyder:

Nyckelfärdigt (en utvändig målning brukar återstå)

Nästan nyckelfärdigt (då får man monterar lister, dörrstycken, måla, tapetsera, lägga golv mm)
Den verdertagna definitionen på "nyckelfärdigt" oavsett bransch är: Allt är färdigt.
Inget tillkommer.

/
 
Oavsett vedertagen defenition, brukar inte NF i parktiken innebära att den sista utvändiga målningen brukar återstå? ??? Det finns ju även vädermässiga anledningar till det.
 
Om kalkylen värderar utvändig målning till 50.000 och banken accepterat kalkylen så är det värt 50.000 att göra det arbetet själv. Inga problem med den saken, det är ett av de smidigaste sätten att få sitt eget arbete värderat yrkesmässigt.

Dessutom är det olämpligt att genomföra utvändig målning under delar av året, så bäst är att ha det i egen post som man kan anlita vem som helst (eller sig själv) till.

Samma sak borde gälla för andra poster som står på egen rad i kalkylen. Om ni lyfter ut t.ex. invändig målning/tapetsering till en egen post (som ni tvekar om ni ska göra själva eller ej) så ser ni om banken accepterar posten som rimligt värderad. I så fall kan ni sedan göra det arbetet själva till yrkesmässig värdering.

Andra saker som man kan göra är att hitta andra som gör saker till bättre pris. Då går man ju inte iväg till banken sedan och ber dem justera ner lånesumman för att man sparat 20.000 på exempelvis markarbeten, utan det är en insats av eget arbete (väl genomförd upphandling!). :)

Nu ska ni inte ta mitt ord för sanning, men jag arbetar med upphandlingsfrågor i en helt annan bransch, och min erfarenhet är att det är relativt smidigt att komma överens med banken. Det är betydligt svårare att få arbetsuppgifter i hemmet värderade av sin partner - förhandlar man ner en av familjens fakturor så åker man ändå på disken... Oops! ;)
 
OK! Så om jag planerar att bygga ett hus för 2 milj. (inklusive ALLT), huset kostar 1,3 och entreprenören vill ha 700k för att göra allt.
Om jag då väljer att göra hälften själv (1,3 + 350 = 1.650), kan jag då säga att 350k är eget arbete och använda det som kontantinsats?
 
Om din entreprenad kostar 700.000 och du får den för 350.000 tack vare eget arbete så har du frigjort 350.000 kr jämfört med kalkylen. Dvs en egen insats.
 
Håller med, precis så gjorde vi.
Man sparar mycket bara på att samordna o skaffa hantverkare själva, sedan gör man det jobbet man kan o vill själv t.ex. måla, lägga golv, tapetsera, sätta upp kök, lägga ut takpannor mm, mm.
 
Håller också med.

Vårt hus skulle gå på 2.100.000.
Vi valde att göra eget arbeter som värderades till
300. 000:-, det blev vår kontantinsats.

Våra sparade pengar tyckte banken vi skulle ha till inredning och oförutsedda händelser istället.
 
prinsessan skrev:
Håller också med.

Vårt hus skulle gå på 2.100.000.
Vi valde att göra eget arbeter som värderades till
300. 000:-, det blev vår kontantinsats.

Våra sparade pengar tyckte banken vi skulle ha till inredning och oförutsedda händelser istället.
Wow. Vad gjorde du själv sessan?

300,000:- på ett hus som kostar 2,1milj. Räknat att hälften var entreprenaden, så skulle du nästan gjort 1/3 av arbetet själv.. :)

Kan inte ni som gjort eget arbete och fått det värderat, komma med lite exempel. Hade verligen varit till nytta... 8)
 
Vi har själva gjort följande(byggt ett 1 plans stenhus, 150 kvm + 35 kvm garage):

dragit elen, kaklat badrummen och köket, kaklat in bubbelkaret, monterat dusch, satt upp badrumsinredningarna, gjort duschvägg, lagt alla golven(klinker o parkett), spikat lister, spikat lådan utvändigt och målat den, monterat kaminen och skorstenen + satt fondväggen i skiffer bakom den, isolerat innerväggarna och gipsat 1 sida, andra sidan gjorde byggfirman, satt microlit + målat överallt, målat innertaken, målat invändigt i garaget, putsat huset utvändigt, monterat köket och vitvarorna, monterat tvättstugeinredningen, monterat lumigarderoberna...phu ja jag tror jag fick med allt.
Kostnad: 2,1 utan tomt.(tomt 200.000 kr)
Värderat till 2,9.
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id4143_page0.html

 
I och för sig bör jag nog varna för att lyfta ut saker ur entreprenadkontraktet om det sker på ett otydligt sätt. Då kan alltid entreprenadfirman hävda att saker ligger på ditt ansvar eller att alla förseningar beror på dig.

Exempel: ska ni lägga golven så kan de hävda att de inte fått upp köket för att ni inte gjort ert, ska ni göra grunden så kan de skylla allt på er, osv.

Arbeten som försäkringsbolagen kräver auktorisation på (el/våtrum) bör man också tänka två ggr innan man ger sig in på själv tycker jag.

Jag kanske låter cynisk, men allt samarbete är inte friktionsfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.