Hej!

Jag har funderingar på att göra mitt värmesystem lite smartare men också få bättte komfort. Systemet jag har är luft/vatten, mer exakt Mitsubishi SW100 Split+ Ecodan (BLACK 2.0) från 2020.

”Problemet” om man tänker komfort är att jag har en etagevilla d.v.s 4 våningsplan. Idag kör jag med Mitsubishi egna termostat som jag har i vardagsrummet. Värmesystemet styrs efter denna. Detta rummet är vad jag anser det mest optimala och den styr värmen bra i normal våningarna. Men tyvärr inte i ”halv källaren” innan den ”riktiga källaren”. Där har vi b.la ett kontorsrum. Här är det alltid mycket kallare då graderna är högre än önskad temperatur i normal våningarna så kör ju inte pumpen ut något vatten till radiatorerna. Så under dagarna när solen också gassat på hela dagen är det kanske 25 grader i givar rummet men endast 18 grader i kontorsrummet(halv källaren) då här inte kommer in sol på samma sätt.

Jag använder kontorsrummet 3 dagar i veckan. Endast de dagarna vill jag ju ha behaglig värme därefter kan det gå på underhållningsvärme. Jag vet att Mitsubishi har så man kan få det två delat och en givare till. Problemet jag ser med det är väl framförallt att det endast gäller 1 rum så kostnaden för ett rum känns lite krydd? samt att det inte är smart system? Jag vet inte alltid vilka dagar jag kommer va i rummet så jag vill isåfall kunna styra och ändra allt i telefonen. Går detta med MELCloud?

Produkterna jag funderar på är netatmo smart värmesystem, termostat/givare till pannan samt radiatortermostater till elementen. Om jag förstått rätt ska man isåfall ha en separat volymtank då jag endast har en 200l varmvattenberedare? Hur stor volymtank behövs isåfall? Tanken är isåfall att sätta smarta radiatortermostater på flera element och inte bara i kontorsrummet.

Jag har totalt 15 radiatorer med normala termostater som är fullt öppna och styrs efter inställning på pannan, tanken är att sätta smart termostater på 7st isåfall.

Min fråga till er kunniga är helt enkelt vad ni tror är bäst både för pump, komfort och ekonomi. Att klä på sig mer för att inte frysa i 17-18 grader som förmodligen är bäst är inget alternativ då jag föredrar lite mer kostnad och bättre komfort just när jag är i rummet.

Mvh Hannes
 
B
Låter ju nästan som att ett element i rummet i fråga är det enklaste. Lösning nr 2 jag tänker på att byta ut elementet mot ett större, eller rent av sätta in en vattenburen fläktkonvektor, så slipper du bygga om systemet/styr så mycket.
 
Om du sätter in en arbetstank på ett par hundra liter och en extra cirkulationspump kan du frikoppla flödena och använda termostaterna på radiatorerna. Därmed kan man få den värme man vill ha i källaren även på sommaren när det är varmt där uppe. Man ställer då in en minsta framledningstemperatur i värmepumpen som gäller oavsett hur varmt det är ute. Har man digitala termostater kan man programmera dem med t.ex. veckoschema som höjer temperaturen i god tid innan man ska vara i rummet.
 
B BSOD skrev:
Låter ju nästan som att ett element i rummet i fråga är det enklaste. Lösning nr 2 jag tänker på att byta ut elementet mot ett större, eller rent av sätta in en vattenburen fläktkonvektor, så slipper du bygga om systemet/styr så mycket.
Glömde skriva det men där sitter ett helt nytt överdimensionerat element i kontorsrummet, värme i rummet blir det snabbt såvida värmen är igång. Vilket just är problemet, att värmen inte är igång eftersom temperaturen är uppnåd i ”normal” våningarna. Rummet ligger på en sida där solen inte kommer till samt det är sämre isolerat så värmen hade behövt gå här oftare än de andra våningarna helt enkelt.
 
J Josth skrev:
Om du sätter in en arbetstank på ett par hundra liter och en extra cirkulationspump kan du frikoppla flödena och använda termostaterna på radiatorerna. Därmed kan man få den värme man vill ha i källaren även på sommaren när det är varmt där uppe. Man ställer då in en minsta framledningstemperatur i värmepumpen som gäller oavsett hur varmt det är ute. Har man digitala termostater kan man programmera dem med t.ex. veckoschema som höjer temperaturen i god tid innan man ska vara i rummet.
Detta låter intressant då jag kommer behöva värma rummet längre in på ”eldning säsongen” än övriga huset. En stor kostnad kanske för att få det så men visst, jag vill samtidigt ha komforten.

Om man nu skulle installera en arbetstank, hur är det rent ekonomiskt om man tänker driftkostnad för uppvärmning framöver. Just idag har jag inget timpris avtal utan vanligt rörligt men är detta något man isåfall kan börja utnyttja genom att man kan värma upp mer vatten på natten/dagarna då det är billig el för att sen skicka ut det till radiatorerna när elen är dyr under dagen? Eller vattnet som man då värmt upp vid billiga toppar tappar för mycket värme i arbetstanken och på så sett gör det mindre ekonomiskt?

lösningen låter i vilket fall bra eftersom jag då kan göra varje element smart samtidigt som man låter pumpen jobba jämnt antar jag?

Kan tilläggas om det nu har någon påverkan att min pump har inverterteknik
 
Redigerat:
En arbetstank och extra cirkulationspump kostar inte så mycket. Det är väl mer att man måste ha plats för det som ibland kan vara ett problem. All värme kostar givetvis en del så har man det varmare i källaren märks det lite grann. Det är stor skillnad på en arbetstank och stora ackumulatortankar för t.ex. en vedpanna. De kan vara på ett par tusen liter tillsammans och värms upp till 80°-90°. Värmepumpar ska jobba med så låg temperatur som möjligt för att ha en bra verkningsgrad. Stänger man av några timmar och sedan sätter på igen kan den behöva arbeta med en högre temperatur och även ta hjälp av el-patronen för att komma ifatt med värmen för att hålla runt 21° i snitt i huset. Man förlorar ca 3% verkningsgrad per högre grad värmepumpen tvingas arbeta med. Har man timavtal kan man kanske t.ex. styra så den inte använder el-patronen just högpristimmar. Men man måste ha koll på kritiska temperaturer i värmepumpen om det blir jättekallt väder. Även om värmepumpen är varvtalsstyrd arbetar den on/off vid lågt värmebehov. Vissa modeller klarar gå ner ganska långt i effekt men det kan t.ex. bli problem med smörjningen i kompressorn om den jobbar för lågt.
 
J Josth skrev:
En arbetstank och extra cirkulationspump kostar inte så mycket. Det är väl mer att man måste ha plats för det som ibland kan vara ett problem. All värme kostar givetvis en del så har man det varmare i källaren märks det lite grann. Det är stor skillnad på en arbetstank och stora ackumulatortankar för t.ex. en vedpanna. De kan vara på ett par tusen liter tillsammans och värms upp till 80°-90°. Värmepumpar ska jobba med så låg temperatur som möjligt för att ha en bra verkningsgrad. Stänger man av några timmar och sedan sätter på igen kan den behöva arbeta med en högre temperatur och även ta hjälp av el-patronen för att komma ifatt med värmen för att hålla runt 21° i snitt i huset. Man förlorar ca 3% verkningsgrad per högre grad värmepumpen tvingas arbeta med. Har man timavtal kan man kanske t.ex. styra så den inte använder el-patronen just högpristimmar. Men man måste ha koll på kritiska temperaturer i värmepumpen om det blir jättekallt väder. Även om värmepumpen är varvtalsstyrd arbetar den on/off vid lågt värmebehov. Vissa modeller klarar gå ner ganska långt i effekt men det kan t.ex. bli problem med smörjningen i kompressorn om den jobbar för lågt.
Tack för bra svar! Platsen för en arbetstank är inget problem i mitt fall. Jag läste lite snabbt om skillnaderna med en arbetstank respektive utan och det verkade endast vara fördelar förutom investeringskostnaden. Det fanns även något som fungerade som arbetstank men utan volymen(bypass ledning) vilket verkade vara ett bra komplement till pumpar med just inverterteknik. Har du någon erfarenhet av en sån teknik? Det låter som att det kan vara en billigare lösning/investering då man slipper arbetstanken?
 
Ja bypass-ledning är ett smart sätt att få ett friare flöde mellan värmepumpen respektive värmesystemet. Värmepumpen kan då arbeta med ett flöde som ger optimal delta-temperatur för kompressorn och värmesystemet med den delta-temperatur man helst vill uppnå i detta beroende på värmesystem (radiatorer eller golvvärme). Framförallt blir det ju bra med golvvärme där man vill ha låg temperaturskillnad i golvytan. Vill man bara värma t.ex. ett badrum med golvvärme på sommaren blir den aktiva volymen värmevatten i systemet ändå för låg och det behövs åtminstone en mindre tank. Kan inte exakt var gränsen går och det bör man rådgöra med en erfaren installatör helst för det märke/modell av värmepump man har.
 
J Josth skrev:
Ja bypass-ledning är ett smart sätt att få ett friare flöde mellan värmepumpen respektive värmesystemet. Värmepumpen kan då arbeta med ett flöde som ger optimal delta-temperatur för kompressorn och värmesystemet med den delta-temperatur man helst vill uppnå i detta beroende på värmesystem (radiatorer eller golvvärme). Framförallt blir det ju bra med golvvärme där man vill ha låg temperaturskillnad i golvytan. Vill man bara värma t.ex. ett badrum med golvvärme på sommaren blir den aktiva volymen värmevatten i systemet ändå för låg och det behövs åtminstone en mindre tank. Kan inte exakt var gränsen går och det bör man rådgöra med en erfaren installatör helst för det märke/modell av värmepump man har.
J Josth skrev:
Ja bypass-ledning är ett smart sätt att få ett friare flöde mellan värmepumpen respektive värmesystemet. Värmepumpen kan då arbeta med ett flöde som ger optimal delta-temperatur för kompressorn och värmesystemet med den delta-temperatur man helst vill uppnå i detta beroende på värmesystem (radiatorer eller golvvärme). Framförallt blir det ju bra med golvvärme där man vill ha låg temperaturskillnad i golvytan. Vill man bara värma t.ex. ett badrum med golvvärme på sommaren blir den aktiva volymen värmevatten i systemet ändå för låg och det behövs åtminstone en mindre tank. Kan inte exakt var gränsen går och det bör man rådgöra med en erfaren installatör helst för det märke/modell av värmepump man har.
Tack för informationen, blir nog arbetstank så jag har möjligheten att utnyttja det till golvvärmen i badrummet mer.

En liten dum fråga kanske men hur styrs värmesystemet om jag nu skulle ha en tank också? Arbetar den efter varje element/behov separat då? Idag arbetar pumpen mot den trådlösa givaren/termostaten från Mitsubishi t.ex. och styr all värme till alla element i huset. Jag vill isåfall ha en termostat som styr alla element på ett våningsplan(som jag har det idag), vardagsrum etc och håller ca 21 grader i den våningen och sen ha netatmo smart radiatortermostater på alla element i källaren som går ”fritt” ifrån termostaten som styr våningen med vardagsrummet.

På sommaren stänger jag alla termostater på elementen och låter bara golvvärmen gå på låg värme till badrummet?

Hur stor arbetstank behövs? Finns det någon nackdel med för stor tank? Tänker 200 eller 300L. 10kw värmepump
 
Vill man ha varmt i källaren och även på sommaren måste man placera innegivaren i källarens kallaste rum så det blir tillräcklig framledningstemperatur för att klara det rummet som ska ha helt öppen termostat. Man kan ju också styra på bara utegivare och värmekurva med lägsta sommartemperatur men det kräver en del arbete med inställningarna innan det blir lagom temperatur. Temperaturen i övriga huset tar termostaterna hand om och har man kvalitetstermostater ska det fungera bra. Kan inte hur netatmo termostater fungerar exakt men det finns också t.ex. Danfoss Eco Living med trådlös central som då kan styra t.ex. ett våningsplan. På högsommaren kan man ställa ner termostaterna om det är varmt ute och man vill försäkra sig om att det ska bli så låg temperatur inne som det bara går under natten utan någon värme går på. Men klinkergolvet i badrummet kan ändå vara skönt att ha lite värme på.

Arbetstanken måste vara minst 200 liter och jag tror 10 kW är i gränslandet mellan 200 och 300 liter. Hör med installatören som sett systemet. En stor volym i systemet gör systemet mer värmetrögt och kan vara en fördel om man upplever att temperaturen i huset sjunker under tiden värmepumpen gör långa varmvattenkörningar när det är kallt väder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.