Hej
Har varierat behov av finsågning av fönstersmygar, dörrar, mdf-skivor för egen bokhylla och klyvning av bräder mm. funder på bandsåg, bordssåg eller sänksåg. Och gärna tips på ngn prisvärd i mellanskiktet av priser.
mvh/
 
Jag tycker du ska skaffa en handcirkelsåg (Hikoki C6BU3)
 
tack för svar men har dylik fast makita, behöver säkerställa mer exakta sågningar.
 
Det låter som att du borde satsa på en sånksåg utifrån det du beskriver som användningsområde. Det är optimalt till fönstersmygar osv. Då kan man klyva dom så dom följer väggen exakt om dom tex är lite kilformade. Det går ju även bra på en klyvsåg/bordsåg men en sånksåg är svårslagen när det kommer till sånna jobb.
 
Kan du använda styrskenor till din handcirkelsåg så skulle jag komplettera med en bra bordcirkelsåg (vilket jag just har gjort). Bordsågen är mycket bra om du ska såga parallella snitt, eller upprepa mått, med precision.
 
Om du redan har en cirkelsåg byter du klinga till något lämpligt för uppgiften och tar rätskiva och tvingar när du har mer behov av precision.

Bandsåg verkar inte så användbart till de arbeten du beskriver så den skulle jag avstå.
 
B BlueX skrev:
Kan du använda styrskenor till din handcirkelsåg så skulle jag komplettera med en bra bordcirkelsåg (vilket jag just har gjort). Bordsågen är mycket bra om du ska såga parallella snitt, eller upprepa mått, med precision.
Tackom för svar
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Det låter som att du borde satsa på en sånksåg utifrån det du beskriver som användningsområde. Det är optimalt till fönstersmygar osv. Då kan man klyva dom så dom följer väggen exakt om dom tex är lite kilformade. Det går ju även bra på en klyvsåg/bordsåg men en sånksåg är svårslagen när det kommer till sånna jobb.
Tack, det blir en sådan.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.