Jag ska bygga i en slänt och mätar centralen sitter högst uppe på tomten på elstolpen och från den ska jag lägga mark rör för el och tele (50mm, ca 30m långt) ner mot huset.

-Finns det nått jag behöver tänka på när jag lägger ner rören med tanke på att det kan komma att rinna vatten i rören ner in under huset och kanske tillochmed upp i huset eftersom rörets nersida kommer att vara lägre än rörets uppsida (vid stolpen)?

-Det kanske även finns risker med att gräva kabel dike som går ner mot huset? Jag vill ju absolut inte ha en "vatten ledning" som går rätt in i grunden.
 
Spontant känns det väl som en bra ide att kapa slangen några meter från huset och göra en avledning till dränneringen där och sen fortsätta med en ny slangbit in i huset
 
När jag lägger rör/slang utomhus brukar jag alltid göra hål i rören/slangens lågpunkter för att bli av med ev. vatten
 
Hemmakatten
Vi råkade ut för just detta, El- o vattenrören från bostadshuset ner till sjöboden, fallhöjd 17 meter, blev vattenfyllda och det bokstavligen sprutade upp vatten på plattan. Rören skars upp på lägsta punkten och vi har inte haft några som helst problem sen dess. Man kan även gjuta i inuti rören där de går upp i plattanom man vill vara extra säker.
 
Ett kabeldike kan också fungera som en vattenledare. Om marken runt det är tät (lera t.ex.) kan det lätt bli ett täckdike. I Lund har jag hört att man ibland ersätter sand och annan fyllmaterial med lera med ett visst avstånd i ledningsdiken. Dvs en plugg på kanske 1m med lera varje X meter. På så sätt kan inte vattnet flöda fritt genom sand och grus ner mot hus e.d. Alternativt kan man dränera under sina ledningar.
 
Jag diskuterade det med grävaren i går och vi kom fram till att man ska koppla ihop kabeldiket med husdräneringen på nått sätt. Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det än...

Om man borrar hål i kabel röret i underkant och lägger dräneringsslangen under den, dom sista 10 metrarna kanske?

Eller sätter en vertikal T korsning på dräneringen och låter kabel rören gå igenom den med stora hål borrade i botten på kabelrören?

Flera ideer nån? :)
 
Mikael_L
Jag tycker det borde räcka med att kabelskyddsröret går tvärs igenom "dräneringsgraven", och att man gör ett hål eller slits i kabelskyddsröret just där. Då töms ju kabelröret på vatten där och rinner ut i dräneringsgruset för vidare transport.
Det + att täta till lite där röret börjar, dvs så det inte är helt vidöppet för smältvatten och liknande att rinna in.
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker det borde räcka med att kabelskyddsröret går tvärs igenom "dräneringsgraven", och att man gör ett hål eller slits i kabelskyddsröret just där. Då töms ju kabelröret på vatten där och rinner ut i dräneringsgruset för vidare transport.
Det + att täta till lite där röret börjar, dvs så det inte är helt vidöppet för smältvatten och liknande att rinna in.
Det låter som en bra ide! :)

Finns det flera?
 
J jakim skrev:
Jag ska bygga i en slänt och mätar centralen sitter högst uppe på tomten på elstolpen och från den ska jag lägga mark rör för el och tele (50mm, ca 30m långt) ner mot huset.

-Finns det nått jag behöver tänka på när jag lägger ner rören med tanke på att det kan komma att rinna vatten i rören ner in under huset och kanske tillochmed upp i huset eftersom rörets nersida kommer att vara lägre än rörets uppsida (vid stolpen)?

-Det kanske även finns risker med att gräva kabel dike som går ner mot huset? Jag vill ju absolut inte ha en "vatten ledning" som går rätt in i grunden.
Varför inte bara gräva ner kabeln utan rör i sand och med varningstejp?
 
Jag tror att jobbet är klart redan ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Maledictus och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.