Och en säkerhetsventil
 
D Daniel 109 skrev:
Bortsett från några kopplingar behöver du en termostat, ett expansionskärl och en pump.
Kanon, tackar! Vilken typ av termostat och pump ska jag leta efter?
 
En termostat avsedd för elektriska golvvärmesystem är nog lämplig.
Den existerande säkerhetsventilen har onödigt högt öppningstryck så den bör nog bytas ja.
 
A afSchinken skrev:
Kanon, tackar! Vilken typ av termostat och pump ska jag leta efter?
Hej,

Hur gick det med denna lösning?
Jag la precis upp en tråd idag, går i samma tankar, eventuellt med el.
 
N nordman39 skrev:
Hej,

Hur gick det med denna lösning?
Jag la precis upp en tråd idag, går i samma tankar, eventuellt med el.
Hej!

Jag har inte gått vidare med någon värmelösning ännu utan kört med värmefläktar när jag behövt värma upp. Däremot har jag nog bestämt mig för att köra en liten kompakt elpanna som nedan. Känns som en smidig lösning i bra förpackning. Modellen som heter MP4 skulle dock vara tillräcklig.

Kompakt vit elpanna Värmebaronen MP6 G2 med produktnummer och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A afSchinken skrev:
Hej!

Jag har inte gått vidare med någon värmelösning ännu utan kört med värmefläktar när jag behövt värma upp. Däremot har jag nog bestämt mig för att köra en liten kompakt elpanna som nedan. Känns som en smidig lösning i bra förpackning. Modellen som heter MP4 skulle dock vara tillräcklig.

[bild]

"Värmebaronen"
Du hade stoppat ner vattenburen golvvärme redan? Så baronen är att få igång systemet?

Jag ska nog stoppa in el istället, och ha lite mysvärme på vid behov, eventuellt investera i en luft luft värmepump på sikt. Testa som du att ha en värmefläkt, och se hur det funkar med isolerad tak och golv.
 
N nordman39 skrev:
"Värmebaronen"
Du hade stoppat ner vattenburen golvvärme redan? Så baronen är att få igång systemet?

Jag ska nog stoppa in el istället, och ha lite mysvärme på vid behov, eventuellt investera i en luft luft värmepump på sikt. Testa som du att ha en värmefläkt, och se hur det funkar med isolerad tak och golv.
Ja precis. Det som gör att jag inte installerat golvvärmesystemet än är att nyttan av att hålla plusgrader hela vintern i garaget är begränsad. Då har en 2kw värmefläkt gjort jobbet när jag är ute och grejjar.
 
  • Gilla
nordman39
  • Laddar…
Tomture61
Att köra på värmen I en byggnad vid behov kräver att väggar / tak ej har diffspärr inbyggt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att köra på värmen I en byggnad vid behov kräver att väggar / tak ej har diffspärr inbyggt .
Vill du utveckla lite för lekman?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att köra på värmen I en byggnad vid behov kräver att väggar / tak ej har diffspärr inbyggt .
Jamen precis, jag har ju diffspärr men då det ofta bara handlar om några timmars uppvärmning har jag ignorerat det.. kan ju såklart bli en del kondens men inget jag märkt av än
 
Tomture61
A afSchinken skrev:
Jamen precis, jag har ju diffspärr men då det ofta bara handlar om några timmars uppvärmning har jag ignorerat det.. kan ju såklart bli en del kondens men inget jag märkt av än
Kan vara svårt att se inne i väggen , om mögelskador har uppstått .
 
Tomture61
N nordman39 skrev:
Vill du utveckla lite för lekman?
Det är ett hett ämne som diskuterats många ggr .
Här är en diskussion https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-och-angspaerr-i-garage.437194/#post-4683908

Själv anser jag att har man tunt isolerat , skippa diffspärren .
Ingen uppvärmning eller sporadiskt , skippa diffspärren .
När en byggnad isoleras så bör den alltid värmas upp , byggnaden mår inte bra annars .
Fukt i väggar / tak är boven . Allt över 70% RH är inte bra , då trivs mögelsporerna , som finns överallt .
 
  • Gilla
nordman39
  • Laddar…
Nu bor jag nere i Malmö, kanske inte värst dyrt att hålla 10 grader året runt. Skulle det räcka anser du? Eller ska jag hålla koll på fukten med en mätare?

Kanske blir att investera i en luft luft ändå.
 
Tomture61
N nordman39 skrev:
Nu bor jag nere i Malmö, kanske inte värst dyrt att hålla 10 grader året runt. Skulle det räcka anser du? Eller ska jag hålla koll på fukten med en mätare?

Kanske blir att investera i en luft luft ändå.
Minimum 15 gr , om det är isolerat / plastat .
Detta enligt Paroc .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.