Nu är det snart dags att starta sommarvattnet på landstället som vi köpte i höstas, vi har alltså aldrig använt pumpen själva. Det är en hydroforpump och något som grämer mig är att gamla ägarna sa ”ja ibland måste vi fylla vatten vid uppstart men efter det fungerar det som det ska”. Men nu funderar novisa jag på om det för tusan inte alltid ska fyllas på vatten vid uppstart? Jag har 0 koll eller erfarenhet av sådant här. Har jag krånglat in mig själv i något onödigt spindelnät av tankar och funderingar eller är det eventuellt fel på pumpen då man måste fylla den med vatten..? Finns det någon bra instruktionsvideo eller liknande som man kan ta del av? Jag är otroligt förvirrad av deras ord
 
När man startar en pump så brukar man behöva dopa den, ja. Det är helt riktigt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
När man startar en pump så brukar man behöva dopa den, ja. Det är helt riktigt.
Tack för svar, kan de ha menat att de måste fylla när det är tomt i pumphuset? Tänker att man väl inte tömmer vattnet om man inte stänger av för säsongen ?
 
Jag har pumpautomat i mitt ena hus. Om jag stänger av den, låter stå ett tag och sedan startar igen så behöver jag dopa pumpen. Jag tror och förstår det som att man kan sätta en backventil som då hindrar vattnet från att sjunka tillbaka till brunnen och på så sätt slippa dopa. Det finns dock säkert mer kunniga människor än jag här på forumet som kan detta bättre.
 
  • Gilla
Josel
  • Laddar…
B
I slangen ner mot brunnen så brukar man ha ett grovfilter + backventil. Förmodligen saknas det eller så läcker ventilen lite. Då kan man behöva fylla på vatten i pumpen, så den inte går torrt.

Inte rocketscience direkt, tror video blir överkurs, fyll på lite vatten i pumphuset och sugslangen till pumpen bara, så blir det bra.
 
B BSOD skrev:
I slangen ner mot brunnen så brukar man ha ett grovfilter + backventil. Förmodligen saknas det eller så läcker ventilen lite. Då kan man behöva fylla på vatten i pumpen, så den inte går torrt.

Inte rocketscience direkt, tror video blir överkurs, fyll på lite vatten i pumphuset och sugslangen till pumpen bara, så blir det bra.
backventilen finns och är bytt från gamla typen till mer finmaskigt filter/sil 2020
 
B BSOD skrev:
I slangen ner mot brunnen så brukar man ha ett grovfilter + backventil. Förmodligen saknas det eller så läcker ventilen lite. Då kan man behöva fylla på vatten i pumpen, så den inte går torrt.

Inte rocketscience direkt, tror video blir överkurs, fyll på lite vatten i pumphuset och sugslangen till pumpen bara, så blir det bra.
Precis. Jag tror att mitt är från när huset byggdes sisådär 70 år sedan. Om den inte läcker lite så är det ett under.
Däremot är jag förundrad över att man inte utvecklat en pump som inte behöver dopas.
 
När jag ställer ut vår sjövattenpump på våren så måste jag först fylla slangen mellan pumpen och bottenventilen (tar upp slangen ur sjön över vintern).
Sen behöver även själva pumpen fyllas då den måste ha vatten i pumphuset för att börja suga/pumpa.
Detta löser jag genom att trycka in vatten "bakvägen", dvs via vattenslangen som sitter på pumpens utgående anslutning. Ansluter slangen i andra ändan till husets tryckvattensystem.
Sen släpper jag ut luften genom att öppna luftskruven på grovfiltret (som sitter mellan pumpen och bottenventilen). När det slutar pysa luft så stänger jag luftskruven och kopplar bort anslutningen till husets vatten. Snabbt på med ett (Gardena) sprutmunstycke på slangen för trycket i pumpens trycktank är högt. Sen slår jag på strömmen på pumpen. KLART!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.