J
Hej

har ett litet, litet, litet läckage från en äldre radiator i min källare.
Bildas någon droppe eller två per dygn, som landar på golvet.
Läckaget kommer från ventilen/skruven som stänger av eller sätter på flödet.
Se nedan bilder.

Hur går jag tillväga för att täta detta på enklaste sätt?
Har inte tummen mitt i handen, men aldrig tätat en radiator som läcker.

Har fjärrvärme i huset.

Tack på förhand
 
  • Läckande äldre radiatorventil med synlig rost och vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal radiatorventil med synliga rost och kalkavlagringar som läcker, monterad på en vitmålad radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckage vid skruven på en gammal vitmålad radiatorventil markerat med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går att täta/renovera en slottsventil.
Det som behövs är byte av packboxen.

[länk]
[länk]
[länk]
Slottsventil - aldrig hört talas om. Tack! :)

Det går att täta alltså.
Vad är alternativet? Att byta ventilen? Går det att göra till något modernare? Eller borde jag ha den kvar?

På länken till byggnadsvård står det att man inte behöver stänga värmesystemet, eller tömma ur vattnet.
Hur kommer det sig? Vad fyller då ventilen för funktion? Skruvar man loss det hela så sprutar det väl åt alla håll?
 
Det går att byta ut hela slottsventilen till en ny eller till en termostatventil.
Vad man väljer beror bl.a. på vilken miljö radiatorn sitter i.
Valet beror också lite på vilken typ av värmekälla man har, tex vedpanna, värmepump, fjärrvärme.
Vid ett sådant ingrepp så måste man antingen tömma systemet eller frysa rören.

Hur mycket vatten det kan komma när man öppnar en packbox vet jag inte, har inte någon själv.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket vatten det kan komma när man öppnar en packbox vet jag inte, har inte någon själv.
Min erfarenhet är att det varierar från några droppar till ett att det rinner på en del. I synnerhet när man är på och petar bort resterna av packningen. Sprutar åt alla håll gör det inte, åtminstone inte i ett slutet system i ett vanligt småhus med beskedligt tryck i systemet.
 
J
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att byta ut hela slottsventilen till en ny eller till en termostatventil.
Vad man väljer beror bl.a. på vilken miljö radiatorn sitter i.
Valet beror också lite på vilken typ av värmekälla man har, tex vedpanna, värmepump, fjärrvärme.
Vid ett sådant ingrepp så måste man antingen tömma systemet eller frysa rören.

Hur mycket vatten det kan komma när man öppnar en packbox vet jag inte, har inte någon själv.
Stort tack för dina svar.
Har efter det googlat en hel del och jag ska nog lösa det hela.
 
J
C cpalm skrev:
Min erfarenhet är att det varierar från några droppar till ett att det rinner på en del. I synnerhet när man är på och petar bort resterna av packningen. Sprutar åt alla håll gör det inte, åtminstone inte i ett slutet system i ett vanligt småhus med beskedligt tryck i systemet.
Du verkar ju vara en fena på slottsventiler, har jag förstått :)
Tack för din input.
 
C
J jaronsso skrev:
Du verkar ju vara en fena på slottsventiler, har jag förstått :)
Ha ha, nä det skulle jag verkligen inte påstå. Men jag har fixat ett antal här hemma och försöker dela med mig av det jag lärt mig av detta. :)
 
  • Gilla
jaronsso
  • Laddar…
J
Tänkte jag skulle uppdatera.
Varit tveksam till att ge mig på det här. Inte för att jag har tummen mitt i handen, men var ändå rädd att stå med något halvklart som krävts påkallande av rörmokare.
Men idag så. Efter (nästan) timmar av läsande.
Framför allt var @cpalm till god hjälp med deltagande i många trådar.
Denna guide var till god hjälp också.

https://byggnadsvard.se/renovera-slottsvred-till-element/

J
ag köpte lintråd och pasta från Geila på Clas Ohlson.
Monterade ned allt. Krångligast var faktiskt vredet att få av. 5-56 och en del bankar och slag gjorde att det lossnade.
Den kraftiga fjädern gick fint att få loss. Hade åkt i helt nästan så fick pilla ut den och sen med polygrip.
De packningsrester som fanns såg ut som papper men var sannolikt trasigt lin efter många år däri. Plockade ur det. Tog en stund.
Därefter i med lin och pasta som petades in med en liten spårmejsel. Packade riktigt hårt så fick kämpa på med muttern över fjädern sen. Men till slut så gick även det.

Tömde mitt system, och när jag nu drog igång det igen håller det tätt.
Peppar, peppar, det har bara suttit där några timmar. Men känslan är ändå stabil. Linet sitter där, och det var uppenbart obefintligt innan. Håller detta inte tätt vet jag inte vad som gör det.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.