Hej, håller på med ett litet källarprojekt i ett hus från 67, ska lägga in två nya golvbrunnar i tvättstugan för att ha till dusch och tvättmaskin. Efter att ha bilat upp betongen runt gamla golvbrunnen och 70mm plaströren som den var kopplad till
så kommer följande frågeställningar upp:

Det ligger någon slags plastduk under betongen (mellan jord/sand och betong). Denna plastduk låg även dragen över avloppsrören ända fram till brunnen.

* Vad är plastdukens funktion?

* Ska jag lägga dit ny plast på mina nya rör innan jag gjuter igen eller hur gör jag?

* Vad har jag för alternativ att gjuta igen med? Finbetong tar ju 2 månader att härda? (Ska flytspackla ovanpå så det behöver inte bli någon jättefin yta)

* Behöver man slänga in lite armeringsjärn när man gjuter igen?

* Tips var man kan hitta 75mm -> 70mm övergångar?

Mvh
Mr.Handy
 
Hej, jag gjorde så här i vår källare(badrum) fiberduk, makadam, cellplast, EPS-cement, värmekabel samt flytspackel.
//Håkan
 
Jag kanske uttryckte mig lite vårdslöst, jag har bara bilat upp själva brunnen samt en halvmeter av det gamla röret (+ en ränna där jag ska lägga nytt rör till en ny brunn..)

//Mr.Handy
 
Ett snabbt golvbruk av typen Ardex A34/A35 Mix eller Finja 460/480 är vad jag brukar använda. Finns många fler motsvarande produkter av andra fabrikat.

Vad plasten har för funktion vet jag inte, men sannolikt ska den stoppa funktvandring upp i plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.