Hej!
Jag har blivit lite förvånad på en kommande nybyggnation efter rivning på en fastighet på orten där jag bor.
Man har redan börjat sälja lägenheter i en Brf där man nyligen har rivit en villa. nu ska man med andra ord bygga en Brf med många lägenheter.
Illustration av en nybyggd flervånings Brf med vita fasader och mörkt tak i en grönskande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I detaljplanen för området tillåts det enligt plankartan att man får bygga två våningar på max 1/5 av fastighetens yta. Det gäller hörnfastigheten till vänster i bilden.
Del av en detaljplan med markerade fastigheter, vägar och en park, samt angivna byggrätter för en hörnfastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en detaljplan med markerade fastigheter, vägar och en park, samt angivna byggrätter för en hörnfastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en detaljplan med text och symboler som avser markanvändning och byggregler för en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till några frågor:
Hur många våningar räknas huset på första bilden enligt bygglov/detaljplans handlingar?
Borde detaljplanen ha uppdateras för att kunna ge bygglov för detta?

Jag vet inte om det redan har beviljats bygglov, men skulle vilja få lit mer koll på läget innan jag kontaktar bygglovenheten och frågar.
 
Jag skulle gissa att man har tagit fram en ny detaljplan på bara den fastigheten, en frimärkesplan.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag skulle gissa att man har tagit fram en ny detaljplan på bara den fastigheten, en frimärkesplan.
Tack det kanske det kan vara, dock finns det inte synligt på kommunens webkarta där man kan söka och hitta gällande detalplaner.

Måste dessa "frimärkesplan" gå ut på samråd?
 
TorbjornP TorbjornP skrev:
Måste dessa "frimärkesplan" gå ut på samråd?
Dessa måste i alla fall annonseras, här sker det på 1/4 sida i lokaltidningen.

Jag gissar på då nedre våningen är lagt djupare under markplan att den går som källarvåning och den översta våningen räknas som inredd vind. Så då blir det bara två våningar i mitten.

Edit: zoomade in i bilden o det verkar inte som nedre är sänkt utan bara val av små fönster så då måste det nog vara ny detaljplan.
 
De har troligtvis skarvat detaljplanen och fått till två ”riktiga” våningar samt inredd vindsvåning med loft.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Detaljplanen verkar inte begränsa bygghöjden. Inte heller takvinkeln. Därmed går det troligen att bygga såhär.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om en ”våning” har mindre än 70 cm hög vägg vid ytterväggen så räknas den inte som våning.
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag räknar till två våningar jämte vind på fotot.
 
Detaljplanen tillåter 2 våningar och inredd vind
 
Tack för era svar!
Det var lite som jag misstänkte att byggnaden klassas som 2 våningar. Då uppfyller den troligen detaljplanen.
 
  • Gilla
Inkan
  • Laddar…
O
Ett tips är att kolla upp planritningarna för att se hur det översta utrymmet är utformat eftersom det bara kam vara en "vind" och inte flera.
 
Ser ut som en rätt stor byggnad. Får den verkligen plats utan att gå över prickad mark?
 
H hempularen skrev:
Ser ut som en rätt stor byggnad. Får den verkligen plats utan att gå över prickad mark?
Den går säkerligen precis kant i kant mot prickmarken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.