Maskintok skrev:
Ja på ditt fordon.
Men det är inget jag gör i min verksamhet.
Där drar jag med fälgkors.
Och sedan är det kunden som får efterdra.
Det ingår i dennes ansvar..
Det finns momentstavar till muttermaskinen om du har inne bilen..
 
A
K Karl Olssvan skrev:
Det finns momentstavar till muttermaskinen om du har inne bilen..
Använder inte mutterknack till hjulbyten.
möjligtvis för att lossa men aldrig för att dra.
 
G Galten skrev:
En väldigt kort fråga… Kan man pumpa bildäcken till sitt normala tryck när de inte sitter på bilen? Eller blir det för högt tryck när bilens vikt belastar dem sen?
Glöm inte tömma ut den gamla luften innan du fyller på nytt.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Använder inte mutterknack till hjulbyten.
möjligtvis för att lossa men aldrig för att dra.
Samma här , har aldrig dragit med mutterknack men använder en 230v att lossa med.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Det går väl att skruva fast hjulen med mutterknack, men då måste man ha bra erfarenhet och vara väl ”inkörd” på just den mutterdragaren. Få har sådan känsla för mekanik och verktyg. För att lära sig behöver man fälgkorset att känna med. :p

Jag bytte hjul på fruns bil och fick hänga på ett 1,5m rör för att få loss hjulbultarna. Hjulen bytta på en firma. :mad:

5’000 kostade det mig att byta hjulnav när bultarna poppade av. 3 av 5 bultar är lite för få…:sick:
Jag kan ju inte bevisa att de dragit dem för hårt på servicen även om det förmodligen var så.
Jag får väl glädja med med att jag prutade bort 1000kr i felsökningsavgift som de lade på.

Fälgkors är bra. Har ett i garaget och ett ihopfällbart i bilen. :p
(Har även elektrisk mutterknack).
 
galento
blackarrow blackarrow skrev:
Jag bytte hjul på fruns bil och fick hänga på ett 1,5m rör för att få loss hjulbultarna. Hjulen bytta på en firma. :mad:

5’000 kostade det mig att byta hjulnav när bultarna poppade av. 3 av 5 bultar är lite för få…:sick:
Jag kan ju inte bevisa att de dragit dem för hårt på servicen även om det förmodligen var så.
Jag får väl glädja med med att jag prutade bort 1000kr i felsökningsavgift som de lade på.

Fälgkors är bra. Har ett i garaget och ett ihopfällbart i bilen. :p
(Har även elektrisk mutterknack).
Har varit med om sådant jag också , kvaddade gängor och en del sätter bara i muttern
i hylsan och kör på. Muttrar som skurit halvvägs och kommer ihåg när svärfar kom hem
med 740,n med turbofälgar och man dragit muttern rund. Fick slipa bort detta med en
"luftskrika" i bulthålet på fälgen och få dit en ny bult.
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Det går väl att skruva fast hjulen med mutterknack, men då måste man ha bra erfarenhet och vara väl ”inkörd” på just den mutterdragaren. Få har sådan känsla för mekanik och verktyg. För att lära sig behöver man fälgkorset att känna med. :p

Jag bytte hjul på fruns bil och fick hänga på ett 1,5m rör för att få loss hjulbultarna. Hjulen bytta på en firma. :mad:

5’000 kostade det mig att byta hjulnav när bultarna poppade av. 3 av 5 bultar är lite för få…:sick:
Jag kan ju inte bevisa att de dragit dem för hårt på servicen även om det förmodligen var så.
Jag får väl glädja med med att jag prutade bort 1000kr i felsökningsavgift som de lade på.

Fälgkors är bra. Har ett i garaget och ett ihopfällbart i bilen. :p
(Har även elektrisk mutterknack).
Det var lite väl saftigt betalt..
Går ju att byta bultarna eller gänga om naven..
byta nav är bara i sista fall... om man inte är reservdelsbytare...dvs modern bilmekaniker... Med utbildning.. ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det går väl att skruva fast hjulen med mutterknack, men då måste man ha bra erfarenhet och vara väl ”inkörd” på just den mutterdragaren. Få har sådan känsla för mekanik och verktyg. För att lära sig behöver man fälgkorset att känna med. :p

Jag bytte hjul på fruns bil och fick hänga på ett 1,5m rör för att få loss hjulbultarna. Hjulen bytta på en firma. :mad:

5’000 kostade det mig att byta hjulnav när bultarna poppade av. 3 av 5 bultar är lite för få…:sick:
Jag kan ju inte bevisa att de dragit dem för hårt på servicen även om det förmodligen var så.
Jag får väl glädja med med att jag prutade bort 1000kr i felsökningsavgift som de lade på.

Fälgkors är bra. Har ett i garaget och ett ihopfällbart i bilen. :p
(Har även elektrisk mutterknack).
Räcker dock (rent teoretiskt) med bara en skruv för att hålla fast hjulet.. är navet som tar den mesta kraften..

Men ändock.. Fem lök för att byta två hjulskruvar? Helt befängt!
 
Maskintok skrev:
Det var lite väl saftigt betalt..
Går ju att byta bultarna eller gänga om naven..
byta nav är bara i sista fall... om man inte är reservdelsbytare...dvs modern bilmekaniker... Med utbildning.. ;)
Beror på vilken bil.. till min v50 (och därav också många fordar) sitter navet ihop med hjullagret som en enhet när man köper dem, då blir det nytt varje gång..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Beror på vilken bil.. till min v50 (och därav också många fordar) sitter navet ihop med hjullagret som en enhet när man köper dem, då blir det nytt varje gång..
Nja.... Det finns ju alltid sätt att lösa även detta på..
Men visst kostar det lite mer då men..
Ta så bra betalt för navbyte.. Då skulle den ju nästan ha varit i guld;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Några droppar tunn rostlösningsolja bildar inte en glidfilm på det sättet som pasta eller fett gör.
På en begagnad hjulmutter/skruv kan det nog jämföras med ren gänga.
Själv drar jag med momentnyckel. Det finns en optimal punkt där förbandet är som starkast utan att översträcka materialet. Lite självutnämnd "sport" att vara pedant i det avseendet.
 
G Galten skrev:
Rent teoretiskt borde bilens vikt deformera däcken en aning och höja trycket (jmf med när de inte sitter på bilen). Men det är säkert väldigt lite och knappt mätbart. Jag skall jämföra och se om det öht går att mäta.
Ska göra samma sak när jag byter hjul framöver. Bästa sättet att minska mätfel borde vara att låta påfyllningsnippeln sitta kvar, och manometern får visa sitt värde, under tiden domkraften sänks.
Det är ju sambanden i allmänna gaslagen pV=nRT som bestämmer trycket. Minskar volymen så ökar som bekant trycket (om högerledet är konstant).
Fast man ser också att trycket är direkt proportionellt mot temperaturen (i Kelvin), så att pumpa varma eller kalla däck kan definitivt göra riktigt stor skillnad.
 
M MagHam skrev:
Fast man ser också att trycket är direkt proportionellt mot temperaturen (i Kelvin), så att pumpa varma eller kalla däck kan definitivt göra riktigt stor skillnad.
Biltillverkarnas tryckrekommendation gäller normalt för kalla däck.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
G Galten skrev:
Rent teoretiskt borde bilens vikt deformera däcken en aning och höja trycket (jmf med när de inte sitter på bilen). Men det är säkert väldigt lite och knappt mätbart. Jag skall jämföra och se om det öht går att mäta.
Jag har jämfört vid något tillfälle och inte sett någon skillnad.
 
Jag har då aldrig förstått grejen med att smörja dylika skruvar med metallpasta. Hålla gängan ren från rost och nån droppe olja duger bra.
Jobbade i några år på gummiverkstad och det värsta som fanns var bilar där allt var insmetat i kopparpasta. Ju mer desto bättre tydligen. Och det ska även nämnas att förband som smörjs med sånt här och där fettet försvinner lämnar en torr massa som nästan gör att det går tyngre. Det är ju ändå en metallpasta vilket liksom blir bakvänt på en gänga.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.