Hej!

Vi håller på att stycka av tre stycken tomter, förhandsbesked finns.

handläggaren på lantmäteriet har upptäckt en ledningsrätt på en fibermatarkabel från Telia som går rakt över en tomt, lantmäteriet säger att ledningsrätten måste flyttas från tomten för att vi ska kunna bygga där.

Jag har kontaktat Skanova och dom säger att detta är en matarkabel som dom inte kommer göra några fler skarvar på utan man måste dela den på befintlig skarv. Dom säger att detta kan bli dyrt och kosta flera hundra tusen pga att dom måste schakta dra nya rör och lägga ny kabel + den administrativa biten med rättigheten m.m, det kan även ta väldigt lång tid då det är många ärenden före i kön. Vi står just nu helt handfallna pga av detta och kan inte gå vidare med något förens vi vet vad det kommer och kosta och hur lång tid det tar.

Fråga 1: Vi har godkänt förhandsbesked där det inte står något om denna kabel eller ledningsrätt, har handläggaren på kommunen gjort bort sig så jag kan dra det en vända med dom?

Fråga 2: Finns det några andra vägar att gå?

Tack på förhand
 
Tror iofs. att du mycket väl kan få bygglov för att bygga rakt över en servitutskabel. Därmed inte sagt att du får bygga där. Men det är i det här fallet en fråga mellan dig och Skanova. Så jag tror inte att handläggaren har gjort något formellt fel.

Ansvaret att hålla reda på vilka servitut som finns ligger på fastighetsägaren.
 
  • Gilla
MTPR
  • Laddar…
Fråga 1: Det är fastighetsägaren som har ansvar för att känna till ev. avtalsservitut, ledningsrätt, etc, och Lantmäteriet kontrollerar det vid en avstyckning. Kommunen kommer inte att hantera det och har inte gjort något fel, minns jag rätt kan du få ett förhandsbesked godkänt på annans fastighet men du får inte bygga där utan ägarens tillstånd.

Fråga 2: Din motpart är Telia/Skanova då det finns en ledningsrätt som är registrerad på Lantmäteriet.
 
  • Gilla
MTPR
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fråga 1: Det är fastighetsägaren som har ansvar för att känna till ev. avtalsservitut, ledningsrätt, etc, och Lantmäteriet kontrollerar det vid en avstyckning. Kommunen kommer inte att hantera det och har inte gjort något fel, minns jag rätt kan du få ett förhandsbesked godkänt på annans fastighet men du får inte bygga där utan ägarens tillstånd.

Fråga 2: Din motpart är Telia/Skanova då det finns en ledningsrätt som är registrerad på Lantmäteriet.
Tack för svaret.

med andra ord finns det inte så mycket jag kan göra förutom att försöka förhandla med Skanova?
 
H hempularen skrev:
Tror iofs. att du mycket väl kan få bygglov för att bygga rakt över en servitutskabel. Därmed inte sagt att du får bygga där. Men det är i det här fallet en fråga mellan dig och Skanova. Så jag tror inte att handläggaren har gjort något formellt fel.

Ansvaret att hålla reda på vilka servitut som finns ligger på fastighetsägaren.
Tack för dit svar.

Verkar som jag är rätt låst här.
 
Kan säkert få lov att lägga en kulvert under huset så dom kan få åtkomst…..
Och ville dom inte skarva nu lär dom inte vilja skarva sen heller om det skulle hända nått och vid ”nydragning” går det att placera kabeln på annan plats…..,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.