Min kollega sa att han kan lägga handen på sin Easee laddbox så startar den att ladda direkt, även om han har ett schema aktiverat till senare på dagen. Jag testade att lägga handen emot min och då ger den ifrån sig ett ljud och lyser grönt men ingen laddning startar.
Vad gör jag fel?
 
Vad säger manualen? Tänker att det borde vara någon inställning som reglerar detta.
 
Står inget där :/
 
Det är en touchknapp uppe vid Easee-texten på framsidan. Du borde känna den om du vet att den är där.

Men det låter ju konstigt om det händer något, bara inte att laddningen startar.
 
Grå laddbox för elbil monterad på en vit trävägg, märkt med "easee".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

var
 
Precis över "ljusrampen", den lilla upphöjningen
 
Jo då blinkar den grön
 
På min går den bara att starta så om smartladdningen är igång.

"Why is Easee not starting charging by manually pushing the button?

If you have smart charging turned off or it is suspended until the next day, Easee will not start charging by manually pushing the button. This is our logic to prevent you from activating smart charging by mistake."

Hittade detta. Till någon hjälp?

https://support.tibber.com/en/articles/5169457-easee-troubleshooting
 
Hur menar man med ”om smartladdningen är igång”?
Man vill ju använda denna funktion om man kommer hem och snabbt vill starta laddning trots att man har ett schema aktiverat till senare ?
 
R Rolle85 skrev:
Hur menar man med ”om smartladdningen är igång”?
Man vill ju använda denna funktion om man kommer hem och snabbt vill starta laddning trots att man har ett schema aktiverat till senare ?
Ja, jag tycker också att det är dumt, men så verkar det vara. Har du ingen möjlighet att använda smartladdning?
 
Ringde supporten och de sa att denna funktion inte finns, laddning kan bara startas via appen.
 
  • Wow
hobbs
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
[bild]
var
Easee har inbyggt eSIM (embedded SIM) för 4G. Du kan styra Easee bäst med mobilen, var du än är. Du kan lätt låsa den när du är borta. Lika enkelt att slå på med mobilen.
Har ingen lastbalansering och ingen RFID.
Den har inbyggd jordfelsskydd så det behövs bara en säkringgrupp för 3-fas.
3x20A på hus, 3x16A till laddbox. Ställer den på 3x8A. Får ut 5.5kW och är nöjd hemma. Några timmar på natten och du har mil för hela veckan ändå.

Att fippla med RFID och starta den från boxen är helt ute om man vill koll på vilka som laddar. Mobilen har funkat bäst.

Salléns Uppsala tog 7.750 för installation väl utförd. Inga klåpare.


En Easee-laddbox installerad på en husvägg med kablar som löper till boxen, synligt nära ett fönster och en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Easee har inbyggt eSIM (embedded SIM) för 4G. Du kan styra Easee bäst med mobilen, var du än är. Du kan lätt låsa den när du är borta. Lika enkelt att slå på med mobilen.
Har ingen lastbalansering och ingen RFID.
Den har inbyggd jordfelsskydd så det behövs bara en säkringgrupp för 3-fas.
20A. Ställer den på 8A. Får ut 5.5kW och är nöjd hemma. Några timmar på natten och du har mil för hela veckan ändå.

Att fippla med RFID och starta den från boxen är helt ute om man vill koll på vilka som laddar. Mobilen har funkat bäst.

Salléns Uppsala tog 7.750 för installation väl utförd. Inga klåpare.


[bild]
Vad har ditt svar med något att göra förutom att göra marknadsföring???
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Easee har inbyggt eSIM (embedded SIM) för 4G. Du kan styra Easee bäst med mobilen, var du än är. Du kan lätt låsa den när du är borta. Lika enkelt att slå på med mobilen.
Har ingen lastbalansering och ingen RFID.
Den har inbyggd jordfelsskydd så det behövs bara en säkringgrupp för 3-fas.
20A. Ställer den på 8A. Får ut 5.5kW och är nöjd hemma. Några timmar på natten och du har mil för hela veckan ändå.

Att fippla med RFID och starta den från boxen är helt ute om man vill koll på vilka som laddar. Mobilen har funkat bäst.

Salléns Uppsala tog 7.750 för installation väl utförd. Inga klåpare.


[bild]
20 säkring på den kabeln till laddboxen???
 
E Elajomannen skrev:
20 säkring på den kabeln till laddboxen???
Alltid 3x16A till laddbox.
20A huvudsäkring så klart. Man kan få ut runt 14 kW AC, men de flesta bilar kan bara ta emot max 11 kW AC.
Men det finns annat i huset som drar effekt.
Du har laddning på lågtaxa så det räcker med 5.5kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.