Jag har svårt att hitta exempel på rättsfall hos Mark och Miljödomstolar. Jag sökte bland domstolar, men kunde då bara hitta Mark och Miljööverdomstolen.
Har någon tips på hur jag hittar sådana rättsfall?
Jag vill se fall där man dömt över placering av förbindelsepunkter, och tillämpning av lagen om vattentjänster.
 
R
J JanneSchold skrev:
Jag har svårt att hitta exempel på rättsfall hos Mark och Miljödomstolar. Jag sökte bland domstolar, men kunde då bara hitta Mark och Miljööverdomstolen.
Har någon tips på hur jag hittar sådana rättsfall?
Domar från de fem Mark- och miljödomstolarna publiceras inte på internet utan man får kontakta dem och begära ut de handlingar man är intresserad av:
https://www.domstol.se/hitta-domstol/mark--och-miljodomstolar/
 
  • Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
N
R rolflidvall skrev:
Domar från de fem Mark- och miljödomstolarna publiceras inte på internet utan man får kontakta dem och begära ut de handlingar man är intresserad av:
[länk]
Yes, om du inte känner någon jurist med tillgång till Zeteos/Karnovs databaser.

Alternativt googlar du efter domar, ibland har man enorm tur och hittar en publik publicering/rättsfallskommentar av någon expert men det beror nog på ämnet.
 
Förutom att se en del av Va-nämndens domar på old.domstol.se kan jag rekommendera boken Vattentjänstlagen av Jörgen Qviström. Den är en "bibel" vad det gäller att tolka lagparagrafer, få koll på praxis i olika dombeslut, förklaringar till förarbeten, exempel på domar mm,mm. Boken används av va bolag, MoM domstolen och advokater. Jörgen Qviström var tidigare chef för Va-nämnden och var regeringens särskilde utredare i utredningen om vattentjänstlagen. Den är rätt dyr c:a 700:- men man kan tjäna in det om man tvistar om ett större belopp. Annars kan man ju låna på biblan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.