Hej
Sambon håller på och renoverar ett 40 talshus och jag undrar om det kan finnas asbest i innerväggarna?
Han säger att det är masonit eller liknande och när man bankar på det så låter det ihåligt.
Hans ska spackla och tapetsera väggen.
Fråga är hur vanligt det är med asbest i väggarna inne?
 
Är det inte väggar till ett pannrum eller liknande, är risken minimal att det skulle vara asbest. Masonit och den tjockare skivan Treetex är båda helt baserade på hoppressade träfibrer.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Tack, han ska även bila upp ett betonggolv i källaren. Finns det risk för asbest i betongen i golvet?
 
Inte i själva betongen, men om det sitter kakel eller klinkers på betongen, kan fixet innehålla asbest.
Han bör dock tänka på att använda andningsskydd med P3-filter mot kvartsdammet som frigörs vid bilningen, det är inte hälsosamt att dra i sig, det heller.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
Får man fråga en sak till. Vet att det kan finnas asbest i limmet till plastmattor men var det vanligt även i platsmattor. I huset ligger en brun gammal matta och den har som små rutor i sig ser ut som rutorna är gjorda av snöre inne i mattan.
 
H
Vill du ha ett säkert svar måste du skicka en bit av mattan på analys. T.ex evema tar typ 400 spänn. Man skär ut en liten bit, stoppar i plastpåse och postar.
 
Förstår man var det vanligt? Kan man se det på mattan? Detta är brun matta med något rutsystem i?
Var det lika vanligt att det fanns i mattorna av plast som limmet?
 
H
Det var vanligt lite överallt. Eternitskivor som brandskydd i pannrum, rörisolering runt vatten och värmerör, i kakelfix i badrum och kök, i golvmattor och dess lim, ventilationskanaler i eternit, osv..
Ingen aning om det finns några högriskår. Men för några hundralappar slipper du oroa dig.
 
Det får bli ett prov, definitivt. Det som oroar mig är dock att vår lilla tjej krupit på golvet och en gång upptäckte jag att hon pillade i en skarv i mattan som nötts upp.
 
H
Det behöver du inte oroa dig för! Asbest frisätts vid bearbetning av materialet så så länge hon inte rev upp hela mattan eller borrade en massa hål i den är det lugnt. Och även ifall hon rivit hela mattan så är det nog lugnt men inte så nyttigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Min logiska sida säger det också. Hon kan ha fått loss en bit men det borde väl behövas mer än dså?
 
H
Absolut, de som får asbestrelaterade sjukdomar har ju i regel jobbat med asbest en massa år, eventuellt haft en man som jobbat med asbest och tvättat hans kläder år ut och år in.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.