Vi ska bygga ett trädäck nu i sommar. Vi kommer att sätta in en fönsterdörr/pardörr på baksidan av huset (placering mellan de båda fönster som finns där) och därifrån ska man gå ner två trappsteg till uteplatsen. Vi har en pool som är placerad ca 5 meter från huset. Vi ska byta poolkanten som är utsliten idag och hade tänkt att den skulle vara av samma träslag som trädäcket.

Vilket träslag rekommenderar du?

Som du ser på bilden är huset vitt. Det enda träslag som finns i övrigt på huset är ytterdörren som är av ek, men den är ju på framsidan av huset. Våra utemöbler är av teak.

 
Hej!
Om det ar ett tradack som skall vara en poolterrass sa behover det vara extra fuktbestandigt. Jag skulle rekomendera ett hardwood som t ex, ipè. Ett mycket vackert traslag som ar valdigt taligt. Det ar ett relativt dyrt alternativ, men det finns billigare varianter som ocksa ger bra bestandighet mot fukt och darfor lampar sig till bryggor och dyligt, larktra ar ett sadant.
 
Hittar inte ipé någonstans nu när jag söker. Är det något som liknar Kirai?
 
Ipé är så hårt att man måste förborra varje skruv.
 
Ja, med specialstal som kostar nagra hundra.
 
Men det låter som träslag som azabé eller kirai. Menar du att du tycker att ipé passar bättre till huset för att det är mörkt, eller bara att du rekommenderar ett hårt träslag? Vi tycker nämligen att ipé är lite för mörkt för vår smak.
 
Da gar ju azabe eller kirai alldeles utmarkt. Kirai ar riktigt bra, och nagot ljusare an ipè. Azabe har jag inte jobbat med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.