Jag har "egensotning" eftersom kommunens sotare var så besvärlig då jag byggde huset (det är möjligt att det är bättre nu) så jag anlitar sotare från angränsande kommun. Sotar 2 ggr/året för pelletskamin och då efter en palls förbränning. Kaminen går märkbart bättre och drar mindre pellets när det sotas ofta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Har du frågat om sotningsintervallet kan utökas? Hos mig var det fullt möjligt att få ett länge intervall på sotningen, brandskyddskontrollen däremot är inte förhandlingsbar i Motala kommun.
Jo det har jag..
Sedan 8 år tillbaka.. samma svar varje år..
kommunen har bestämt... :rolleyes:
 
galento galento skrev:
Här sotar de 1 gång per år i köksspisen och tycker heller inte priset 430 kr ( -21 ) är nåt att invända mot. På sommaren blir inte mycket eldat här heller.
Här kostade sotning av kamin 462:- och brandskyddskontrollen 1.028:-.
Nu uppgraderade även sotaren kaminen till att bli sotad en gång per år mot tidigare var fjärde år, då han såg att vi eldar rätt ofta på vintern. Så sotningen blev dyrare.
 
Maskintok skrev:
Jo det har jag..
Sedan 8 år tillbaka.. samma svar varje år..
kommunen har bestämt... :rolleyes:
Löjligt om du knappt eldar mellan gångerna på sommartid. Du bor i dalarna eller högre upp? Min släkting i dalarna har också 4 ggr men han eldar för vattnet med.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Löjligt om du knappt eldar mellan gångerna på sommartid. Du bor i dalarna eller högre upp? Min släkting i dalarna har också 4 ggr men han eldar för vattnet med.
Hälsingland.
Jag får välja själv.
elda med ved och ha minst 35 grader inne i köket eller köra med elpatron och slippa detta.. Men då få betala för en envis kommun... Jag har valt det sista för familjens skull... Men snart har jag fått nog av tjänstemän och kommunernas förtryck..
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
B
Jag sotar själv. Kan man så skall man. Oavsett om man eldr mycket eller lite.

Sen om sotaren kostar några sura kronor. Känns ändå värt att ha ok på brandsäkerhet och proffsbedömning av sotmängd.

Billigt för att sova gott :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
engs
Varför finns systemet med lokala monopol genom kommunens upphandling på just sotning? Visst kan man ansöka om att sota själv, vilket vad jag förstått är olika krångligt i olika kommuner.
Men hela systemet känns förlegat, borde vara mer som bilbesiktningen. Ett gäng aktörer som man kan anlita, sen får man ha koll på datumen själv.

Edit: Söker jag på det så ska sotningsmonopolet ha upphört sen länge men är det då att begära sota själv man menar? För kommunen här har ju en "officiell" sotare som kommer annars. Denna har också bytts ut minst en gång under den tid jag haft behov av sotare.
Lite som negativ avtalsbindning idag. Bättre man får välja sotare själv, får konkurrens och sen eldningsförbud om man inte sotat i tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B
Jag skulle inte vilja ha min murstock kontrollerad avseende sot och brandskydd av Hassan och Melmmets sotare och allservice HB.
Skulle bli som med färdtjänst eller personlig assistans. Dvs kaos. Kompispriser och fusk m.m.
 
A
engs engs skrev:
Varför finns systemet med lokala monopol genom kommunens upphandling på just sotning? Visst kan man ansöka om att sota själv, vilket vad jag förstått är olika krångligt i olika kommuner.
Men hela systemet känns förlegat, borde vara mer som bilbesiktningen. Ett gäng aktörer som man kan anlita, sen får man ha koll på datumen själv.

Edit: Söker jag på det så ska sotningsmonopolet ha upphört sen länge men är det då att begära sota själv man menar? För kommunen här har ju en "officiell" sotare som kommer annars. Denna har också bytts ut minst en gång under den tid jag haft behov av sotare.
Lite som negativ avtalsbindning idag. Bättre man får välja sotare själv, får konkurrens och sen eldningsförbud om man inte sotat i tid.
eldningsförbud för utebliven sotning?
Nä aldrig med tanke på vilket dåligt jobb det är som är gjort många gånger..
Nej nej.. bort med skiten överhuvudtaget.
antingen så får de som vill anlita och vi övriga klarar oss ändå.
Sedan får man ta detta med försäkringen när eller om det sker något..

att bli straffad av kommuner med tjänstemän som tror och tycker är ett dåligt system...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
B byron v2 skrev:
Jag skulle inte vilja ha min murstock kontrollerad avseende sot och brandskydd av Hassan och Melmmets sotare och allservice HB.
Skulle bli som med färdtjänst eller personlig assistans. Dvs kaos. Kompispriser och fusk m.m.
Där är vi ju redan i dag. Kommunerna upphandlar brandskyddskontrollen av mer eller mindre seriösa aktörer och den med lägst anbud vinner. Sedan är deras enda enda sätt att tjäna pengar att fuska med kontrollerna eftersom de får en schablonsumma för varje kontroll. Tid är pengar så tiden måste ned på kontrollobjekten. Särskilt som det är en döende bransch med färre och färre pannor.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
engs
Eller så blir det som bilbesiktningen, man kan boka med kort varsel, finns flera aktörer att välja på.

Visst har fusk upptäckts men också slagits ner på.
Maskintok skrev:
eldningsförbud för utebliven sotning?
Nä aldrig med tanke på vilket dåligt jobb det är som är gjort många gånger..
Nej nej.. bort med skiten överhuvudtaget.
antingen så får de som vill anlita och vi övriga klarar oss ändå.
Sedan får man ta detta med försäkringen när eller om det sker något..

att bli straffad av kommuner med tjänstemän som tror och tycker är ett dåligt system...
Egensotning bör ju vara kvar som alternativ så klart, kanske med krav på att man för en loggbok på sotningstillfällena.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
engs engs skrev:
Eller så blir det som bilbesiktningen, man kan boka med kort varsel, finns flera aktörer att välja på.

Visst har fusk upptäckts men också slagits ner på.


Egensotning bör ju vara kvar som alternativ så klart, kanske med krav på att man för en loggbok på sotningstillfällena.
Jo men även brandskyddskontroll borde gå att komma förbi eller utföra själv
 
Igår såg jag sotaren parkerad längs vägen för att vänta in nästa kund?
Det har jag gjort flera gånger, speciellt den gången jag åkte hem tidigare från jobbet, då stod sotaren parkerad längs vägen, en halvtimme senare kommer han hem till mig på utsatt tid.
Trevlig och kompetent och godkände mina punkter jag åtgärdat, men effektivt för eldarnas fromma? Knappast.
 
Anonymiserad 433451 skrev:
Jo det har jag..
Sedan 8 år tillbaka.. samma svar varje år..
kommunen har bestämt... :rolleyes:
Ett riktigt låtsasjobbande alltså?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där är vi ju redan i dag. Kommunerna upphandlar brandskyddskontrollen av mer eller mindre seriösa aktörer och den med lägst anbud vinner. Sedan är deras enda enda sätt att tjäna pengar att fuska med kontrollerna eftersom de får en schablonsumma för varje kontroll. Tid är pengar så tiden måste ned på kontrollobjekten. Särskilt som det är en döende bransch med färre och färre pannor.
Hahaha, ja jäklar.....
Hur set en egenkontroll av sotarbesiktningen ut, så man säkerställer att det utförs rätt arbete av det som faktureras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.