Belmlu
Hej,

Har ett 1,5-planshus från 70-talet där vi tänkte göra lite åtgärder för att framförallt spara in på driftskostnader. Huset ligger i Skåne och är på 150 kvm. Värms i huvudsak upp med en luft/luftvärmepump som har stöd av tre direktverkande oljeradiatorer som är igång på olika effekt när det är minusgrader. Självdrag med frånluftsfläktar i våtrum. Tappvatten värms med en ny varmvattenberedare på 200 liter.

Har två alternativ jag funderar på som båda har sina för- och nackdelar. Tänkte därför bara höra om den samlade expertisen här skulle vilja ge sin syn på saken.

Åtgärd som görs oavsett är att tilläggsisolera upp till vinden. Detta har framkommit i samband med att energideklarationen gjordes 2019 och sedan dess har det ju hänt en del med elpriserna.

Alternativ 1
  • Ytterligare luft-/luftvärmepump för att kunna sluta andra radiatorerna helt och hållet.
  • Installera en enklare kamin med kokplatta samt tillhörande skorsten då det saknas. Skorsten dras direkt ut genom vägg eller placeras på ovanvåning så att det enbart behöver dras genom taket och inte flera våningsplan. Har möjlighet att köpa billig ved från.
  • Fördelar: LVP är enkel installation. Kamin ger stödvärme kalla vinterdagar samt ger en trygghet att ha ett varmt hus samt kunna varma mat/vatten om elen skulle gå. Som det är nu så våndas jag lite över det faktum att
  • Nackdelar: Ingen påverkan på inomhusklimat. Rimligtvis inte lika energieffektivt som alternativ 2.
Alternativ 2
  • Installera FT- eller FTX-system. Enligt kunnig anhörig har vi goda förutsättningar med utrymme på vind och rummens placering för att dra så lite rör som möjligt. Blir därmed i lägre segmentet kostnadsmässigt.
  • Fördelar: Bör bli mindre driftskostnader men svårt för mig att beräkna vid jämförelse med uppvärmning av luft/luftvärmepump. Förbättrat inomhusklimat.
  • Nackdelar: Blir det strömavbrott blir det kallt då det inte finns någon alternativ värme- eller energikälla. Vi funderar på att gå över till timpris på elen och styra förbrukning utifrån spotpris vilket jag är lite oklar på om det förtar lite effekten av ett annat ventilationssystem.
Stort tack på förhand. Tar tacksamt emot alla tips och råd även om de inte passar in på något av min alternativ!
 
FT/FTX är ingen värmekälla, det är ventilation , i FTX fallet med återvinning av värmen som ventileras ut så du behöver även Alt.1 för att få värme.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
FTX är mycket svårt att motivera ekonomiskt. Det är ganska liten del av uppvärmingskostnader som beror på att man ventilerar ut varmluft. 80% värmeåtervinning är alltså inte en energiåtervinning på 80% för husets uppvärmning. (Men jag drömmer också om FTX).

Rörligt elpris gör att du betalar mer för elen på vintern när du behöver mycket el för uppvärmning.
Kämpar man med att inte förbruka el på högpristimmar går det att komma under nordpolssnittet, men är det värt besväret och hur blir komforten? (Temperaturvariationen).
Det blir förmodligen väldigt dyrt med fast elpris i framtiden då priserna variera allt mer pga elbörsen och väderlek. Vissa elbolag har redan slutat med fastpriselavtal, iaf tillfälligt.

Ett välisolerat hus bör ju iofs hålla temperaturen några timmar, men annars är det svårt att lagra energi från elvärme/värmepump. Värmepumpar får högre ”verkningsgrad” om de jobbar vid lägre temperatur, läs golvvärme. Försöker man laga värmeenergi vill man lagra den vid högre temperatur och då får man sämre ”verkningsgrad” (COP) från värmepumpar, så någon enkel lösning med accumulatortank finns inte.

Värmeåtervinning ur frånluften för tappvarmvatten är väl iofs ekonomiskt försvarbar (lönsam).
 
Belmlu
Hej igen,

Nu märkte jag att jag blandade ihop lite benämningar. Skippa FTX, det jag tänkte var frånluftsvärmepump där det även behöver dras lite kanaler. Tror jag blandat ihop det genom att man får mekanisk ventilation "på köpet".
 
En kraftfull FVP kostar väl minst 60 000 och kräver vattenburet system som jag antar att du inte har så totala kostnaden lär bli rätt hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.