Hej,

Jah höll på att gräva ner plintar för ett staket. Dock fick jag mig en överraskning när det dök upp en 40x40x40 sten i marken där ena plinten ska ner. Stod tydligen en ladda på denna platsen innan huset byggdes i slutet på 60-talet, så gissar på att denna sten har används som något fundament.

Det går inte riktigt att flytta på stenen utan grävare, så jag tänker mig att man kanske kan sätta en stolpsko i stenen, tror ni det funkar? Om man inte kan försöka dela den med hilt?

Staketet ska bara vara ca 1m högt.

Visa bilaga upload_2022-3-21_11-4-29.jpeg

Visa bilaga upload_2022-3-21_11-4-37.jpeg
 
B
Det där der ut som en gjuten betongklump? Går rätt enkelt att spräcka om man har en bilmaskin. Eller med borrat hål och spräckt snigeldynamit. Hur lätt det är att spräcka beror rätt mycket på hur mycket cement de använt också.

Jag hade bilat sönder och tagit bort gammal betong.

En sten kan man borra hål i. Jag har gjort det för bl.a. altanstolpar. Borra hål, montera stolpskon med finbetong i själva hålet (brukar vara svårt att få ner grovbetong och stolpsko i litet hål). Som alternativ till finbetong kan konsteuktionslim på tub användas. Ovanför hålet brukar jag använda form och fylla med lite betong, så man får ett snyggt avslut.
 
  • Gilla
CarlB67
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det där der ut som en gjuten betongklump? Går rätt enkelt att spräcka om man har en bilmaskin. Eller med borrat hål och spräckt snigeldynamit. Hur lätt det är att spräcka beror rätt mycket på hur mycket cement de använt också.

Jag hade bilat sönder och tagit bort gammal betong.

En sten kan man borra hål i. Jag har gjort det för bl.a. altanstolpar. Borra hål, montera stolpskon med finbetong i själva hålet (brukar vara svårt att få ner grovbetong och stolpsko i litet hål). Som alternativ till finbetong kan konsteuktionslim på tub användas. Ovanför hålet brukar jag använda form och fylla med lite betong, så man får ett snyggt avslut.
Det kanske är det. Som sagt är det från en byggnad som stod här innan 60-talet. Dum fråga kanske, men gjut man med betong innan dess?

Okej,då vet jag. Kanske ska ge mig på att ta isär den.
 
B
Jodå, på 60 talet fanns allt betong.

Ett annat alternativ kanske är att med ett spett knuffa stenen/betongklumpen lite åt sidan, så slipper du böka med att spräcka, forsla bort och ersätta med ny jord. Blir ju lite mer grävarbete bara.
 
Rickard.
B BSOD skrev:
Jodå, på 60 talet fanns allt betong.
Armerad betong fanns väl redan 1860 :D
 
Om den är ett helvete att ta bort är den väl lika bra att fästa en stolpsko i. Borra och ankarmassa borde vara minst mängd jobb
 
  • Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Om den är 40x40x40 så borde du få upp den med en planka/regel/någonting som hävstång. Jag fick upp ett gäng i den storleken (och större) när jag grävde plintar förra sommaren. Och då är jag inte något muskelberg ...
 
B Bassrunner skrev:
Om den är 40x40x40 så borde du få upp den med en planka/regel/någonting som hävstång. Jag fick upp ett gäng i den storleken (och större) när jag grävde plintar förra sommaren. Och då är jag inte något muskelberg ...
Okej, jag ska se om jag kan få tag på ett spett och testa lite.
 
Varför inte borra ned två stycken stolpfästen och fästa staketstolpen i dessa så försvinner en massa arbete. Om den "klumpen" har legat där sedan 60-talet så kommer den inte att röra på sig och blir ett bra fäste för en stolpe. Att bara borra ett hål och sätta en stolpsko blir däremot inte tillräckligt stabilt för ett staket.
 
De gamla romarna hade bättre betong än vad vi har idag, deras betong håller än idag:
- https://varldenshistoria.se/civilisationer/romarriket/var-romersk-betong-battre-an-dagens

Rörande att ta bort stenar, jag har spräckt många ton sten på min tomt med spräckkilar. Jag skyller på robotklipparen, då man snabbt blir less på att hjälpa den att inte göra på stenar. När man väl börjat spräcka stenar är det svårt att sluta, tillfredsställelsen av att höra hur det plötsligt låter "klock" istället för "kling" när man slår på kilen är svår att toppa... :cool:

En sten på 40x40x40 cm3 är en barnlek att göra sig av med.

Det finns många trådar här på forumet om hur man gör. Sök på spräckkilar.
 
R roli skrev:
Varför inte borra ned två stycken stolpfästen och fästa staketstolpen i dessa så försvinner en massa arbete. Om den "klumpen" har legat där sedan 60-talet så kommer den inte att röra på sig och blir ett bra fäste för en stolpe. Att bara borra ett hål och sätta en stolpsko blir däremot inte tillräckligt stabilt för ett staket.
För stolpskon som sitter på plintarna är ju inte likadan som den som sitter på stolpskon för berg/sten :) Typ hälften skämt, hälften seriös, hehe :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.